Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2656 besök totalt |
Köpa banbilsobjekt
Hej! Går i bilköpartankar. Funderar på att köpa en M3 Coupé av den äldre modellen (E36) i tyskland. Priserna på en M3'a 93-95 är minst sagt frestande. ![]() Nu till mina frågor: #1 Är M3'an (93-95) ett lämpligt objekt att bygga vidare på (planerar i första läget att bara lätta bilen och kanske satsa på vähållningen). Ska man kanske satsa på en 96'a eller nyare? #2 Tysk M3'a som gått runt 20000 mil känns spontant lite riskabelt, vad ska man tänka på? Är det kanske bättre att satsa på en svensk bil? Har tusen frågor till, men jag väntar med dem... Mvh _________________ Andreas Herrala |
||||||||
Det finns en held del tips på www.autopower.se. Det som bör kollas förutom vanliga punkter på en sportbil är väl BMW's Vanos.
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Tyvärr finns det inte en chans att det blir en 944. Anledningen är att i staden där jag växte upp fanns det en kroppsbyggare som körde runt i en röd 944 i början på 90-talet. 944.an är för mig alltid förknippad med solariebränna, babyolja & spandex. Synd för det är säkert en helt ok bil... ![]() mvh _________________ Andreas Herrala |
||||||||
Jodå, det är så vi ser ut, vi 944 åkare ![]() ![]() Jag drar ner till gymmet så är det nått så träffas jag där ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Vänta på mig.... ![]() ![]() _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||
En maxlättad M3 E36 med R-däck, bra belägg och riktiga dämpare/fjädrar är ruskigt snabb och stryktålig.
Ett mkt bra val. ![]() och en 3,0:a funkar lika bra som en 3,2:a. |
||||||||
Lägger mig i den här tråden lite... Skulle det funka bra med en 325 E36? Eller är dom för slöa och har för kassa bromsar? ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||||
Tja, en lättad 325 vore väl inte så dumt med ovanstående mods.
Har du friska bromsar och PFC-belägg så ska dom inte vika sig, tror jag, om du bara bromsar som folk. ![]() Annars finns det ju alltid E30 för den som vill ha en mer lättfotad vagn! ![]() ![]() Eller varför inte en Z3 coupe 2,8? Mkt underskattad i M coupens sken. Fast de kostar mer pengar än en vanlig E36 så det kanske inte var intressant. En halvbuskig 325 E36 borde man kunna hitta billigt och riva ut det man inte behöver ur och få en vettig banleksak. Fast frågan är vilken som är snabbast med samma mods. En 325 E30 eller en E36... Jag tror jag vet faktiskt. ![]() |
||||||||
Tack för ett snabbt svar! Är bra sugen på en toklättad 325 E36 men bur och allt ![]() Prismässigt ligger ju en "halvbuskig" sådan som sagt bra till. Angående vilken som är snabbast så gissar jag på E30? Men en E30 ser ju ut som en E21 ![]() ![]() Måste "bara" få tag i ett jobb först.... ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||||
Det är en ***** skillnad i utseende på en E21 och en E30. Den ena är kanonsnygg och tidlös, den andra mindre så... >
![]() Det är bara de "icke renläriga" som inte ser skillnaden. nSen ska man nog ut en sväng i dom oxå, då inser man ganska fort att det inte är samma bil. Men E36 är ju mkt tryggare och tristare än E30 så det passar nog... ![]() ![]() ![]() Toklätta E36 vore kul! ![]() |
||||||||
Kände på mig att det skulle bli reaktioner på det där uttalandet ![]() Självklart skulle jag haft med en ![]() Nu vet jag varken upp eller ner längre, så det kanske blir en E30 till slut ändå, vi får se vad man kan få tag i. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||||
Har sett en del 325:or med diffbroms. Är det eftermonterat eller kunde man välja till det från fabrik? _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||||
djupt vatten för mig ![]() ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Det gick att välja till från fabrik. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||||
okej, tackar. Nu ska jag sluta förstöra Herralas tråd och läsa lite på autopower istället ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||||
Z3 2,8 coupe har diffbroms som standard. Dock en Torsen och inte en lamell som på M-bilarna.
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2656 besök totalt |