Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3719 besök totalt |
klassiskt styvt däck i lämplig storlek early 911
Hej, har en smal -71 a med endast 5,5x15 fälgar. ![]() Kör mest inspirerad gata soliga dagar, glassätning osv. kanske någon slalom eller prova på bana någon gång. Är sjukt missnöjd med mina Hankook ![]() Otroligt svajiga, otäcka på slingriga vägar, så är sugen på att byta mot något styvare och gärna "snyggare". Dimensionen jag har nu är 195/60-15 och det är jag nöjd med, bilen är lite sänkt och tycker det kan bli lite väl hög profil med helt original mässiga. Annars har visst Avon CR6ZZ väldigt bra omdöme ![]() Då är det 185/70-15 som gäller, ser väl ändå ok ut, lite högt i min smak ![]() Dock är de väldigt dyra... Ett annat AVON som ser coolt ut är ACB9 ![]() Finns i något som heter 6.0/25.5-15 vet inte riktigt vad det översätts till men det står fälg 6-8" Också extremt dyra men de absolut snyggaste däcken tycker jag är Michelin TB15/TB5 ![]() De är dock för breda för mig, finns det några andra liknande? Hittade dessa mer regnmönstrade PB20 ![]() De finns i 205/55HR15 och ska enligt uppgift passa med Rim Width 5.5-7.5 Borde gå in under skärmarna med priset är lite väl över budget... (£366.00 incl VAT) Även fast det inte är så klassiskt skulle jag ändå kunna tänka mig TOYO, men de finns väl bara i 195/55-15 är lite orolig att de bli för låga? ![]() Eller Kumho V70 verkar bra ![]() Vet inte vilken dim som skulle vara bäst där finns ju i höga 185/70 eller toklåga 195/50, /55 såg jag i någon lista men de kanske inte görs längre? Ett annat däck som kanske kan vara bra men inte R men för mitt syfte helt ok, inte så snyggt dock, verkar vara Adrenalin re002 ![]() De finns 195/60-15. Sen hittade jag just dessa http://rallyshop.se/produkt/Malatest ![]() Såg ju sjukt balla ut och väldigt billiga, går det att åka gata med sådana? Står ju att de är godkända men ser ju lite bullriga ut... Blev en lång text men hoppas ni förstår lite vad jag är ute efter, tips mottages tacksamt. _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Även om det är en gammelelva så skulle jag tro att det behövs ett högt lastindex bak (styvare stomme).
Många av de mindre storlekarna är anpassade för betydligt lägre belastning. För Kumho, möjligen 185/70-15 med lastindex 89, med hårda bak och medium fram kanske (synd att inte 65 eller 60 profil i lite "sladdrigare stomme" finns för bruk fram)? Gistell har säkert några goda råd om kombinationer (speciellt gällande Kumho då ![]() Var inte detta leveransdimension? |
||
Re:
Att blanda stommar med olika styvhet fram och bak har jag personligen dålig erfarenhet av, inte på en 911 men på en bmw. När man kom upp i hastigheter över 110 blev bilen mycket svajig då däcken verkade ha olika reaktionstid. Jag fick sitta och korrigera med ratten hela tiden och det kändes som bilen skulle komma i någon sorts egensvängning. Vad rekommenderar porsche för däckdimension och fabrikat till bilen? /Johan B _________________ Johan B |
||
Aha, tack, det där med belastningsklass hade jag dålig koll på faktiskt. Porsche säger väl N-märkta däck vad nu det innebär, tex. detta misstänker jag http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh
Originalmässigt är väl 185/70 mest "rätt" men jag är liksom ute efter sådan här klassisk race look tex med hoosier, men de är väl olagliga i Sverige?. ![]() Dessa Kumho såg bra ut annars ![]() ser att det står Ecsta men mer ser jag inte... _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Det värsta som fanns på den tiden din porsche var hyfsat ny, fram till mitten på 1980-talet, som fabriksmonterades på bla Ferrari och BMW:s värsta modeller, var Michelin XWX. Det var ett däck med stenhårda däcksidor godkänt för farter upp till 300 knyck. Jag hade en kompis som bytte till dessa däck i storlek 195/70-15 och det blev en helt ny bil. Jag såg på någon tysk websida i somras att dessa däck fortfarande tillverkas. Kanske något för din bil...
_________________ Johan B |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3719 besök totalt |