Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på lämplig växellåda? (Rwd, 420hk, 430nm, inte för fet)
2 besök senaste veckan (2094 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Söker tips på rwd lådor som utan bekymmer bör hålla för 420hk/430nm högvarvig sugmotor. Bilen den ska in i har en ytterst liten tunnel och jag vill helst inte kapa för mycket då jag vill behålla viss originalkänsla invändigt vilket kommer försvinna med en växellådstunnel i storlek med ett kylskåp..

BMW ZF ska ju hålla, men hur stor är den i jämförelse med Getrag 240 t ex? (Getrag 240 får plats, men då är de rätt trångt)

Andra alternativ?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015

CD009 till en Nissan 350Z. Kanske för stor?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag gissar att det gäller en Kadett C 2 dr sedan?

En Getrag 240 är ca 105 mm från centrum på utgående axel till "ryggen" på växellådshuset.
R25/R28 från Omega A är ca 125 mm mätt på samma sätt.

Jag fick knacka till ett par små bulor i tunneln på min Commodore B när jag bytte till R25/R28, det är väldigt tight mellan tunneln och växellådan nu.

Sen ska man tänka på att både Getrag 240 och R25/R28 är lite "fyrkantiga" i formen, ovansidan av växellådshuset är platt.
BMW ZF-lådorna är väl mer runda i formen vad jag förstått. En kompis som kör med en sån låda i en Omega A fick lite problem med att det tog i och då är Omegans tunnel ganska stor.

Jag tror du får räkna med att massera tunneln lite oavsett vilken låda du väljer, en begagnad Getrag 240 lär nog inte gilla nästan dubbla vridmomentet som den är specad för.
Den jag hade i Commodoren började låta lite ansträngd i höstas och då har jag "bara" dryga 300 Nm i motorn.

Det finns väl lite andra lådor att kolla på, Toyota Supra har väl nån Getragvariant? Sen finns det väl lite olika jänkelådor som kan funka, vet inte vilka bilar man ska kolla på där. Pontiac Firebird/Cheva Camaro kanske?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tractive RD90?
Inte alltför stor och tål en del.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Getrag 260 från e30 håller kanonbra faktiskt.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Getrag 260 från e30 håller kanonbra faktiskt.

Är inte 260in 4 växlad?

En 265a dock är ju helt klart ett alternativ, den är ju inte särskilt mycke större än en Getrag 240, och har väl liknande utväxlingar också?

Supra MK3 lådan vet jag inte är sjukligt fet, och den ska ju hålla för rejält med sås.. Svårt att hitta mått bara :/

Bilen är Kadett C 2dr i alla fall som Anders så lyckosamt gissade Och kapa i tunneln är jag beredd på, men jag vill gärna behålla originalutseendet i kupen något sånär när jag är klar! Och då är det nog inte klokast att ta den lådan som är störst utvändigt

Tractive lådan hade ju absolut varit mumma! Frågan är bara vad en sån kostar? :S Jag räknar kallt med att 10-15 000 är nog de minsta jag kommer undan med.. Sen är frågan också hur tractive lådan funkar i en gatbil om man nu kommer på att man ska åka en sväng runt europa?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nä den är 5 växlad, samma utväxlingar som 240

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

En växellåda från en s2000 kanske? Dom verkar vara små och brukar tåla en del?

Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006

Re: Tips på lämplig växellåda? (Rwd, 420hk, 430nm, inte för

Cassius skrev:
Söker tips på rwd lådor som utan bekymmer bör hålla för 420hk/430nm högvarvig sugmotor. Bilen den ska in i har en ytterst liten tunnel och jag vill helst inte kapa för mycket då jag vill behålla viss originalkänsla invändigt vilket kommer försvinna med en växellådstunnel i storlek med ett kylskåp..

BMW ZF ska ju hålla, men hur stor är den i jämförelse med Getrag 240 t ex? (Getrag 240 får plats, men då är de rätt trångt)

Andra alternativ?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=102943&highlight=

MB SLK såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

PFR skrev:
Cassius skrev:

Andra alternativ?

Jag har en 262/265 i e36.......och den tar bra mycket mer plats på höjden längst bak.

Jag tror också på 260. Det är en bra mycket trevligare låda än ZF......och den finns ju med Opelkåpa.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Blir det inte lite dumt med steget mellan (om jag minns rätt) 3ans till 4ans växel. Vet att man stört sig enormt på det med turbo setup med marginellt för stor turbo att den droppa ganska mycket i varv.

Förutom det är dem riktigt stabila så lär hålla.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

ButterflyRacing skrev:
PFR skrev:
Cassius skrev:

Andra alternativ?

Jag har en 262/265 i e36.......och den tar bra mycket mer plats på höjden längst bak.

Jag tror också på 260. Det är en bra mycket trevligare låda än ZF......och den finns ju med Opelkåpa.

Spelar ju ingen roll då de i så fall blir en Audi motor

262CR måste jag erkänna lät intressant... Men även 260/265 förståss. ZF'en ser ut att behöva ruggigt mycke plats där tanken är att jag ska ha mina fötter :/ Och där är de redan trångt... (Jag är nog för lång för en liten Kadett egentligen)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cassius skrev:
Tractive lådan hade ju absolut varit mumma! Frågan är bara vad en sån kostar? :S Jag räknar kallt med att 10-15 000 är nog de minsta jag kommer undan med.. Sen är frågan också hur tractive lådan funkar i en gatbil om man nu kommer på att man ska åka en sväng runt europa?
Du missade en nolla.
Skojåka nån runda kan ju funka, men GTåka i Europa, det gör man ju inte alltför ofta med proppar och kåpor.

Man kan sällan äta alla kakorna och samtidigt ha några kvar.

Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Kollat på aisin az6? (sitter i lexus is200, rx8, s2000 mm....)

Lång och smal låda.

Verkar tåla ca 400 turbohäst och sugmotor känns snällare mot lådan.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Cassius skrev:
Du missade en nolla.
Skojåka nån runda kan ju funka, men GTåka i Europa, det gör man ju inte alltför ofta med proppar och kåpor.

Man kan sällan äta alla kakorna och samtidigt ha några kvar.

Jag tänkte 10-15000 oavsett låda.. hade på känn att Tractivelådan skulle vara liiiite dyrare

Coupe76 - Det är ett spår jag ska undersöka vidare helt klar. Samtidigt fastnade jag lite för Getrag alternativet.. Lös kåpa har ju fördelen att det blir enkelt att byta låda om/när den går sönder..

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Enkel fråga som inbitna BMW entusiaster förmodligen har stenkoll på.

Getrag 265. Denna gissar jag utvändigt är "densamma" som dogleg varianten? Dvs, monterar jag en 265 "OD" nu, och vill montera en 265/262CR senare så ska det vara bolton?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

"enkelt" alternativ??

Finns dessa lådor ens att få tag på idag??

Trodde alla var skottade sedan många år??

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

knotan skrev:
"enkelt" alternativ??

Finns dessa lådor ens att få tag på idag??

Trodde alla var skottade sedan många år??

När jag söker runt så verkar det så ja. Och om inte annat så finns det fortfarande de mesta du kan hitta på i reservdelsväg med.

Jag har i vart fall blivit erbjuden en 265 OD då den som PFR säljer var bokad.

Men det vore fortfarande intressant att veta ifall det bara är att kasta om i framtiden om jag känner att utväxlingen nog borde stämma bättre med en CR låda

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande