Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Möte idag på Mantorp ang buller...
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8846 totalt)
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Idag hölls det möte på Mantorp park angående bullret från banan....

http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/motorbanans-buller . . . .

Undrar hur det kommer att sluta.?

Citera
Anders_R
Helsingborg
Här sen Jan 2014

Tycker det är helt löjligt, snart får du bara köra elbil på banorna

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag tycker dom gör rätt i att klaga dvs om dom bodde där innan Mantorp Park
startade sin verksamhet 1969.

Dom som flyttat dit efter att banan byggdes & sen klagar måste ha nått fel.
Man flyttar väl inte nånstans utan att undersöka miljön i sitt närområde

Som exempel tittade jag på ett hus som låg ca 500m från en speedway anläggning enligt
mäklaren lät det lite men inte så mycket. Vi gjorde helt enkelt så att vi åkte till huset
en tävling helg. Konstaterade att det lät för mycket för oss & köpte helt enkelt inte fastigheten.

Skulle jag gjort som många av dom som klagar skulle jag köpt fastigheten för att sedan försökt
få verksamheten nerlagd.....

Men gemene man verkar ha mer än en skruv lös då dom antingen inte kollar upp sin omgivning
eller hoppas på att kunna stoppa all verksamhet som dom upplever som störade & det är
ju långt ifrån bara motorsporten som drabbas.

Åtal för slöseri med samhällsresurser & höga bötesstraff borde vara lämpliga påföljder
Så kanske dom lär sig att kontrollera först.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl inte så illa att de har ett möte öht iaf?

Att ventilerandet av åsikter kommer ut är bara bra.

Intressant åsikt att Musiken på kvällstid upplevs mycket värre än ljud från banan på dagtid.

Men vad Miljönämnden hittar på betyder allt. Falkenbergs situation är vi inte så intresserade av (10 tävlingsdagar per år).

Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Är det 95 db som gäller inom Speedway också?
Jag bor inte alls långt ifrån en bana och kan inte tänka mig att det är några 95 db. Verkar vara betydligt högre.
Dessutom kör de till ca 21,30-22 vardagskvällar om det varit många omstarter..

Nu klagar jag inte eftersom jag inte störs av det men man undrar ändå över hur snett man följer reglerna..

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Peppe Fröjd skrev:
Nu klagar jag inte eftersom jag inte störs av det men man undrar ändå över hur snett man följer reglerna..
Tills det finns ett tydligt lokalt regelverk för verksamheten så är det den som gnäller högst som styr agendan.

Det är sällan det finns färdigtuggade verksamhetsregler, och ofta är verksamheten inte konstant över tid.
Att skapa nya regelverk för varje miljöpåverkande verksamhet är inget man vill göra alltför ofta.

En mix av hårda riktlinjer och en haltande tillståndsverksamhet, där godtycket ibland är positivt, ibland negativt.
Bilprovningen är lite likadan i mina ögon.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

"- Ni får åka hur mycket som helst på motorbanan för mig, men gör någonting åt musiken, sa hon."

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Örebro
Här sen Dec 2004

- Ni måste respektera att det finns väldigt många som störs av motorbanan. Det går inte att stå utomhus och prata hemma hos mig i Viby. Man måste skrika. Så är det varje helg under sommaren. Ni gör ett stort fel om ni inte tar detta på allvar, sa Johan Lindgren mot slutet av kvällen.

Jag har förståelse om det några helger på året kan höras "lite grann" från banan, men att folk ska behöva skrika till varandra känns väl inte riktigt rimligt?
Jag gjorde för skojs skull en sökning på Google maps för att se avståndet från banan till Viby.

Precis som Michael Bäck skriver så undersöker man väl området kring fastigheten man tittar på innan man slår till.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Kinnekulle
Här sen Sep 2003

Re:

OLLERIXoN skrev:
- Ni måste respektera att det finns väldigt många som störs av motorbanan. Det går inte att stå utomhus och prata hemma hos mig i Viby. Man måste skrika. Så är det varje helg under sommaren. Ni gör ett stort fel om ni inte tar detta på allvar, sa Johan Lindgren mot slutet av kvällen.

Jag har förståelse om det några helger på året kan höras "lite grann" från banan, men att folk ska behöva skrika till varandra känns väl inte riktigt rimligt?
Jag gjorde för skojs skull en sökning på Google maps för att se avståndet från banan till Viby.

Precis som Michael Bäck skriver så undersöker man väl området kring fastigheten man tittar på innan man slår till.

Har väldigt svårt att tro att ljudet från Mantorp låter mer än vad E4an gör i detta fallet.

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

OLLERIXoN skrev:
[i]Precis som Michael Bäck skriver så undersöker man väl området kring fastigheten man tittar på innan man slår till.
Nej, det är du inte. Fastigheter som ligger nära flygplatser (eller under flygplanens inflygningsbana), järnvägen, tunnelbana, bullrande industrier eller större vägar är naturligtvis billigare. De har ett lägre marknadsvärde eftersom *wait for it!* färre personer kan tänka sig att bo där det bullrar! Köper man den billigare fastigheten, fullt medveten om att bullerkällan finns, och sedan börjar klaga över ljudet, då är man en "dumsmäck!" (fackuttryck för jobbig person).

Ibland har de mindre tävlingar på vår lilla lokala crossbana här. Jag kan intyga att musiken i pauserna stör mer än motorljudet (och den som valde ut låtarna borde skjutas...).

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Jag lägger till min vanliga käpphäst: Var är SBF??!!?!

SBF är det förbund som ska främja och stödja svensk motorsport. Varför uttalar sig inte SBF om Mantorps historia, om hur viktig verksamheten är för motorsverige, om de regeländringar som faktiskt gjorts, etc? Varför är inte SBF närvarande och stödjer Mantorp Park i denna diskussion?

Som medlem anser jag att detta är en typisk verksamhet som SBF skall ägna sig åt: Stöd våra svenska banor då de är i konflikt och verksamheten hotas.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

SBF....är inte det mest titlar och dekaler....?

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Tråkigt att sådant gnäll pågår. Ibland handlar det inte om att folk är idiotiska utan snarare tvärt om tyvärr.
De köper billigt pga buller, klagar så bullret försvinner och säljer med vinst. Det finns vissa som hoppas på det och vissa som lyckats.

Hoppas att folk med vett kan påverka det hela åt det positiva

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag sympatiserar inte överhuvudtaget med folk som flyttar in som "granne" till en motorbana och sedan kvider, det gör även mig upprörd. Och att han får stå och skrika i trädgården när det föregår en ordinär trackday på banan är ju rent skitsnack, jag menar vi som är på plats i depån behöver inte skrika osv.

MEN skärmdumpen som visas i tråden pratar om 2.9/3.1 km och skall man vara lite ärlig så tar väl inte ljudet annat än fågelvägen? Och då är det betydligt kortare i ett fall där "grannen" bor i fel sida av Viby

Utan att vara insatt i SBF:s agerande i olika frågor kan jag verkligen tycka att det hade varit på sin rätt om dom stöttade dom utsatta banor som finns i sverige (typ dom flesta) Likt en fackligt ansluten kan få hjälp och stöd i en ansträngd situation på arbetet. Dom har både resurser och vetskap (tror jag) i frågan som troligtvis skulle kunna vara värdefull i olika tvister.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Michael Bäck skrev:

Åtal för slöseri med samhällsresurser & höga bötesstraff borde vara lämpliga påföljder
Så kanske dom lär sig att kontrollera först.

+1 thumbs up

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Om jag ståR på post i slutet på rakan så hör jag öht eller så gott som inte bilarna som kör i Parisern. OCh jag lovar att jag har stått där i alla väder och vindförhållanden. Jag hör faktiskt inte E4an heller speciellt mycket. Hur skall man då kunna höra Banans bilar på en trackday över huvudtaget?

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Kan tänka mig att det låter rejält även i Viby när dom gör dragrace men knappast under bankörning! och att dom måste skrika till varandra beror nog mer på att dom har hörselskador isf thumbs down

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag kommer att bygga en bil med fullt konsertPA, den kommer att stationeras på lämplig plats när motorarrangemang som jag gillar körs.

Nån som vet mellan vilka frekvenser ljudmätningarna på tex Mantorp sker?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006

Varför inte åka och ställa sig i Johan Lindgrens trädgård en läplig dag och kolla om det stämmer. !

Går ju pra att prata i depå möjligen förutom vid Dragracing.
Han förväxlar säkert ljudet med någon som pressar på E4an ibalnd också,

Alla sånnahär diskutioner o klaganden handlar ju om att någon tycker motorsport är onödigt för de själva är inte intresserade

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

Torkel K skrev:
Jag lägger till min vanliga käpphäst: Var är SBF??!!?!

SBF är det förbund som ska främja och stödja svensk motorsport. Varför uttalar sig inte SBF om Mantorps historia, om hur viktig verksamheten är för motorsverige, om de regeländringar som faktiskt gjorts, etc? Varför är inte SBF närvarande och stödjer Mantorp Park i denna diskussion?

Som medlem anser jag att detta är en typisk verksamhet som SBF skall ägna sig åt: Stöd våra svenska banor då de är i konflikt och verksamheten hotas.

Varför det inte finns en intresseorganisation för banägare, är ett mysterium för mig. Finns mängder med crossbanor som kunde vara med också.

Det handlar om att ha en god relation med omgivningen också. Det får man med ungdomsverksamhet, öppenhet osv.
Samtliga banor borde ge alla högstadieelever på närliggande skolor årskort.
Skulle förmodligen dra dit mer folk som käkar glass samt betalande föräldrar, förutom att bättra på relationen med omgivningen.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Per F skrev:
Varför det inte finns en intresseorganisation för banägare, är ett mysterium för mig. Finns mängder med crossbanor som kunde vara med också.
Motparten är kommunal, inte nationell.
Sen finns det banägare som har positiva sammarbeten, och inte vill väcka upp frågor om hur jobbigt det kan bli om den lokala kommunen kommer att hantera det lika hårt som andra.
Samordning innebär ju sällan att den slappaste tillämpningen blir norm.

Men snackas det inte lite om slappare bullerregler för en del bostäder framöver (går garanterat inte att applicera på befintliga bostadsinnehavare)?

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande