Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa banbilsobjekt
2656 besök totalt
Herrala
Göteborg
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Köpa banbilsobjekt

Hej!

Går i bilköpartankar. Funderar på att köpa en M3 Coupé av den äldre modellen (E36) i tyskland. Priserna på en M3'a 93-95 är minst sagt frestande.

Nu till mina frågor:
#1 Är M3'an (93-95) ett lämpligt objekt att bygga vidare på (planerar i första läget att bara lätta bilen och kanske satsa på vähållningen). Ska man kanske satsa på en 96'a eller nyare?

#2 Tysk M3'a som gått runt 20000 mil känns spontant lite riskabelt, vad ska man tänka på? Är det kanske bättre att satsa på en svensk bil?

Har tusen frågor till, men jag väntar med dem...

Mvh

Malmö
Här sen Feb 2004

Det finns en held del tips på www.autopower.se. Det som bör kollas förutom vanliga punkter på en sportbil är väl BMW's Vanos.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Extremt mycket bil för pengarna:

- BMW M3 E36
- Porsche 944

Tycker jag iaf

Malmö
Här sen Feb 2004

om du är ute efter en 944 att köra bana har jag en över med lite tillpiffad väghållning och bättre stolar..

Men det är ju en riktig sportbil, du kanske är ute efter en kupé med sportiga attribut?

Göteborg
Här sen Jul 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
sweanders skrev:
om du är ute efter en 944 att köra bana har jag en över med lite tillpiffad väghållning och bättre stolar..

Men det är ju en riktig sportbil, du kanske är ute efter en kupé med sportiga attribut?

Tyvärr finns det inte en chans att det blir en 944. Anledningen är att i staden där jag växte upp fanns det en kroppsbyggare som körde runt i en röd 944 i början på 90-talet. 944.an är för mig alltid förknippad med solariebränna, babyolja & spandex. Synd för det är säkert en helt ok bil...

mvh

Malmköping
Här sen Nov 2002

Herrala skrev:
sweanders skrev:

Tyvärr finns det inte en chans att det blir en 944. Anledningen är att i staden där jag växte upp fanns det en kroppsbyggare som körde runt i en röd 944 i början på 90-talet. 944.an är för mig alltid förknippad med solariebränna, babyolja & spandex. Synd för det är säkert en helt ok bil...

mvh

Jodå, det är så vi ser ut, vi 944 åkare !

Jag drar ner till gymmet så är det nått så träffas jag där (Ska träna med D-flex ).

NS BTG: 9.10.21

Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

Fredrik C skrev:
Herrala skrev:
sweanders skrev:

mvh

Jodå, det är så vi ser ut, vi 944 åkare !

Jag drar ner till gymmet så är det nått så träffas jag där (Ska träna med D-flex ).

Vänta på mig....

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
Extremt mycket bil för pengarna:

- BMW M3 E36
- Porsche 944

Tycker jag iaf

968:an då?

Är lite sugen på 944 eller 968.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Herrala skrev:
944.an är för mig alltid förknippad med solariebränna, babyolja & spandex.

Mantorp
Här sen Nov 2002

En maxlättad M3 E36 med R-däck, bra belägg och riktiga dämpare/fjädrar är ruskigt snabb och stryktålig.

Ett mkt bra val. thumbs up

och en 3,0:a funkar lika bra som en 3,2:a.

Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström skrev:
En maxlättad M3 E36 med R-däck, bra belägg och riktiga dämpare/fjädrar är ruskigt snabb och stryktålig.

Ett mkt bra val. thumbs up

och en 3,0:a funkar lika bra som en 3,2:a.

Lägger mig i den här tråden lite...

Skulle det funka bra med en 325 E36? Eller är dom för slöa och har för kassa bromsar?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Tja, en lättad 325 vore väl inte så dumt med ovanstående mods.
Har du friska bromsar och PFC-belägg så ska dom inte vika sig, tror jag, om du bara bromsar som folk.

Annars finns det ju alltid E30 för den som vill ha en mer lättfotad vagn!

Eller varför inte en Z3 coupe 2,8? Mkt underskattad i M coupens sken. Fast de kostar mer pengar än en vanlig E36 så det kanske inte var intressant.

En halvbuskig 325 E36 borde man kunna hitta billigt och riva ut det man inte behöver ur och få en vettig banleksak. Fast frågan är vilken som är snabbast med samma mods. En 325 E30 eller en E36... Jag tror jag vet faktiskt.

Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström skrev:
Tja, en lättad 325 vore väl inte så dumt med ovanstående mods.
Har du friska bromsar och PFC-belägg så ska dom inte vika sig, tror jag, om du bara bromsar som folk.

Annars finns det ju alltid E30 för den som vill ha en mer lättfotad vagn!

Eller varför inte en Z3 coupe 2,8? Mkt underskattad i M coupens sken. Fast de kostar mer pengar än en vanlig E36 så det kanske inte var intressant.

En halvbuskig 325 E36 borde man kunna hitta billigt och riva ut det man inte behöver ur och få en vettig banleksak. Fast frågan är vilken som är snabbast med samma mods. En 325 E30 eller en E36... Jag tror jag vet faktiskt.

Tack för ett snabbt svar!

Är bra sugen på en toklättad 325 E36 men bur och allt
Prismässigt ligger ju en "halvbuskig" sådan som sagt bra till.

Angående vilken som är snabbast så gissar jag på E30? Men en E30 ser ju ut som en E21 , och en sån vill jag inte ha

Måste "bara" få tag i ett jobb först....

Mantorp
Här sen Nov 2002

Det är en ***** skillnad i utseende på en E21 och en E30. Den ena är kanonsnygg och tidlös, den andra mindre så... >

Det är bara de "icke renläriga" som inte ser skillnaden. nSen ska man nog ut en sväng i dom oxå, då inser man ganska fort att det inte är samma bil.

Men E36 är ju mkt tryggare och tristare än E30 så det passar nog...

Toklätta E36 vore kul! thumbs up

Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström skrev:
Det är en ***** skillnad i utseende på en E21 och en E30. Den ena är kanonsnygg och tidlös, den andra mindre så... >

Det är bara de "icke renläriga" som inte ser skillnaden. nSen ska man nog ut en sväng i dom oxå, då inser man ganska fort att det inte är samma bil.

Men E36 är ju mkt tryggare och tristare än E30 så det passar nog...

Toklätta E36 vore kul! thumbs up

Kände på mig att det skulle bli reaktioner på det där uttalandet
Självklart skulle jag haft med en också... men jag kan ju erkänna att jag inte är den som har mest koll på bimmers. Att det är skillnad på körbarheten mellan E30&E21 tvekar jag inte en sekund på.
Nu vet jag varken upp eller ner längre, så det kanske blir en E30 till slut ändå, vi får se vad man kan få tag i.

Lund
Här sen Dec 2002

att tänka på vid 325/328/z3 coup 2.8 vs motsvarande M är bristen på diffbroms och skvalpplåt i oljetråget, visserligen säkert ganska lätt åtgärdat men ändå.

Karlstad
Här sen Jun 2003

Fyhr skrev:
att tänka på vid 325/328/z3 coup 2.8 vs motsvarande M är bristen på diffbroms och skvalpplåt i oljetråget, visserligen säkert ganska lätt åtgärdat men ändå.

Har sett en del 325:or med diffbroms. Är det eftermonterat eller kunde man välja till det från fabrik?

Lund
Här sen Dec 2002

Andreas ottosson skrev:
Fyhr skrev:

Har sett en del 325:or med diffbroms. Är det eftermonterat eller kunde man välja till det från fabrik?

djupt vatten för mig autopower.se?

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Fyhr skrev:
Andreas ottosson skrev:
Fyhr skrev:

Det gick att välja till från fabrik.

Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

ILiveTORide skrev:
Fyhr skrev:
Andreas ottosson skrev:
Fyhr skrev:

Det gick att välja till från fabrik.

okej, tackar.
Nu ska jag sluta förstöra Herralas tråd och läsa lite på autopower istället

Mantorp
Här sen Nov 2002

Z3 2,8 coupe har diffbroms som standard. Dock en Torsen och inte en lamell som på M-bilarna.

Allmänt banåkaforum
Köpa banbilsobjekt
2656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande