| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slangdragning kylsystem
|
1383 besök totalt |
|
Slangdragning kylsystem
Jag ska montera en vattenkyld oljekylare på en audi med tvärställd maskin,tänkte montera den på nedre kylslangen mellan kylare & motor,det är lite halvtrångt att köra fågelvägen som ord slang tar, så för att få plats så kommer den nog ligga lite på tvären så det kommer bli 1-2 decimeter slang till och ett par lätta böjar, kommer det ha nån inverkan? Borde väl inte vara nå bekymmer med tanke på att vissa flyttar bak sina kylare. Vad säger expertisen? Org värmeväxlare är inte ett alternativ då det är ganska ombyggt där den har suttit _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
|
Jag tror själva oljekylaren ger större flödesmotstånd än de där decimetrarna extra slang och böjar. När du sätter den på returvattnet kan det vara ide att hålla koll på oljetempen om du inte har termostat i oljekretsen. Om du kör i regn kan returvattnet bli riktigt kallt och då får oljan samma temperatur som vattnet om kylaren är effektiv.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Jag har en Ford/Laminova i flödet innan kylaren. Jag mäter oljetempen som går in i motorn, alltså efter oljekylaren. Vid låglast så är oljetempen samma som vattentempen ut ur motorn (typiskt runt 90 grader). Vid bankörning stiger den något men det gör givetvis motortempen också. Jag mäter även returvattentemperaturen och vid landsvägskörning i regn har jag sett temperaturer på 40-50 grader ibland. Så hårt vill jag inte kyla min olja. Om man har termostat i oljekretsen blir det inget problem men jag har en adapter utan termostat. Om man har kylaren på varma sidan så värmer vattnet oljan under motorns uppvärmningsfas, det fenomenet får man inte med kylaren på kalla sidan.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Kyl
Här finns lite andra idéer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
|
Skulle nog sätta den på kalla sidan.
Citat från annan tråd "Enligt Bells bok "Modern engine tuning" är 90-110 optimalt, 120-130 okej i en fräsch motor, och upp till 150 acceptabelt under korta stunder. " Vattentemperaturen kan ju ligga en del över 100 grader utan att koka, att då kyla med den känns väl inte riktigt bra. Kylaren kommer ju inte att vara 100% effektiv, dvs oljan kommer ju inte att kylas ner till exakt den temp som kylmedlet har utan en bit över. Kanske går att sätta en bypass på kylaren om den går för kallt? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
|
Tack, blir till å måtta lite å hoppas att jag får dit den, är de okej me lite böjar å skit ska det nog gå bra
Edit:kollade nyss å jag tror de blir perfekt att montera på övre slangen _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
|
Re:
Den kylare jag har (som jag postade bild på) håller oljan inom några grader från vattnet, den är grymt effektiv. Om man använder en filteradapter till oljekylaren väljer man lämpligen en med inbyggd termostat, då har man inga problem med "förkylning".
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Slangdragning kylsystem
|
1383 besök totalt |