Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad händer: justera bara ena sidans kniv på kränghämmaren?
3184 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Om man har knivkränghämmare på bilen vad händer då om man bara justerar kniven hårdare på ena sidan?

Blir den då hårdare i tex. vänster kurvor mot höger kurvor?
Så man kan då köra konbana och känna lätt vilken sida som känns bättre och på så sätt testa sig fram lätt?

Eller blir bägge sidorna lika bara att det inte blir lika hårt som om bägge justerades hårdare?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad händer: justera bara ena sidans kniv på kränghämmare

RallyQuattro skrev:
Om man har knivkränghämmare på bilen vad händer då om man bara justerar kniven hårdare på ena sidan?

Blir den då hårdare i tex. vänster kurvor mot höger kurvor?
Så man kan då köra konbana och känna lätt vilken sida som känns bättre och på så sätt testa sig fram lätt?

Eller blir bägge sidorna lika bara att det inte blir lika hårt som om bägge justerades hårdare?

Hjulen vet inte var längs kränghämmaren den är styv respektive mjuk. Ev justering på ena sidan blir för hela hämmaren så det spelar ingen roll var man justerar. Dvs din sista mening = rätt.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag har aldrig förstått varför man egentligen har två knivar på en krängningshämmare?
Är det bara "för att alla har det"?
Argumentet för att få tillräcklig justermån tycker jag verkar lite klent. Kniven för rimligtvis kunna dimensioneras för justerspannet.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
Jag har aldrig förstått varför man egentligen har två knivar på en krängningshämmare?
Är det bara "för att alla har det"?
Argumentet för att få tillräcklig justermån tycker jag verkar lite klent. Kniven för rimligtvis kunna dimensioneras för justerspannet.

Finns inte oändligt utbud på knivar och rören är väl rätt standardmässiga att använda så det är rätt smidigt med två knivar. Har själv gått från tex max mjukt i regn till max hårt i väta och ibland varit därimellan

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

OK, standardkomponentsproblematiken är väl ett tillräckligt argument antar jag.

Men då får jag väl göra mig en egen krängningshämmare med kniv på ena sidan bara.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Okej, bra thumbs up

För det finns ju med justering inifrån men då justerade man bara ena sidans kniv så därför jag undrade vad som då händer..

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

And ersJepp sson skrev:
OK, standardkomponentsproblematiken är väl ett tillräckligt argument antar jag.

Men då får jag väl göra mig en egen krängningshämmare med kniv på ena sidan bara.

Porsche 997 cup mk1 har singel kniv

magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Knivar

Justerspannet blir väl ca dubbelt så stort med två knivar...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Inte så ovanligt med bara singel-kniv och rör på andra sidan.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Reynard

Standard på vår Reynard 85F

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Det gäller då knivar där längden är densamma utgår jag ifrån..?

En hel del bilar med ställbara krängare justerar hårdheten genom att förflytta fästpunkten från hjulupphängningen. Då blir det olika då momentarmen skiljer sig åt. Lång arm mjukt och kort arm hård.

Rätta mig om jag har fel.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

gegge skrev:

En hel del bilar med ställbara krängare justerar hårdheten genom att förflytta fästpunkten från hjulupphängningen. Då blir det olika då momentarmen skiljer sig åt. Lång arm mjukt och kort arm hård.

Längden har ingen betydelse, vänster hjulupphängning jobbar mot höger hjulupphängning genom hela krängaren, dvs om det är olika hårt på olika sidor spelar ingen roll.

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

magnus428 skrev:
gegge skrev:

Längden har ingen betydelse, vänster hjulupphängning jobbar mot höger hjulupphängning genom hela krängaren, dvs om det är olika hårt på olika sidor spelar ingen roll.

Gegge har rätt, hävarmen spelar roll. Ännu värre, hämmaren kommer att vrida sig vid rak infjädring också.

Guson

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Guson skrev:
magnus428 skrev:
gegge skrev:

Gegge har rätt, hävarmen spelar roll. Ännu värre, hämmaren kommer att vrida sig vid rak infjädring också.

Guson

Om krängaren inte är helt galet dimensionerad så kommer den inte att jobba mot någon fast punkt i bilen utan mot den andra sidans hjulupphängning. Så om det t.ex. är 10 N/mm på ena sidan och 20N/mm på andra sidan (bara exempel) så kommer varje sida iaf att känna av medelvärdet av dessa. Det är ju inte så att det spelar någon större roll vilken av sidorna som är vart...

Är det något som jag missar?

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Tänk dig att du sätter ett rör tvärs över bilen med en 200 mm hävarm i ena änden (A) och en 100 mm hävarm i andra änden (B). Båda hävarmarna ansluter till samma ställe i hjulupphängningen på respektive sida av bilen, tex fjäderbenets nederdel. Om du tänker dig en inbromsning där bilen niger 100 mm mätt på fjäderbenet, vad tror du händer med krängningshämmaren? B vill vrida röret dubbelt så mycket mätt i grader som A. Bilen borde alltså luta över mot sida A vid en belastning rakt ner på axeln.

Guson

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Guson skrev:
Tänk dig att du sätter ett rör tvärs över bilen med en 200 mm hävarm i ena änden (A) och en 100 mm hävarm i andra änden (B). Båda hävarmarna ansluter till samma ställe i hjulupphängningen på respektive sida av bilen, tex fjäderbenets nederdel. Om du tänker dig en inbromsning där bilen niger 100 mm mätt på fjäderbenet, vad tror du händer med krängningshämmaren? B vill vrida röret dubbelt så mycket mätt i grader som A. Bilen borde alltså luta över mot sida A vid en belastning rakt ner på axeln.

Guson

Prova så får du se...

Det enda som händer är att det korta röret hjälper till att vrida lite extra på den sida med det långa röret. Allstå får du samma belastning....

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Re:

magnus428 skrev:

Prova så får du se...

Det enda som händer är att det korta röret hjälper till att vrida lite extra på den sida med det långa röret. Allstå får du samma belastning....

Ursäkt att jag lägger mig i, men det är inte riktigt det enda som händer.
Du kommer mycket riktigt inte få bilen att luta men kränghämmarens fjäderkonstant för den vridning som uppstår läggs till fjäderkonstanten i pitch och det va nog inte riktigt tanken?

Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

Karl B. skrev:
magnus428 skrev:

Prova så får du se...

Du kommer mycket riktigt inte få bilen att luta men kränghämmarens fjäderkonstant för den vridning som uppstår läggs till fjäderkonstanten i pitch och det va nog inte riktigt tanken?

Inte nödvändigtvis, men det kan bli så om man inte tänker till när man designar. Men normalt så finns det nog ingen anledning att ha en sådan krängare. Utan en symmetrisk är nog att föredra. Däremot kan det ju vara smidigt att bara köra kniv på ena sidan.

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Re:

magnus428 skrev:
Karl B. skrev:
magnus428 skrev:

Prova så får du se...

Inte nödvändigtvis, men det kan bli så om man inte tänker till när man designar. Men normalt så finns det nog ingen anledning att ha en sådan krängare. Utan en symmetrisk är nog att föredra. Däremot kan det ju vara smidigt att bara köra kniv på ena sidan.

Jo, absolut nödvändigtvis.
Eller vrider sig krängaren mellan höger och vänster sida utan fjädringsmotstånd?
Det vill jag påstå är omöjligt oavsett konstruktion. Mao läggs krängarens konstant till fjäderkonstanten för båda hjulen i pitch.

Symmetriskt är inte bara att föredra, snarare nödvändigt.

3184 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande