| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump BMW m60
|
1720 besök totalt |
|
Torrsump BMW m60
Hur kopplar jag in en torrsumpspump på en M60 motor ? Tar jag bara bort orginal oljepumpen eller måste jag plugga kanalen inifrån där orginal pumpen ger tryck? Eller räcker det att plugga den på utsidan (slangen som går till oljefiltret) och köra den nya pumpen in i filtret vidare in i blocket via slangen ? Mfg UW _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Beror väl lite på vad du vill åstadkomma?
Hur många sug/trycksteg på pumpen? Annat tråg? Extern tank? Vi bygger torrsump på en M60, med två sugsteg och ett tryck. Special oljetråg och extern tank. Vi har plockat bort originalpumpen och plattan där till/från oljefiltret ansluter. En ny platta pluggar utgången och ansluter trycksteget på torrsumpen, via kylare, till ingången. Två sugsteg transporterar oljan till tank, från vilken trycksteget suger. Hoppas du förstod!? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Ok tror jag fattar , det är väl lite som jag trodde.
Jag hade tänkt en 5stegs nachcar pump 4sug från sumpen 1 tryck hemtillverkad sump tank i koffert men det kanske är overkill med en sådan pump ? _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
|
Vi har gängat hålen i i sidan på blocket för att kunna köra med annat filter. Så för dig skulle det ju funka att plugga utgående hålet och ha en slang från trycksteget i pumpen in på sidan i blocket.
_________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump BMW m60
|
1720 besök totalt |