Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4592 besök totalt |
däckval, kul per krona
Funderar på däck inför sommaren till min super7. Kör i stort sett bara på diverse trackdays. Tidigare har jag kört slut på två uppsättningar Toyo R1R. Dom är väl helt ok, men jag är sugen på att testa nått annat. Toyo r888 GGG hade säkert varit perfekt, men eftersom jag är lite snål funderar på nått av dessa: https://www.dackleader.se/bildack-ja Om länken inte funkar är det alltså: Federal 595 RS-R Syron Streetrace Yokohama Advan Neova AD08R Nankang NS-2R (tw 120) Vad säger ni? |
||||
Vi har testat AD08R på vår långloppsbil, en Nissan Primera. Inte så lik en Seven förstås men vi tycker att det var bra grepp i dem, rätt okej livslängd också såvitt jag kan bedöma (vi hann bara köra 3 timmar i sista rejset). Våtgreppet var dock inte så bra.
Jag har inte provat något av de andra däcken du nämner, men när jag läst på så verkar de vara mer banorienterade än Yokohamorna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Enig, men 595RS-R räcker typ fem gånger längre än R888 och kostar hälften. 2-3s långsammare per varv. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Re:
Nu är ju 888 bland det långsammaste r-däcket så jämför man med kumho v70 eller dunlop diressa 03 blir ju skillnaden betydligt större. _________________ Carl-Johan Sjöberg |
||||
Re:
Jodå, Federal RS-R är hopplösa att slita ut, håller hur länge som helst även på min tunga bil som normalt käkar däck. Inte lika snabbt som "riktiga" R däck men oerhört mycket körning för pengarna. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Re:
Jo verkar inte spela någon roll. Även om man överkör dem så verkar de inte slitas alls på samma sätt. Blev inte så stor skillnad i grepp från kall till varm till överkörda tyckte jag. Minnet kanske sviker, men de blev inte märkbart halare. Och de behöver inte köras en massa för att börja fungera. De är väl inte snabbare än andra gatdäck, fast ekonomin är bättre. Och körkänslan är också bra, bra nybörjardäck eller om man inte jagar varvtid mot andra.
Nu var ju inte det poängen, och så stor skillnad är det inte. Beror på applikation. V70 funkar inte alls på Evon t.ex. Har åkt AD08R på långloppsbil också, Civic med 220hk/950kg. Mjukare sidor än RS-R, omöjliga att få värme i regn (konstigt nog, åkte 195:or då). Slittåliga fast de rullar av när de blir för varma. Dålig känsla av dem, fast helt ovetenskapligt. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Kloma kommer att ta in Zestino däck iår.
Kommer lite olika strl i TW140 i första laddningen. Finns även TW40/240/300 Slicks och Rallydäck. Mvh/Lars |
||||
Re:
Både Kloma och Zestino är okända för den stora massan, så du får gärna beskriva varför vi skall handla där. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4592 besök totalt |