| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aero och downforce på framhjulsdriven bil ?? Hjälp .
|
1580 besök totalt |
|
håller på förfullt med karossen på min golf1:a . Bilen kommer ju gå mestadels bana och därför vill jag ju oxå att den skall stanna kvar där när det går fort oxå ..
Fråga e då om dom få här på forumet samt dom andra oxå med erfarenhet av framhjulsdrivna bilar kan rekomendera "bra å ha" aero . Vingar, frontsplitter mm mm . Fördelar nackdelar .. Det skall byggas nu innan bilen är lackad mm . Tacksam för fina svar .. Joakim . _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
det finns lite reko länkar här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Re: Aero och downforce på framhjulsdriven bil ?? Hjälp .
Då du nämner golf I tipsar jag bara om viktfördelning, de är nästan mer fantastiska störtbombare original än olika dkv av liknande årgångar. Så bak med mycket vikt, batteri, kylare så kommer det göra en hel del på vettig balans i bilen. Kolla sedan bilder på gamla Lancia delta i rallyutförande, de hade en liten anknäbb i takets bakkant. Vid grusrally stod näbben rakt upp nästan, medans asfaltrally låg den ner rejält. Deltan och golfen är inte helt olika i profil så du kan nog hämta mycket 'fungerande' därifrån. Förvisso var det många år sedan och nytt tänkande har säkert också kommit men det gamla slutar ju inte fungera för det. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Aero och downforce på framhjulsdriven bil ?? Hjälp .
Ok ja det var ju bra skall kolla det . Batteri,kylare mm sitter redan bak samt att jag byggt tank i reservhjulsbaljan vilket oxå flyttar mycket vikt bakåt ... _________________ Joakim Carlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1580 besök totalt |