Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | << 1, 2, 3 20835 besök totalt |
70 till 104 grader enligt manual. Säg att kring 80-90 är optimalt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Ok, har inte sätt manualen. Sen är frågan hur ser greppet ut kontra tempen? Går man nu ner i bredd och får upp tempen, vad har man då för utveckling av köttklumpen? Med bredare däck är väl utväcklingspotensialen större eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Min erfarenhet är dock att de R-däck jag testat i praktiken tappat grepp över 75-80 grader oavsett vad manualen säger. Innan man hunnit in och satt en probe i däcket så tror jag ett för varmt däck hinner gå ner till 65-70 grader rätt snabbt. Körde back to back i höstas från en uppsättning 225or direkt över till 295or efter det torkat upp och 295orna hade mer grepp efter knappt ett halvt varv (dvs <65 grader). Så temp i all ära men man behöver gummi också Du kan säkert få en mer optimal temp i smalare däck men jag är tveksam till om det resulterar i mer grepp jämfört med det bredare däcket. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Den biten är intressant om det är så att däcken har låt säga 90% av greppet redan vid 65 grader, då faller min fundering men någon sådan graf har jag tyvärr aldrig sett. Jag har kör snabbt med 265:or. Snabbare än de flesta men mitt nästa steg hade varit att testa 225 för att se vad skillnaden skulle bli. Jag har aldrig förlitat mig på teori utan gillar att prova. Om jag har provat så vet jag. Oerhörd skillnad på att veta praktiskt och tro något. Ibland kostar det att undersöka och ibland gör det ont. Men känslan att sedan veta är värd mycket. Gäller inte bara den här diskussionen utan hela livet. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Visst är det så. Det jag skrev är erfarenheter från vad själv provat. Du kanske är för hårt styrd av ett reglemente men vägen till en snabbare bil borde vara att ändra bilen så den jobbar 265orna bättre. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Det är inte svårt att tvinga värme i alltför hårda däck genom justerad setup.
Med de flesta tricks ger långsammare varv. |
||||||||
JohnC:
Ursäka min vässhet, kliva på på tån stil. Men varför i hel.... ställer du en fråga i racetech om du måste testa själv innan du tror på teorin? Men om det nu råkar vara så att det grep du får ut på 90% av max grepp vid 65 grd är högre än ett smalare däck vid 100% vid rätt temperatur? Har inte du utväcklingspotensial med ett bredare däck då? Om vi nu antar att max greppet ligger för själva däck matrialet vid en viss temperatur och man inte uppnår den. Åker man för långsamt då, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Ber om ursäkt hade missat att Racetech delen är teorier där skrivbordsförare som aldrig kör på banan kan utbyta erfarenheter så att man blir snabbast bakom tangentbordet. Jag kryper ut till verkligheten igen och fortsätter att prova om teori och praktik överenstämmer. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Däck är diskreta punkter i en extremt gles mångdimensonell rymd av möjligheter.
Man får använda det man får tag på, som vilket LMS-team som helst. Det är väl bara Cupslicksen till Porsche som är riktigt custom. En anekdotisk mätpunkt på att det kan gå snabbare med smalare däck är ju gamla STCC-C30n, de bakdäcken användes väl som ung 150-bredd eller nåt. Men det var bara snabbast i ca 5 varv. Så med ett lite för hårt däck så blir det att använda tricks som inte går att bygga teorier på, eftersom de är kraftigt beroende av förutsättningarna. |
||||||||
Tack Rickard! Den universala lösningen på alla våra frågor är nu hittad - kör 265:or ! (Hoppas det går fram med glimten i ögat...) Sanningen är nog inte fullt lika enkel men jag skulle nog säga att det inte bara är däcksbredd som enskild parameter som avgör. Snarare kombinationen av bredd/gummiblandning/bilprestanda(& tyngd) i kombination med hur duktig föraren är att kunna utnyttja bil & däck. Alltför hårda, breda däck på en lätt bil lär t.ex. knappast ge de bästa varvtiderna. Vänder vi på det finns det ER Cup bilar som med ~240 hk på 1150 kg bil åker 1.28 på Mantorp med hårda R-däck i 205 mm bredd. Så det finns ofta rätt mycket tid att hämta på att se till att däcken jobbar optimalt. Men visst - snackar vi timeattack, inga breddbegränsningar, och ett varv så är mjukt och brett ett enkelt sätt kapa tid (särskilt på våra svenska krokiga banor med relativt låga hastigheter). _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
Helt sant! Men man kan också vända på det igen, min 550 hk 1150 kg bil åkte ~10 sek snabbare på Mantorp på R-däck och det var inte bara effekten som gjorde det möjligt. Självklart äpplen och päron men bara för att 1.28 är grymt snabbt under omständigheterna betyder det inte att det inte skulle gå snabbare med lite mer bredd. Det har varit mycket snack i tråden om att det bara skulle vara teorier här så jag får väl säga det igen att mina egna erfarenheter av att testa många olika däcksbredder och flera olika däckstyper är att bredare alltid varit snabbare oavsett om de smalare däcken kommit upp i maxtemp eller ej. Men jag har ingen erfarenhet av MPSC och de kanske är så överjävla hårda att de behöver rätt uppsatt bil för att funka. Har bara personligen svårt att se att en 1100+ kg bil inte ska kunna få upp tempen i 265or för ett sprintrace. Då bör man kunna utveckla bilen för att nå dit IMHO. Men det är väl inte värre än att testa om man vill det. Vore intressant. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Min erfarenhet mest från gokart där jag åkt allt från plastpuckar till kvaldäck (sponsrad av Bridgestone ett tag).
Breda mjuka däck, superlågprofil endast om man har massa aerodynamik som störs av flexet i däck och fjädring. Ju bredare desto bättre. Ett snabbt däck håller bara ett race. Med väldigt breda däck i förhållande till vikt och effekt blir det mer och mer känsligt för att få upp värmen och inte överhetta och blistra däcken innan racet är över samt att det blir väldigt känsligt på asfalttemperatur och liknande. Ett snabbt däck på tort går inte att köra i regn. Chassiet är endast till för att kunna utnyttja greppet i däcken, allt annat är av underordnat intresse. Ju mera grepp ju fortare går det, rullmotstånd är i princip inte intressant. I gokart har man 7,1"(ca 180mm) breda bakdäck på 125kg och 20hk, har även åkt på 7,5" breda under varma förhållanden (samma som superkart). Titta vad Formelbilar åker på och ändå är de begränsade i bredd. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | << 1, 2, 3 20835 besök totalt |