| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slitzarna på bromsskivor - vilket håll?
|
6 besök senaste veckan (13564 totalt) |
|
Jag fick inte med någon monteringsinstruktion till mina bromsskivor och det stod inte vilken som skulle vara höger eller vänster. Jag monterade dem så att slitzarna går "framåt"... är det rätt eller fel eller spelar det ingen roll?
det här är alltså vänster sida, rotationsriktning moturs. Ska jag vända på dem? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Min spontana reaktion är att slitsarna borde "mata utåt" (dvs tvärt emot ditt montage) men det kvittar nog rätt rejält för funktionen.
Det finns ju slitsar i davidstjärneformat som förmodligen fungerar lika fint de med. |
||||
|
är ventilationskanalerna raka, från centrum och utåt så är det egentligen skitsamma, jade satt dem bakåt så ev vatten försvinner lättare med hjälp av centifugalkraften. är ventilationskanalerna inte raka som på de flesta "prestanda" och race skivor så är det de som bestämmer på vilken sida de ska sitta.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Som jag sa till dig brorsan häromdan, så är det flärparna i mitten du ska kolla på.
|
||||
|
AP:s Raceskivor har slitsarna som du har på bilden.
Men slitsarna är underordnade kylflänsarna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Klurar på hur mina bromsskivor ska sitta (de är begagnade Corvette bromsskivor men står inget nummer/tillverkare på dem - annars hade man ju kunnat få info därifrån).
När jag köpte dem var de monterade tvärtemot vad jag tycker är rätt. Efter att ha läst trådar här och info från olika tillverkare så verkar följande gälla - kylflänsarnas utformning har högsta prioritet (om de är riktningsberoende såklart) - riktning på slitsarna har mer med ljud än prestanda att göra (så ha dem vända där de låter bäst helt enkelt) Bilderna nedan visar vad *jag* anser vara rätt - håller ni med? (har lagt dit pilar för att tydligare visa hur skivorna roterar) VÄNSTER FRAM ![]()
HÖGER FRAM ![]()
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
|
Re:
Ja....dom sitter rätt på bilderna _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
FEL när det gäller raka slitzar _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jepp, ser nu att du har helt rätt - läste lite mer i dokument från Brembo och AP Racing och de säger samma sak (de anger "evacuate brake pad dust" som främsta anledning för slitsarnas riktning). Så nu måste jag välja mellan kylkanaler och slitsar - och då gissar jag på att kylkanalerna är viktigare och de får diktera hur de ska monteras. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
|
Re:
Jag pratar om kylkanalerna. Dom kan du inte köra baklänges. Slitsarna vet jag inget om...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Från bildelsbasen.se - de kommer från en Corvette C5 2002 (med 5.7L LS1 motorn med automatlåda). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
|
Re:
Corvette C5 har höger/vänster rotationsriktning både fram och bak som original. (skivorna på bilden är för övrigt eftermarknads) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (13564 totalt) |