| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kortare drivaxlar audi transaxel?
|
3687 besök totalt |
|
Hej undrar om någon vet om det finns några riktigt korta drivaxlar som passar på audilådor. Så att spårvidden skulle kunna hamna på ca 1300mm. |
|
Tror det är svårt.. Om inte drivaxlarna från bilar med snedställd motor passar. Annars är den smalaste som har 38 splinsade axlar Audi 80, dock var de nog bara några enstaka modeller.
Enklast att hitta till är Audi A4 B5, men den har en spårvidd på ca 1500mm och minns jag rätt har originalfälgarna ET45 (6" breda) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
|
sitter 108mm innerknutar fram på golf 4, a3 osv med 6vxl lådor iaf, axeln vänster fram är kort.
höger bak på bilarna med Haldex har 100mm knutar, där är axeln också ganska kort. Ska tydligen finnas 108mm knutar som passar på dom axlarna enligt kenneth alm om man vill ha det. _________________ Mattias Holmgren |
|
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
|
Tack för alla tips.
Hur brett är det mellan anäggningsytorna för drivaxlarna på audilådan? Dvs hur brett skulle det bli med två såna drivaxlar på ca 450mm? 900mm+? |
|
|
|
Om jag räknar rätt nu blir det typ så här.
Audi A4 B5, spårvidd 1500, 62 ET45 - ca 1460 mellan skivytorna. 611 samt 632mm axlar. Audi A3 8L 1,8 TSi 20V Quattro t ex har 517mm drivaxlar som kortast. Använder man 2 sådana får man i så fall en diff på 209mm. Vänster drivaxel på A4an är kortare, så man får förskjuta motorpaketet något åt höger. Skadar ju eg inte jätte mycket då man som förare sitter på vänstersidan
1460-209 = 1251mm på anliggnings ytan cirkus i så fall. DOCK!! Audi A3 använder 36 splinsad yttreknut! Alla starka Audi's har normalt sett 38 splinsade knutar. A3 och Golv 4 har också 5x100 bultmönster. Det kan dock gå byta yttre knuten mot en 38 på A3 axlarna, jag läste snabbt om någon i USA som gjort nått liknande. Jag törs inte styrka att dom passar dock. Sen kan man använda spindlar från A3 quattro (dubbel A-Arms liknande konstruktion) för 36 splinsat, eller A6 C5 Quattro (samma design) för 38 splinsat. A4 B5 har nått liknande med. A3 bakvagn nedan.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
|
Det var bra pris Mattias och jag har sett hur du använder bilen
Det var nåt skumt ställe i typ Ungern eller? Undrar om de gör axlar till volvo bakaxlar med? hmmmmm |
|
Cassius: - är det inte såhär? 1500mm spårvidd med et 45 borde väl bli 1500+45+45=1590 mellan anläggningsytorna.
Då borde resten av matten ge ca 1400mm mellan anläggnigsytorna till hjulen. Blir ca 1310mm spårvidd med et45 fälgar. Helt ok! |
|
Såg nu att a4 2.8 quattro har drivaxlar på med 38 splines och en längd på 526mm.
Är bakdiffen verkligen bredare än växellådan? (nån som vet?) Isåfall blir det ju en diff på ca 180mm mot a4 original framvagn, dvs spårvidd på 1320mm med et45. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3687 besök totalt |