| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp att identifiera ett trimchip.
|
983 besök totalt |
|
Hallå folket! Jag har under en längre tid försökt få reda på vem (om det nu är ett etablerat företag) som levererat det chip som sitter i min 306 gti's ECU. Det finns inga speciella märkningar förutom AMD's artikelnummer och det hjälper inte så mycket. Min förhoppning är att kunna ta reda på vilken typ av map som finns i chippet, när jag köpte bilen var kammarna justerade en aning från fabriksinställningen, så något är definitivt gjort! Som ni kan se på bilderna sitter själva CPU'n i ett adapterkort med okänd verkan, misstänker att det kan vara ett kopieringsskydd då det sitter ett chip mellan benen.
_________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
|
Vilken Marelli-box talar vi om?
Lite svårt att se på bilderna men är det scramblad (läs säkerhets) sockel så kommer det bli väldigt svårt att läsa ur chippet, då läsaren måste simulera en styrbox för att kunna läsa ur det rätt. Det står inte "KEY 500" på undersidan av sockeladaptern? Problemet som jag ser det är att om de nu gjort ett chip och använt sig av scramble sockel så känns det som ett "riktigt" företag som gjort det, varför sätter då inte detta "riktiga" företag sin klibba på antingen chippet eller sockeln? Ibland hittar man att de skrivit sin signatur i hex inuti chippet, men sitter det scramble sockel så "går inte" det.
Påtal om ingenting så har jag byggt en egen descrambler för "vanliga" 28 bens chippen (dip-28), så det var lite synd att de kör med plcc 32 i din box, annars hade jag kunna lösa det åt dig. Har annars läsare för enbart chippet (plcc-32) och kan hjälpa dig med att läsa av om det nu inte är scramblat. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Tack för svar!
Det är en marelli IAW 1ap-10 box. Och du har helt rätt i att det står key 500 på adaptern/scramblern :-) _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
|
Ahh bittert då kan jag tyvärr inte hjälpa dig då Key 500 är en vanligt använd scrambler-sockel.
Du får försöka forska vidare via historiken. Det skulle ev kunna gå läsa ut chippet som scramblat och sedan försöka gå se om man hittar nån liten mapp eller signatur på tillverkaren. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re: Hjälp att identifiera ett trimchip.
Prata med tidigare ägare av bilen... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
983 besök totalt |