Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -88 PCSR 8C E85 "Old School-New Speed" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (55366 totalt) |
Porsche 944 turbo -88 E85 PCSR
Vikt: ca 1250kg Effekt: ca 300hk Bromsar: Gt3 330 skivor fram samt bak. Växellåda: -88 turbo utan kylning Långt innan racecabben rullade ut ur mitt garage så letade jag efter ny bil. Jag gick igenom möjligheterna att bygga racebil av både Cayman och Boxster. Men transaxel-Porschar är svåra att slå när det gäller "varvtid per krona". Jag kikade på en eller två 944 turbo och 968 innan denna bilen dök upp. Den var inte till salu men efter lite bearbetning av nuvarande ägare så blev den det till en skälig penning. Det är en Porsche 944 turbo -88 byggd under 2000-talet av Andreas Zolnir och hårt körd på svenska racebanor av honom fram tills runt -09 då den bytte ägare till en annan rejsian här på forumet. Såldes under rubriken "kanske snabbaste gatbilen i Sverige" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men efter det så blev den en trackdaybil och underhållet verkar ha blivit bristande. Den har en intressant historia med Leda-chassi uträknat av Jonas Jarlmark, E85 konverterad med Maf-kit och custom krängare som är fullt justerbara. Skicket den är nu är att den har en motor med okänt skick, antagligen slut dämpare, helt slut bromsar, en växellåda med okänt innehåll och en enligt mig ett undermåligt utseende.. Tanken att köpa denna är att det är lättare att fixa ett bra koncept än att gå från grunden och bygga en räser av en standardbil. Vinter kommer att gå åt till att rusta upp den till en driftsäker racebil med förmåga att nå de tider som herr Zolnir tidigare presterat med bilen. Zolnir körde bilen med 360hk i klass 8D. Jag kommer iallafall starta 2016 i 8C med ungefär 300hk och sedan får vi se. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Wow så det vart den bilen du köpte Det kommer nog bli bli kalas det där. Sedan tror jag du har helt rätt i att snygga till en befintlig räserbil är så otroligt mycket lättare (frmför allt snabbare) än bygga en "ny". Grattis
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Ja den var inte riktigt lika fin som din gamla, men skall bli kul att se den till våren...
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Åh vad kul att den har kommit fram i ljuset igen. Det var den bilen som fick mig att förstå hur optimal 944'an var att bygga racebil på. Stort grattis till köpet! Det här skall bli kul att följa.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Kul, skall bli roligt att se den bilen i 8C. Bör kunna göra mos av övriga bilar. Vi får hoppas att klassen sakta men säkert växer igen. Om Boxster konceptet blir bra (vilket det självklart blir) så är nästa steg att göra samma sak med Cayman S som passar perfekt in i 8C
Ser ut på bilderna som att du har hela julledigheten räddad _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Den filmen har man sneglat lite på.. Planen är att få den att gå lika bra på kullen som då..måste bara våga gasa.. Och bromsarna skriker lika mycket nu som då.. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Kenneth går samma väg som mig och trimmar ned till 8c. Så iallafall fall tre starka 44:turbo som kör en hel säsong. Sedan är Tommy:s vinröda turbo såld. Så hoppas på en stark klass. Bilen har potential men saknar...puts och underhåll. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Vrooom.. Det är ljudet när jag piskar förbi dig på rakan.. Ska bli kul att se "Turbo-Gulfen" med! _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Hur gör man denna nertrimning? Bromspapper och plombering av motor sen eller? / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Mappning och sedan bromspapper. Kommer bli ett gäng med turbo bilar under nästa säsong som behöver bromspapper för att slippa oändliga diskussioner och spekulationer. "Bättre att förekomma än förekommas" _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
[/quote] Hur gör man denna nertrimning? Bromspapper och plombering av motor sen eller?
/ Stig[/quote] Bromspapper gäller samt justering av turbotryck utanför förarutrymmet. Enda sättet att vi får bort diskussioner. Jag uppmanar övriga turbobilar att göra likadant. Plomberingar är så svårt. Det finns så många sätt att justera turbotryck eller hästar på en sådan motor. Jag kommer köra min på rullande landsväg i samband med warmup eller innan. Vi har i styrelsen diskuterat mätningar vid tävling. Och det kommer att ske på ett eller annat sätt under säsongen. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Den där bilen var jag intresserad av att köpa för några år sedan då den var till salu. Men jag förstod inte riktigt då hur kompetent den var, så det blev ingen affär... Men det blev affär på en annan 944:a istället, som var billigare men långsammare.
/Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Första laddningen med nya delar har landat i garaget. Julmys på g!
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Det blev en heldag i garaget och riva ned alla hjulupphängningar, dämparna ska skickas till England för service och renovering.
M030 bussningarna i länkarmarna fram var det hög tid att byta. Huvgångjärnen justerades in och snart är huven åter från plastning. Den var sprucken i alla fyra hörnen.. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Nya delar fortsätter att ramla in i garaget. Nu var det en ny växelspak samt ett OMP brandsläcknings-system. Ska bli spännande att montera allt. Dock har jag börjat dra lite i elsystemet och det är en mardröm på en del ställen.. :(
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
En short-shift i aluminium. Justerbar höjd. Kommer från Lindsey racing men har haft den liggande i en låda i några år. Blev att modda dit en OMP knopp nu bara. Ska bara byta det obligatoriska växelkorset för att få bort glappet helt i länkaget. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Ska skicka min 944S2 reservlåda samt bilen turbo-låda på en service då jag har okänd servicehistoria på båda.
Frågan är nu om man ska köra S2-låda för kortare drevning, köra turbolådan för att få fördelen med kylningen alternativt köra all in redan nu och bygga en custom-låda med turbolåda och S2 slutväxel för kortare drevning? Turbolådan har ingen kylning för tillfället. Har fått både feedback om att kylning behövs och att kylning inte behövs.. Det är ju sprintrace som gäller och det bygger ju inte så mycket värme. Kylslingan väger ju inte mycket, finns det några nackdelar? _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -88 PCSR 8C E85 "Old School-New Speed" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (55366 totalt) |