Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsches 2WD mot 4WD?
1868 besök totalt
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080


Trådstartare
Porsches 2WD mot 4WD?

Vad är det för för- resp nackdelar med att köpa, köra och äga en Porsche med två eller fyrhjulsdrift?

Tänker framförallt på modellerna 964 C2 alternativt 964 C4.
C4:an har ju ett klart lägre pris.
Ska man betala mer för att få den enbart bakhjulsdriven eller får man mer för pengarna om man köper en C4?

Vad talar för och emot?

Är C2 snabbare på bana, slalom och rakt fram?
C2 borde kanske vara billigare att äga...

Håller fyrhjulsdriften?

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Tjena... sitter lite i samma situation själv då jag eventuellt ska köpa en sån . Från början va jag bestämd att ja skulle ha en 964 C2 men börjar fundera på 964 C4 även om de verkar va sämre på de mesta.

Har tyvärr inte sett någon jämförelse mellan 964 men däremot 996 . Den hade sämre tider på bana, acceleration (0.5sek till 100 och ett par? sek till 200).
Det enda den va bättre på va slalomen då den hade några kilometer högre fart.
C4 väger väl en 50-100kg mer än den vanliga oxå å de e ju lite trisst. >

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Provkör!

Jag provade en 964 C4. Sen provade jag en 964 RS

Dom två har inte mycket gemensamt i hur de känns o köra >

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Provkör!

Jag provade en 964 C4. Sen provade jag en 964 RS

Dom två har inte mycket gemensamt i hur de känns o köra >


Jag skulle hemskt gärna provköra båda. Det är lätt att säja, men det är inte lika lätt att få till provkörningar på exklusiva bilar.
Några tips på hur?

Hur kändes en 964 C4 att köra då?

Är det att byta ner sej jämfört med en M3 E36?
Inte för att det är direkt samma division med ändå thumbs up

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080


Trådstartare
larsson skrev:
Tjena... sitter lite i samma situation själv då jag eventuellt ska köpa en sån . Från början va jag bestämd att ja skulle ha en 964 C2 men börjar fundera på 964 C4 även om de verkar va sämre på de mesta.


Precis. Frågan är ju om det är värt pengarna extra en C2 kostar?

Är verkligen en C4 sämre på allt? Vore ju konstigt om Porsche bygger en sån modell
Men måste ju haft en tanke med det, och fördelar med C4...

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



kentsamuel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Provkör!

Jag provade en 964 C4. Sen provade jag en 964 RS

Dom två har inte mycket gemensamt i hur de känns o köra >


Jag skulle hemskt gärna provköra båda. Det är lätt att säja, men det är inte lika lätt att få till provkörningar på exklusiva bilar.
Några tips på hur?

Hur kändes en 964 C4 att köra då?

Är det att byta ner sej jämfört med en M3 E36?
Inte för att det är direkt samma division med ändå thumbs up


En C4 har ja inte kört (dock åkt med men bara en kot sträcka och i dåligt väglag så fick ingen uppfattning).
Jag hade tidigre en E36 M3 3.0 och provkörde en 964 C2 samma dag som ja körde M3an och 911an kändes helt klart roligare att köra och gick bra. Prestandamässigt (rakt fram) så har jag hört att M3 3.0 och 911 C2 ska ligga rätt lika varandra. Vet inte om det stämmer men Porschen känns piggare då den inte är lika komfortabel som M3an. När det svänger så ska väl en C2 köra ifrån en M3 3.0 iallafall.

Jag tycker inte det är att byta ner sig iallafall då jag själv funderar på en 964 nu

Angående provkörning så gjorde ja bara som så att ja åkte in till en bilfirma och provkörde tillsammans med en kompis och det var inga problem. Men lite dåligt väder nu för de i och för sig...

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



kentsamuel skrev:
larsson skrev:
Tjena... sitter lite i samma situation själv då jag eventuellt ska köpa en sån . Från början va jag bestämd att ja skulle ha en 964 C2 men börjar fundera på 964 C4 även om de verkar va sämre på de mesta.


Precis. Frågan är ju om det är värt pengarna extra en C2 kostar?

Är verkligen en C4 sämre på allt? Vore ju konstigt om Porsche bygger en sån modell
Men måste ju haft en tanke med det, och fördelar med C4...


Hm jag har letat lite själv å tycker inte att C4 verkar vara så mycket billigare än C2 men kanske är ja som är blind Har inte de flesta C4or gått mer än vad C2orna har gjort?

Nja sämre på allt är den väl inte. Beror ju på va man ska ha den till. På vintern så lär den ju köra ifrån en C2 på allt Sen är de väl lite mer lättkört med fyrkraffs oxå... Och så slalomen då

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag tycker du ska köpa en C2:a för den är i stort sett bättre på allt som jag har fattat, förutom när det är halt. Men du ska ju inte köra på vintern ändå. Den största nackdelen är ju extravikten med 4-hjulsdrift.
996 C2 år 6sek snabbare runt ringen än 996C4

Att 964C2 är dyrare beror nog mest på att det verkar finnas mest C4 av nån anledning.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

kentsamuel skrev:
Jag skulle hemskt gärna provköra båda. Det är lätt att säja, men det är inte lika lätt att få till provkörningar på exklusiva bilar.
Några tips på hur?

Hur kändes en 964 C4 att köra då?

Är det att byta ner sej jämfört med en M3 E36?
Inte för att det är direkt samma division med ändå thumbs up


Klart man får provköra om man är seriös spekulant vilket du ju helt klart är!

Personligen blev jag FRUKTANSVÄRT besviken på C4'an. Allt som var positivt med den gamla -70'an jag hade för länge sen var ju borta. C4'an ville inte alls svänga in på samma sätt. Draget var.... sådär... tycker jag. Eftersom det var en provkörning med bilhandlarens bil så blev det ju inte jättetest, blev lite krokig landsväg plus lite annat. Så ingen ban o slalom test för att testa gränserna om man säger.... Men jag tyckte den var otroligt charmlös jämfört med mina tidgare erfarenheter.

Några månader senare testade jag en 964 RS och det är fortfarande den härligaste bil jag kört. Som den kändes på de krokiga små vägarna! MMMmmmmm!

Min M3 3.2 slår en C4 på allt som jag ser det. Förutom vinterkörning möjligtvis då

Jo, det finns ett plus med C4'an mot M3 3.2'an, med Porschen får man vara med på Porscheklubbens slalomcup!!!!!!!!!!!!!


Men vad jag än skriver här, bry dig inte om det utan PROVKÖR!!!!! Det är det absolut viktigaste. Och smaken är alltid som baken!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080


Trådstartare
Tack för alla åsikter.

Det är ju en C2 man vill ha.
Men samtidigt funderar man ju på vad det är värt att betala extra för det.
En biltillverkare som Porsche borde ju inte gjort en sån modell som C4, som är i princip sämre på allt. Och när den dessutom sålt så bra som den gjort, eftersom det finns så många av dom.

Får väl ta och fördjupa mig i modellen och se till att tvinga mej till en provkörning.

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Hur många köpte C4:an för att ha den som vinterbil?
Tycker det är många C4:or or som är rostiga, förmodligen pga dålig tvätt och lite mycket vinterkörning.

Vad jag vet så är det stor prestanda skillnad mellan RS och C4 Cab. (tur e väll det )
Men Cab:en är nog ytterligare lite tyngre än vanliga C4:an?

Utan att kört vare sig C2 eller C4 så skulle jag säga C2.
För ni ska väll använda den på sommaren?
C4 är en vinterbil... alla bilar med 4x4 är vinterbilar

C4 är även dyrare i service än C2.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Nu finns det säkert något som gör att det inte är en bra ide... men ett skäl till en C4 vore kanske att man vill trimma den mycket? Det kändes som det fattades minst 150 hk för att 4wd'en skulle vara motiverad när man körde (o då var det ändå på vårkanten med grus på asfalten o så...).

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



om du tröttnat på e36 M3 så är nog C2 är föreda. Skall vi vara ärliga så är det natt-o-dag bilar vi jämför här. M3 an är en snabb bil, helt klart. Men få så pass snabba bilar är så pass ointressanta körmässigt som just den. Ja det svider lite men det är sant. (nu har den ju andra egenskaper som dessa höfläktar aldrig varit nära...)
Man äger nog M3 an för kombinationen.
911 är maximal körmaskin, aningens svårkörd men rolig

Vill du ha köruppleverser utöver din e36 - köp en nielva.

_________________
Stefan Larsson
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



*film*

Här är iaf en Porsche med 4x4!
http://www.porschecenter.com/video/cayenne2.wmv

Fast är nog inget som ska testas med en C4:a

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsches 2WD mot 4WD?
1868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande