Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda rx-7 FD2JZ -93 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34048 totalt) |
Hej! Jag har länge haft tankarna på att skapa en projekt-tråd på detta trevliga forum och nu är det gjort.
Projekt har tagit fart igen efter en lång tid med motivationsbrist, nu är målet att ha bilen körklar 2016. Bilens spec: Motor: -Toyota 2JZ-GTE Botten: -CP kolvar -Eagle stakar -ACL lager -ARP topp&vevbult -Fluiddamper Crank Pulley Toppen: -GSC S1 kammar -Brian Crower ventilfjädrar Motorstyr: -MaxxECU -EGT sensorer x 6 -E85 Sensor -VAG spolar Turbo: -Garrett gtx3582r a/r 1,06 -Grenrör - Mistander motorsport -Tial MVR wastegate -Greddy Type-R dump Bränsle: -Precision 1200cc spridare -PHR E85 fuelrail -Radium Engineering SurgeTank med 2st Walbro gst450 E85 Växellåda: -Toyota supra getrag v161 Koppling: -OS Giken RC3 Bakvagn: -Samberg 8.8 cradle-kit -Ford racing 8.8 IRS aluminum diffhus -Ford racing 8.8 31-splines differential -Ford racing 3,55 kronhjul & pinjong -DSS pro-level axlar -DSS pro-level nav Chassi -BC coilovers -Powerflex bussningar Fälgar och bromsar -Work CR-Kai Kiwami 18x9,5 -DBA bromsskivor -Carbotech xp-8 Bromsbelägg Interiör -Customcages multipointbur Det som har hänt: Köptes 2008, i pricip helt standard. Började med uppgradre chassi, bromsar, montera skruvbur och BPU trimma. Licenskurs med alfaklubben på kinnekulle, 2010 Därefter blev det singel-turbo och mappning för att få mer hp. En video från mappningen: https://www.youtube.com/watch?v=wQIVCAhSAY4 Monterade difusser och lite mer gummi på fälgarna. 2012 blev det både växellådsras och motorhaveri. Var sugen på mer effekt, så efter lite funderingar blev det byte av drivlina till något som kunde ge mycket mer effekt och fortfarande vara driftsäkert. Så motor och 6-petad låda från Toyota supra inhandlades: Ur med lilleman "Nya" motorn "Nya" växellådan Bakvagnen skulle bli för klen så ford svt differential med nytt diffäste och drivaxlar från driveshaftshop inhandlades: Sen var det bara att göra motor och växellådsfästen, köpte motorbussningar till en skyline och började smida ihop fästen efter egna ideer: "paketet" passade förvänansvärt bra, monterade motorn så längt bak som möjligt och endå är det gott om plats för växellådan. En sak som jag visste redan innan va att motorn tar i huven, men lösningen på det är en annan huv. Dock blev jag väldigt förvånad när växelspaken hamnade precis på samma ställe som innan. Planen från första början var att bara byta drivlina och låta bilen vara i övrigt, kom på ganska snabbt att en riktig bur måste i om det ska bli rejsbil. Beställde en färdig notchad bur av Custum cages i England och skickade upp bilen till Mistander motorsport. Han byggde också ett grenrör som blev så här. Fick kapat lite i instrumentbrädan, genast mycket hemtrevligare. Köpte sedan en uppsättning Work vs-xx 17" som jag hade stora planer för. Köpte bredare ytterbanor och slipade ner och polerade 2st av dom gamla. Det tog månader och är nått jag aldrig gör om igen... Resultatet blev väldigt bra. Men tyckte att 17" var för litet ihop med begränsade däckdimmensioner så sålde och köpte dessa istället. Work CR-kai 18x9,5 fram&bak. Monterade på bil, här ser ni också motorhuvsproblemet. Sen var det dags att bygga motor, från början va det ju tänkt att köra oöppnad motor men med lite påtryckning och hjälp av garagevänner så beställdes stakar,kolvar, lager och kammar. Några bilder från ihopsättningen av motorn. Limmad packbox och körnslag ska förhoppningsvis hålla tätt, ett annars vanligt problem på dessa motorer. Hitta TDC Ställde in öppnings och stängningstider enligt kamkort som GSC skickar med Klar för att montera i bilen En bild på kopplingen, balanserad ihop med vev av Janne på LIMAB Motor och låda monterad i bilen Just nu är bilen hos Mistander motorsport. Det som ska göras är: -Ny subframe fram med sänkt styrväxel för att kunna sänka motorn en aning. -Nya motorfästen i rambenen -Låda/brandvägg för bränslesystem i bagaget -Förstärkningshörn till buren i dörrkryss samt huvudbåge /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Ja det blir det helt klart, det har ju inte gjort gott vid den fina viktfördelningen bilen hade original.. Förhoppningsvis fungerar det bra. Den såldes vidare ganska omgående. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Jag hade tänkt köra med samma tubo som användes på wankelmotorn, en garrett gt3582r med det stora turbinhuset - t4 a/r 1,06.
Borde bli skaplig respons och gott med toppeffekt. Men det tråkiga som nyligen upptäcktes var att wankelhaveriet har skadat turbinen och den går inte att byta på kullagrade aggregat Började kolla på andra aggregat, bland annat Borg warner efr 8374 men det blev en gtx3582r istället nu när GIK hade Black Friday. Det som påverkade valet var att garrett gt/gtx har likadana turbinhus, så det gjorde gott vid priset iom att kunna använda mitt gamla hus och sen att grenröret är byggt efter garrett turbon. Förhoppningsvis har jag bilder att visa på de nya motorfästena och subframen i helgen _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Blev lite garagetid i helgen
Började montera ihop diffen, köpte ett aluminiumhus som orginal sitter i Ford mustang svt cobra 03-04. Valet av diffbroms blev Ford Trac-Loc, den är förspännd med en fjäder men har inga ramper. Hur den kommer fungera på bana vet jag inte, någon som har erfarenhet av denna typen av diffbroms? Fick chansa lite när jag skulle shimsa in pinjonghöjden iom att jag inte hade något gammalt att gå på. Shimsade in backlash, skall vara mellan 0,20-0,30mm enligt fords handbok. Hamnade på 0,22mm till slut. Sedan lite färg för att kontrollera anläggningsytan på kuggarna. Anläggningsytan säger att pinjongen behöver komma ner, bara dit med tunnare shims och göra om proceduren. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Skitcoolt projekt!
Vilken huv tänker du köra med? Har läst lite på ämnet innan och någon tipsade om scoot huven som skulle ha lite mer plats. Har även sett några 20b byggen där man också kört med ford diff, någon speciell anledning till att man använder sig av den? Passar den lätt i fd chassit? _________________ Emil Jönsson |
||||
Tack!
Fords delar är billiga (en ny komplett ford diff kostar lika mycket som bara kaaz diffbromsen jag hade innan), och det finns subframes med anpassade fästpunkter och drivaxlar att köpa. Fördelar: Aluminiumhus, många utväxlingar, överdimensionerat & billigt. Nackdelar: Lite information om vilka diffbromsar som lämpar sig för icke rattlåsracing. Jag har en liten förhoppning om att originalhuven skall gå att stänga med lite modifikation nu när jag sänkt motorn ytterligare. Annars har jag tänkt använda en tech2 huv som är anpassad för raka 6or. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Coolt projekt. Alltid gillat RX7ans utseende
Du får gärna rapportera hur du tycker diffen funkar. Jag har likadan uppsättning, men du blir nog klar före mig. Därav min nyfikenhet. |
||||
Nu har jag äntligen fått hem bilen efter att ha väntat på delar som inte dyker upp i tid....
Lastat och klart, bra med vänner som har bra bilsläp. Tack till Lexman för transporten Framvagnen har fått en ny brygga som gjorde det möjligt att sänka motorn. Tråget på motorn är nu i samma höjd som lägsta punkten på gamla bryggan. Muttrarna ska användas för att kunna montera splitter/hasplåt. Motorfästena blev så här och sitter i rambenen, servicevänligt den dagen man behöver ha ner framvagnen. Vi använde mina gamla motorfästen därav dubbla bussningar. Tyvärr räckte detta inte riktigt för att få stängt huven, eventuellt tar jag bort en bit av förstärkningen i huven och se vad det gör. Men det lutar åt att det för bli en ny huv med en "bula" _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Ja det hoppas jag kunna göra det ska bli väldigt intressant och se hur den fungerar. Ford använder torsen-diff i race-mustangerna då dom säger att lamellpaketen fort slits ut vid bankörning. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Offtopic skulle jag vilja se mer av garaget. Ser väldigt trevligt ut på de bilder man sett.
Som wankeltok har jag svårt för piston-mazdas, men jag följer och blundar när det blir otäckt... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Tack! Det är 32x2 chromoly _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Det är en väldig röra i garaget just, det är nybyggt och har inte kommit iordning och fått upp alla hyllor o så. Det kommer biler på garaget eftersom. Haha, jag kan hålla med om att mitt motorbyte är mer "fel" än ditt men långt ifrån otäckt.. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Är väl kanske inte helt rumsrent att montera wankel i en Volvo heller iof 😉 _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda rx-7 FD2JZ -93 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34048 totalt) |