| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig kabelarea på batterikabel?
|
20 besök senaste veckan (36609 totalt) |
|
Re:
Vart sitter din FIA-brytare då? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Det går väl lika bra med relä/kontaktor som manövereras med en brytare innifrån & en utifrån. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
På instrumentbrädan (bakom startmotorn). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Har du dessutom grenröret på förarsidan så blir det inte så jättevarmt där heller (men gasfoten lider av värmen). Det är många parametrar som kan variera.
|
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Jag tänkte på att spara in en decimeter generatorkabel genom att dra Startmotor=Batteri-Generator (dvs minsta möjliga mängd koppar med kort grov till startmotorn och kort medium till generatorn). Med kabel Batteri-Startmotorn på under halvmetern (gissningsmått) så ökar vikten inte så mycket mellan 10 och 16mm2. Till Generatorn räcker det väl med 4-6mm2 och allt med väldigt tunn isolering för att bli riktigt anal när det gäller grammen. Men allt ska ju ändå förbi huvudbrytaren (om du inte kör batteri, startmotor och generator i en egen krets som skiljs från resten med en simpel 2polig). |
||||||
|
i bilstereosammanhang brukas dessa grovlekar rekommenderas lite grovt..
0,75mm² 4A 1mm² 7,5A 1,5mm² 15A 2,5mm² 25A 4mm² 30A 6mm² 35A 8mm² 40A 10mm² 50A 16mm² 60A 21mm² 100A 33mm² 150A 50mm² 250A 70mm² 350A 95mm² 500A själv håller jag på att installera 3st batterier (totalt 264ah 2250A) med 70mm² kabel överallt dessutom dubbla 140A generatorer..
inte bara för det kommande ljudsystemets skull utan mest för att jag är så jävla trött på att bli strömlös titt som tätt så fort man glömmer ljuset på eller nån eletronikpryl börjar krångla och står och drar ström.. enligt mina beräkningar ska jag aldrig ens behöva stänga av ljuset utan jag kan lämna det på hela tiden då jag använder bilen varannan eller var 3'e dag
(antar att det är underförstått att det är en bruksbil det handlar om..) högströmskablar är nog fel ställe att spara vikt på.. lika bra att sätta dit grova som fan för säkerhets skull.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Stod nyss inför samma frågeställning - så jag fyller i med mina erfarenheter.
Motorn är en äldre 2.3L BMW 6:a (CR är 9.4:1). Batteriet är ett 18Ah gel-batteri från Biltema. Den nya pluskabeln går mellan batteri där bak och ett distributionsblock där fram på torpedväggen. Blev till slut 25mm2 från Swedol (för de kortare sträckorna blev det 16mm2 från Biltema). Märkte att Swedols var fintrådigare än Biltemas som hade lite grövre trådar - spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang. Mätte dessutom spänningsfall vid "crank - no start" med en vanlig multimeter. Nu varierar ju strömuttaget i takt med cylindrarnas kompression, och därmed varierar spänningsfallet en aning. Så det jag ser på multimetern är ett medelvärde. Kabel : 25 mm2 Längd : ~4.5 meter Mätte spänningsfallet mellan batteriet pluspol och distributionsblocket under "crank - no start". Spänningsfallet låg på ca 0.46 volt. Mätte sedan spänningsfallet mellan motorns lyftögla och batteriet minuspol under samma scenario (kabeln mellan chassi och batteri är troligtvis 25-35 mm2 men bara 0.5 meter fast med kanske inte helt optimal kontakt mot chassit). Spänningsfallet låg på ca 0.27 volt. Kanske inte helt optimala siffror, men bör vara good enough för den här bilen (är bara till för att köra bana). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig kabelarea på batterikabel?
|
20 besök senaste veckan (36609 totalt) |