Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Urspårad tråd om 911 o lite BMW (splittad)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3492 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
johann skrev:
[
Förfogande? *visslar*

Kan ha överseende med din upprepning om förfogande i din värld är detsamma som i min... "Förstahandsupplevelse"...av en M3 E46... Ska säga en med lite Kellernestrim?

Hörde ett genomträngande, vasst och raspande motorljud kl 11:03 i korsningen Karlbergsvägen/S:t Eriskgatan idag. Tänkte vem sjuttsingen ligger och bränner en dag som denna. Såg då just en sådan du beskriver glida iväg i lugn mak! Har ingen aaaaning om vem det kan ha varit?

Hade det inte varit för att jag svängde in på S.t eriksgatan hade du haft ett skoda märke präntat i din bakstötfångare!

Det jag skulle komma till är motorljud. Hur är motorljudet i 944:an och skillnader mellan olika varianter? Kan det mäta sig med M3E30? Rätt ljud är ju en del av kontakten med bilen.
(Gjorde ett tappert försök att glida tillbaka till ämnet)
mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

johann skrev:

Racebilar:

917/30
911 Carrera 2.7 RSR
996 GT1
993 GT1
962

"Gatbilar":
996 GT2
996 GT3
996 Turbo
993 GT2
993 RS

Ingen RUF Turbo R, CTR YellowBird, 935/78 "Moby Dick" ?

Stockholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
AL skrev:
johann skrev:
[
Förfogande? *visslar*

Kan ha överseende med din upprepning om förfogande i din värld är detsamma som i min... "Förstahandsupplevelse"...av en M3 E46... Ska säga en med lite Kellernestrim?

Hörde ett genomträngande, vasst och raspande motorljud kl 11:03 i korsningen Karlbergsvägen/S:t Eriskgatan idag. Tänkte vem sjuttsingen ligger och bränner en dag som denna. Såg då just en sådan du beskriver glida iväg i lugn mak! Har ingen aaaaning om vem det kan ha varit?

Hade det inte varit för att jag svängde in på S.t eriksgatan hade du haft ett skoda märke präntat i din bakstötfångare!

Jag är skyldig men jag körde rätt lungt där (tror jag), verkar nämligen som bromsen ligger emot på höger fram och det får minst sagt lustiga effekter på bilens beteende.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:

Ingen RUF Turbo R, CTR YellowBird, 935/78 "Moby Dick" ?

Ruf är Ruf och inte Porsche.

935 går fetbort för mig för den verkar helt okörbar.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
DanielB skrev:
AL skrev:
johann skrev:
[
Förfogande? *visslar*

Jag är skyldig men jag körde rätt lungt där (tror jag), verkar nämligen som bromsen ligger emot på höger fram och det får minst sagt lustiga effekter på bilens beteende.

Jo, du körde lugnt! Det roliga var att när jag hörde motorljudet så tittade jag instinktivt lite längre fram för att det lät fort och fick släpa tillbaka blicken och då såg jag dig!

Trist med bromsen. Salt?

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
AL skrev:
För hos BMW byggs det f*n inte mkt skoj numera...iaf inte designmässigt. (MINI undantaget på båda punkterna.) Väntar ivrigt på 1-serien och om den kan bli en körmaskin.

Du har inte kört E46 M3 eller Z8 va?

Hmm skulle få provköra M3 SMG2 samt Z8 på ett jippo nyligen, tyvärr blev det en 745i istället för M3:an Fick därimot 20minuter i Z8:an, har du provkört den? Jag fick iaf känslan av att den va lite mycke glidare även med sportläget inkopplat, kanske har o göra med vikten och att jag inte hade möjlighet att pressa den till max...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
Jo, du körde lugnt! Det roliga var att när jag hörde motorljudet så tittade jag instinktivt lite längre fram för att det lät fort och fick släpa tillbaka blicken och då såg jag dig!

Trist med bromsen. Salt?

Jo den vinner inget pris för låg bullernivå.

Förmodligen salt och smuts, bilen skall ändå in på service på Fredag så jag får härda ut till dess, dvs låta den stå.

Trodde ett tag att diffbromsen slutat funka för det spann och sladdade väldigt lätt och sannolikheten att jag fått dubbelt så mkt effekt över natten var ju inte så stor.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Racebilar:

917/30
911 Carrera 2.7 RSR
996 GT1
993 GT1
962

"Gatbilar":
996 GT2
996 GT3
996 Turbo
993 GT2
993 RS

Den rätta listan är:
Racebilar:

917/30
906
996 GT1
964 turbo 3300
911 Carrera 2.7 RSR

"Gatbilar":
993 GT2
964 C4 Leichtbau
964 Turbo S
959
911 RS 2.7

mvh
Daniel

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:
johann skrev:
AL skrev:
För hos BMW byggs det f*n inte mkt skoj numera...iaf inte designmässigt. (MINI undantaget på båda punkterna.) Väntar ivrigt på 1-serien och om den kan bli en körmaskin.

Du har inte kört E46 M3 eller Z8 va?

Hmm skulle få provköra M3 SMG2 samt Z8 på ett jippo nyligen, tyvärr blev det en 745i istället för M3:an Fick därimot 20minuter i Z8:an, har du provkört den? Jag fick iaf känslan av att den va lite mycke glidare även med sportläget inkopplat, kanske har o göra med vikten och att jag inte hade möjlighet att pressa den till max...

Jo Z8:an kunde gott vara lite hårdare, men den är mkt kul ändå. Den motorn i M3 skulle vara guld!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:

Det jag skulle komma till är motorljud. Hur är motorljudet i 944:an och skillnader mellan olika varianter? Kan det mäta sig med M3E30? Rätt ljud är ju en del av kontakten med bilen.
mvh
Daniel

Avdelningen motorljud:
2001 åkte jag ner till Ringen med en rensad Porsche 964 (Supercupsystem
och noll ljudisolering), genomled 4 dagars körning och åkte hem till Stockholm igen.

Efter det är man "botad" när det gäller ljudsensationer...
(Fast utifrån lät bilen något alldeles kolossalt vackert.)

För att undgå konflikter när det gäller motorljud hos M3 och 944 kan jag väl säga att båda
mina bilar låter rätt mesigt och att jag föredrar någon sex- eller åttacylindrig modell i stället.

Umeå
Här sen Dec 2002

DanielB skrev:

"Gatbilar":
993 GT2
964 C4 Leichtbau
964 Turbo S
959
911 RS 2.7

Där satt den, åtminstone första platsen. Jag tyckte platserna på Johanns lista såg lite felplacerade ut

9 9 3 G T 2

Stockholm
Här sen Nov 2002

Niclas Ericsson skrev:
DanielB skrev:

"Gatbilar":
993 GT2
964 C4 Leichtbau
964 Turbo S
959
911 RS 2.7

Där satt den, åtminstone första platsen. Jag tyckte platserna på Johanns lista såg lite felplacerade ut

9 9 3 G T 2

Det är för att både du och Daniel är stofiler som vägrar inse att tekniken går framåt och bilarna blir bättre!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Är jag konstig som inte kan med ljudet från en boxermotor? Annars är 911 en trevlig bil!
Du är helt normal! oftast låter de som om de inte vill varva. De lite mer udda modellerna kan förstås låta lite trevligare. 996 GT3 låter helt OK, men den låter ju inte som en traditionell elva heller...

Jag har bara kört 944 med sugmotor och första gången jag gjorde det tyckte jag det var "för mycket väghållning" till motorn.

(Min sugmotorfetischism har för övrigt fått en dragning mot att acceptera kompressorer efter provkörningen av Cooper S.)

Här sen Nov 2002

Nu vill vi att Johann graderar sina Porschefavoriter, 1 till 5![/quote]

Racebilar:

"Gatbilar":
996 GT2
996 GT3
996 Turbo
993 GT2
993 RS

Stick från stan.
/Stefan 993RS

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Nu vill vi att Johann graderar sina Porschefavoriter, 1 till 5!

Racebilar:

"Gatbilar":
996 GT2
996 GT3
996 Turbo
993 GT2
993 RS

Stick från stan.
/Stefan 993RS [/quote]

Se det tvärtom, en 5:e-placering i detta sällskap är ett mkt bra betyg.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mäkinen skrev:

(Min sugmotorfetischism har för övrigt fått en dragning mot att acceptera kompressorer efter provkörningen av Cooper S.)

EXAKT! Innan gårdagen hade enbart den vanliga Coopern testats. (Med "Tuning by Koenigsegg" lät den utav bara h-vetes gott!)

Fast from gårdagens testrunda kan en kompressor gärna få sitta i min framtida MINI...

944:ans ljud vet jag för lite om, men en M3:a med "den enkla/nödvändiga/korrekta modifieringen" i form av en bortplockad luftmängdsmätare är rena Grp.A-hysterin! thumbs up Man blir varje gång man hör det! Fast med rätt avgassytem osv så låter de inte så illa med LM heller... Tillräkligt för att sätta igång billarm, säger ryktet iaf. Fast det kanske handlar om dB... *visslar*

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Tillräkligt för att sätta igång billarm, säger ryktet iaf. Fast det kanske handlar om dB... *visslar*

Hoppas att ägaren till en viss svart 190:a i mitt garage inte är på detta forumet

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
mvh
Daniel

I mitt tycke låter ingen orginal 9x4/931/951 speciellt inspirerande, jag tror att det är en av den bilfamiljens största "nackdelar".

Min 951:a (=944 turbo) lät som en symaskin.

Urspårad tråd om 911 o lite BMW (splittad)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande