| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Max drivknutsvinklar på styrhjulen?
|
1 besök senaste veckan (3269 totalt) |
|
Jag har en A8 quattro (D2) drivlina där jag hemskt gärna skulle vilja flytta bak motorn ca 10 cm. Men detta medför ju vissa konsekvenser, bland annat vinklarna på drivknutarna. Låt säga att drivaxlarna vinklas 15 grader från normalläget, vad skulle det medföra för problem? Skulle det räcka med att begränsa styrvinkeln motsvarande mycket för att största drivknutsvinkel inte ändras vid maximalt rattutslag? Edit: Tänkte posta detta under Racetech men det lyckades jag visst inte mer :-/ _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Tja,jag har själv inte provat att flytta bak allt men jag vet att dahlbäck flyttade bak motor/låda ca 15cm på sin golf med audi femma.
Man får nog helt enkelt montera en drivaxel på en växellåda och rotera samtidigt som man vinklar axeln och utifrån det se var begränsningarna ligger.. Jag tror det håller jättebra trots att knutarna jobbar i vinkel permanent,det blir ju lite samma grej om man sänker en bil rejält...och sänkta bilar byter man ju inte knutar på oftare än vanligt... Ytterknutarna får man göra samma koll på och i värsta fall begränsa styrutslaget lite...knutarna klarar jäkligt mycke vinkel om man inte plågar dom samtidigt med hög effekt....åker man bana så jobbar man ju med ganska små utslag...fulla utslag e väl oftast bara på ica parkeringen å då tar man det lugnt! Är det i en a8 kaross eller nåt hembygge? Tänkte mest på audis dumma placering av styrväxel som gör bakåtflytt svår.. _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||||
|
15 grader från normalläget är att betrakta som mycket extremt och vid last så kommer dom ätas upp på nolltid.
Glöm idén för annat än showbilar som körs i promenadfart. Om ens då. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Inom vilka vinklar ska man hålla sig för att ha minsta möjliga förluster i drivknutar & knutkors? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Har för mig att Kristoffersson sa att upp till 14grader med motorsportknutar funkade fint i rallycross. Detta då på typ S2 men det är ju liknande knutar
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Okay. Menar du inre eller yttre knutarna? eller båda? Vad baserar du detta på? Som audimotorsport skrev här ovan har ju t.ex Dahlbäcks golf rätt extrema drivaxelvinklar, troligtvis över 15 grader, och den motorn är ju inte slö direkt. _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Re:
Ja det är ju också en aspekt att ta i beaktande, men det tror jag går lösa bara knutarna håller "tillräckligt" länge _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Ätas upp på nolltid håller jag inte med om....
CV knutar klarar jobba vinklade väldigt bra.. Dom används ibland på kardaner där dom jobbar i vinkel hela livet och oftast byts dom aldrig under bilens livslängd så länge tärningarna är hela... Rally bilar med lååång fjädringsväg plågar dom hårt med stora vinklar vid max in/ut fjädring.. Jag har själv kört sänkta bilar där drivaxlarna pekar rätt upp och det har funkat bra. Visst... Med stora vinklar åker man inga 40000mil utan problem men på en busig,banbygge el liknande så gör det väl inget om man åker på byte efter 1000mil..vilket brukar innebära flera år för många såna bilar! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||||
|
Jag har jobbat med att rita både kardaner och drivaxlar på en stor biltillverkare, det jag skriver baserar sig inte på anekdoter eller bilar som man planerar att köra en kvart mellan service.
Bygg hur ni vill men om ni vill slippa meka alltför mycket så kan det vara idé att inte sikta på extrema vinklar. Varför vill ni göra detta? För att få bak motorn? Teorioptimering? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Det ständiga problemet med audi är att hela motorn sitter framför framaxeln så vid bankörning så blir det framtungt och understyrt så kan man få bak allt så lär väghållningen bli bättre....men på bekostnad av drivknuts slitage....sen vilket som e bäst,väghållning eller hållbarhet...
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||||
|
Re:
I mitt fall är det för att få plats med motor och drivlina i nya bilen utan att flytta bak framhjulen eller förlänga nosen på bilen. Visst går det göra dessa åtgärder i viss utsträckning om det är helt nödvändigt men skulle gärna slippa det. Skulle helt klart acceptera byte av drivknutar lite då och då men om det är som du säger nolltid/15 minuter som gäller så är det väl inte värt kanske :-) Ju mindre jag måste flytta bak framhjulen/förlänga fronten desto gladare blir jag såklart. Är väl vettigt att tillägga att bilen kommer köras långt från dagligen. Är fullt medveten om att vid design av drivaxlar fordon som skall köras "hela tiden" så vill man ha ut så lång livstid som möjligt av grejerna och inte slentrianmässigt tar onödiga risker. _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
|
_________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Yttre är vanlig CV knut med kulor (Rzeppa) och inre är sån CV knut med tre nållager (tripod)
Axlarna pekar även svagt framåt, nån grad eller tre skulle jag gissa på utan att ta loss hjulet och kolla :P _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
|
Re:
Vet du mer specifikt vilka rzeppa och tripod? alternativt vad axeln kommer från för bil? _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Re:
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
|
Re:
Haha, darn Internet! Ja gärna. Är mest intresserad av hur tripoden ser ut. Om det är med slappa/ledade rullar eller lite mer stumt monterade. Har fått för mig att dom med "ledade" rullar klarar större vinkel Men bilder på yttre knuten tas även det varmt emot! _________________ Andreas Johansson |
||||||
|
Haha ja, finns ingen info om dom där nånstans :P Unicorn grejer..
Men jag ska försöka komma ihåg att knäppa lite bilder på reservgrejerna ikväll! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
|
En siffra som ofta ploppar upp är 7-8 graders vinkel på drivaxlarna med raka hjul som max. Men kan man acceptera täta bytes intervaller så tycker jag uppåt 10-12 bör gå. 15 är dock mycket även i mina öron.. Blir det verkligen så stor vinkel på en bil med såpass bred hjulbas som A8an av 20cm bakåtflytt?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Nu har jag inte haft möjlighet att mäta längden mellan ledpunkterna men har uppskattat det till ca 55 cm(ganska stor felmarginal måste jag ändå tillägga :-) ) och isåfall blir det ju ca 20 grader med 20 cm bakåtflyttad motor. _________________ Andreas Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3269 totalt) |