Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ska jag få låss en låsbult?
29485 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Skulle ta av mina bak fälgar idag för att inspektera klossarna och fick inte av den ena lås bulten , så hur ska jag enklast göra för att få bort låsbulten? Ska jag svetsa på en mutter eller försöka med huggmejseln.
Bifogar en bild på bulten och lås nyckeln detta är volvos original skräp bult > . Det är låsnyckeln som är kass inte bulten.

--VVTS--
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Leta efter något nr eller liknande på låsnyckeln. Sedan kan du ju kolla med Volvo och köpa ett med likadant "mönster" eller vad man ska kalla det. De har nog inte så många kombinationer, säkert bara 4-5st. Så då bör de ju ha det du behöver.

Kompisen jobbar på däckverkstad, de tar tydligen en nyckel och bankar fast den på bulten och sedan lossar de den. Fast jag tyckte att han sa något om att det bara går på de med dålig kvalitet...jaja, nu svammlar jag bara

Lycka till!

Åland
Här sen Sep 2003

Svetsa fast mutter brukar funka bra...

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re: Hur ska jag få loss en låsbult?

Ska man bränna på med svetsen eller ta det stegvis? vill inte sabba fälgen

--VVTS--
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Den där typen är värdelös, farsan har dom på sin Audi, för att ta loss dom så har han en liten urgröpt spånskiva som han pressar med magen mot hjulkorset/nyckeln samtidigt som han kramar sig fast i däcket. Sedan får någon annan hjälpa till att rotera hjulkorset med förlängare för att dom ska lossna utan att det slinter...

Jag skulle inte vilja få punka själv i den bilen långt hemifrån

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Brukar funka bra att köra mycket ström o bränna på med svetsen.
Är man rädd om fälgen kan man ju skydda den med lite plåt eller nåt annat bra skvättskydd.

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

gå till volvo och köp en ny hylsa det hadde jag gjort

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
jonaslarsson skrev:

Det hade jag gjort men problemet är att bulten sitter som fan och jag har dragit sönder bägge nycklarna. Har ingen lust att köpa ny och kasta den .

--VVTS--
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

svinpitt (skruvutdragare) modell större?
annars kan ju ny hylsa och muskelkraft a la Erics farsa fungera ...

annars kan du testa att skruva dit de övriga fyra bultarna lite halvlöst och dra ett varv runt kvarteret på fullt ställ ...
då har nog den trilskande bulten blivit aningens lösare

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Maciek Matwiejczuk skrev:
jonaslarsson skrev:

Det hade jag gjort men problemet är att bulten sitter som fan och jag har dragit sönder bägge nycklarna. Har ingen lust att köpa ny och kasta den .

Pys ut lite luft och be granntanten åka dit och be om hjälp med att byta hjul

NA
Här sen Jun 2004

slå på bulten så den släpper i gängorna. I vart fall skulle du gjort det innan du förstörde båda nyklarna. Det går ju alltid o testa o värma, förutsatt att man har en nykel.

Bästa tipset annars är att köra in till en däckmakare. Dom brukar alltid veta vad göra.

Piteå
Här sen Feb 2004

jag brukar dränka en tygbit med vatten och täck området runt muttern, rätt stort, hela fälgen. Sen så sätter jag dit en mutter å bränner på ordentligt med MIG:en i mitten på muttern, har då inte förstört någon fälg än så länge.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har precis som Folxam säger hört att det ska funka att lossa de övriga skruvarna en aning och sedan köra lite försiktigt så att den enda skruven lixom glappar loss lite.
Jag har aldrig provat och vet inte om det funkar. Detta måste nog provas med mycket känsla och försiktighet så att man inte förstör fälgen eller något annat trivialt...

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Den där typen av låsskruv där skallen är blankare än resten av skruven har jag för mig man kan knacka bort skallen på, kvar bli någon splines-artad grej. Själva skallen är av härdat material som är svårsvetsat, medan skruven i sig är lättare att bearbeta.
(Har själv strulat med den här typen och lämnade i brist på verktyg iväg det, och då plockade de just av skallen).

Sånna här trådar brukar det alltid vara en diskussion kring då folk inte vill tipsa fälgtjuvar. Tyvärr misstänker jag att tjuvarna är de som har bäst koll....

mvh/Ragnar

Göteborg
Här sen Nov 2002

ta en hylsa du inte är rädd om och slå på den med släggan, dra åt dom andra så in i helvete först så kanske du får ner spännet i skruven och den blir lättare att lossa.

Låter det för brutalt så kanske du skulle prova men epoxispackel modell värre, borde gå om man får lite spalt att fästa spacklet i.

BMW 330i -05
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
ta en hylsa du inte är rädd om och slå på den med släggan, dra åt dom andra så in i helvete först så kanske du får ner spännet i skruven och den blir lättare att lossa.

Testade detta och det gick thumbs up Tackar för alla tips

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
29485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande