Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Sprinter AE86 GT-Apex Trueno 1986 | 3749 besök totalt |
Motor: AE111 4AGE 20V Black Top 1.6 liter 20 ventiler Tomei Race Cams Tomei justerbar kamdrev VVT (insugskammen justerar sig efter varvtal) 4 polerade trattar (50mm) Insprutning Haltech PS 1000 Throttle Position Sensor NZ1 tändspolar SQ vattensystem Extraktor-grenrör Sport-avgas: Fujitsubo Giken Kogyo / Legalis R LSD Ny pinion och krans i bakaxeln Batteri flyttat till bagage Lättare svänghjul Stabiliseringslager i svänghjul Kraftigare Exedy koppling Nipparts kopplingscylinder Stålomspunnen kopplingsslang Driftworks kylare Chassi: Powerflex-bussningar K-sport Drift Spec Coilovers Stabilisatorstag överliggande fram Stabilisatorstag överliggande bak Ställbara fjäderbensfästen fram Hjul/broms: Hjul för bana: XXR002 8x15" ET0 med Toyo Proxes R1R 195/50/R15 Hjul för Time Attack: XXR530 8x15" med Yokohama AD08 Hjul för bus: Watanabe med Yokohama GT 195/65R14 Bultcirkel: 4/114,3 Bromsskivor: EBC Bromsbelägg: EBC Stålomspunna bromsslangar Renoverade bromsok Interiör: Sportstolar från J-spec Nytt tyg (inredning/baksäte) från Pebe Modifierad instrumentpanel/centerkonsoll Original PlingPlong-klocka aktiveras vid 105 km/h Mugghållare Initial D style Exteriör: Popup-lysen original Nya strålkastare Panda-lackering (vit och svart) Gula dimljus (Initial D) Fujiwara Tofushop-logo Motorhuv i kolfiber Baklucka i kolfiber (lackerad vit) Rutor (bak/sidor) i plexi Tävlar: TimeAttackNu.se Klass: Club Mvh Håkan |
Tack. Jag gillar modellen (efter att ha kollat på Initial D).
I vinter blir det småjusteringar för att kunna dels hålla bättre fart genom kurvor (eftersom jag inte har hästar att gasa ut ur dem) och kunna bromsa lite bättre med de minimala originalbromsarna som sitter på (passande en veteranbil) genom bättre belägg. Att "bygga" den värre är inte aktuellt eftersom jag kör i Club. Jag har redan dispens så det räcker. Förra motorn hade 113 whp och den nya ligger på 148 whp. Jag kan varva litte mer med nya samt att den har VVT med lite bättre vrid i början. Rent tekniskt så är det helt rätt en liten bit ifrån original motor från 80-talet. Men det är fortfarande 1.6 n/a med samma motorkod i grunden (4AGE). Att få köra i Club, om man tänker efter, skulle inte vara möjligt utan dispens med tanke på vad som är ändrat. Men bilen går inte särskilt fort, det är i grunden en 30 år gammal GTI. Jag skulle lätt få mycket bättre tider med t.ex min vardags-Golf från -01 I år kom jag 6:a i serien. Mitt mål var att komma till final varje race för mer körtid, vilket jag gjorde (var på håret på Mantorp för bilen är inte snabb på långa rakan, jag vill ha mer kurvor haha). Nästa år blir lika tufft. Även om jag bytt motor är jag inte i närheten av toppen, men kör för att det är skoj. Mvh Håkan |
Just ja, varvtider. De 3 första deltävlingarna var med gamla motorn (113whp) och sista Knutstorp med nya motorn (148 whp). Så ska bli intressant att få nya tider med nya motorn nästa år.
Kinnekulle 4:a 1:08:759 Mantorp 8:a 1:44:727 Gelleråsen 6:a 1:24:708 Knutstorp 7:a 1:15:567 Totalt 6:a i serien och det är nog så fort det går med den bilen. Inte justerat nånting alls på dämpare eller fjädrar för har ingen aning om sånt. Den är ända otroligt rolig att köra i sitt uppförande. Mvh Håkan |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Sprinter AE86 GT-Apex Trueno 1986 | 3749 besök totalt |