Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (64127 totalt) |
Svarar både Kjelle.G och MattiasH
Ni båda ar lyckats få in mig på att faktiskt bygga på det jag har. Så jag ska prova att handla coils från rallydesign oc sätta dit de. Men jag tror att jag kommer bygga helt ny undre bärarm eftersom jag ändå ska flytta krängaren till framsidan, och då blir det enkelt att göra ett coil fäste också. Men vad tror ni, kan man använda en saab 900 spindelled på nedre bärarmen? och sedan leta på en liknande orginal att säta uppe och sedan boxa hela konstruktionen, håller det då? Tackar för bra input ![]() ![]() [/url] _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Spindelled köper du i Tyskland, tex ATP-autoteileperfekt eller eBay. Minns jag inte helt fel kan övre spindelleder tas från Ascona b om inte Ascona a leden går o få tag i. Nedre leden går ej att ta från Ascona b, då konan är annorlunda och pressdiametern mot länkarmen skiljer 0,3mm.
Sen finns det amrekanska leder som passar och är gängade i länkarmen istället. Lite grova grejer men kostar typ en hundring styck o det går att köpa lösa gängade hylsor att svetsa i länkarmen. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Re:
Lyckats fått tag i spindelleder här i sverige, men ska komma ihåg ATP-autoteileperfekt utifall jag behöver ha något mer. Kollade även på ebay men alla där va så tråkigt så de inte ville skicka till sverige ![]() De är bra att veta att Ascona b:s övre spindel går att använda ![]() Jag letade efter som som är gängade, som man svetsar direkt i länkarmen, men hittade inga tyvärr och sen är det tråkigt att inte så många vill lägga ut måtten på spindlar så att man inte köper för stort eller för litet. Förövrigt så gillar jag konceptet med skruvbar spindelled, synd att de inte finns någon i sverige som säljer dom, inte vad jag vet om iallafall. _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Re:
Det måte jag kolla in, kan vara bra att veta vart dom kommer ifrån om jag kommer på att jag vill bygga något kul ![]() Självklart, fullt ös medvetslös! ![]() ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Nu är framvagnen demonterad och snart redo för coilovers
![]() ![]() ![]() ![]() Verkar som mina stolar och bälten inte vill komma, börjar tveka på att leverantören kan leverera överhuvudtaget ![]() Nu till något helt annat, någon som vet fler som säljer bussningar till Ascona A än M&M Motorsport? Kanske aluminuim bussningar kan vara något, hårt och rejsigt ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Eftersom jag ska flytta fram krängaren så måste broms stag byggas som tar bromskraften. Det finns ju lite olika sätt att göra det på, jag funderar på att bygga såhär.
![]() ![]() Jag tycker det borde fungera utmärkt: Det är rallybob som byggt detta och han verkar ju veta vad han gör Men min fundering är: de flesta som bygger dessa stag har uniballen stående medans den här är liggande, jag tycker att om den ligger ner så borde den horisontella kraften fördelas bättre på kulan än om den står, för då blir kraften i samma led som kulan är isatt och kulan kanske kan "pressas" ur själva hållaren. Kom med lite tips och ideer, jag kanske tänker helt åt skogen ![]() ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Det är helt rätt som uniballen är monterad på bilden, då tar den belastningen åt rätt håll när man bromsar.
När man svänger så får den också kraften mer rätt, hade den varit monterad åt andra hållet så får kulan mindre stöd. Som balken ser ut så är det väl lättare att sätta uniballen på det hållet också, borra två hål och svetsa i lite förstärkningar runt det stora hålet. Helst vill man väl ha så flack vinkel som möjligt på stagen också, men det måste ju gå att svänga fullt. Det blir lite kompromiss där. Man får grunna lite på hur biffiga uniballs och stag man ska ha, men nånting i stil med M16 är nog inte fel. Annars går det Kolla också på hur nära staget sitter nedre spindelleden, det är bra om det kommer så nära som möjligt för att slippa belasta länkarmen för långt in. Undvik aluminumbussningar i rörliga delar, det kan ge låsningar när länkarmarna rör sig. Däremot kan man ersätta gummibussningarna mellan kaross och framvagn med nåt hårdare. http://www.krause-rennsporttechnik.d _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag hade m12 på min Ascona, det funkade fint för 245 r däck fram.
Köp MTE robodal eller Aurora, dyra men bra. Glöm inte att dammskydda! Framvagnen bultar du stumt i karossen, bygg bort alla gummin där! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tackar för superb input
![]() ![]() Nu vet jag hur jag kan bygga utan att riskera att grejerna ska gå sönder. Delar för bygget av framvagnen är nu beställda ![]() Framvagnen Är nu bortplockad och isärskruvad ![]() ![]() ![]() Hade en liten "grillfest" för bussningarna till krängningshämmaren, satan i helskotta va dom bultarna satt fast ![]() Det har redan börjat komma saker till framvagnen. Coilovers från rallydesign dök upp idag, smidigt att få de levererade direkt till jobbet också ![]() ![]() Imponerande att det gick så fort att få saker ifrån England(4 dagar). _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Nu var det ett tag sedan sist det uppdaterades, synd att kameramannen är så dålig på att ta kort när det händer något i garaget
![]() Men lite har kommit med på bild ![]() Bågen har äntligen blivit klar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gjorde en liten jämförelse på ny och gamla kopplingen, nya är till vänster i bild såklart ![]() ![]() Nu ska jag bara sparka liv i kameramannen så att resterande framgångar också dokumenteras ![]() Det var allt för denna gång _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Re:
Givetvis, Måste blir klar snart, högerfoten vill gasa ![]() ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
BILD EXTRA!!!!!
Efter en tid med extremt låg byggarmotivation ![]() Snickrat ihop en "super" lätt och rejsig instrumentpanel, inget onödigt lyx här inte ![]() ![]() ![]() Har även förlängt kardantunneln lite för att få plats med växellänkaget och alltihop hamnade helt perfekt för min förar position ![]() Monterade dit koppling och tryckplatta, man kan ju tycka att det är lite tråkigt att man inte kan se detta konstverk när det väl är monterat ![]() ![]() Svarvade en liten distans ring till urtrampningslagret ![]() Slängt på lite färg i motorrummet, nu kan man äntligen känna att man kan öppna huven utan att det ser ur som insidan på en apelsin där ![]() ![]() Har nu också gjort klart adaptrarna för att få på volvo 240 nav på ascona a spindeln. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tog med kort på lite mått och utformning utifall någon skulle vilja göra en uppsättning till sin egen ascona. Naven jag använt kommer från nyare modellens 240, artikelnumret på det lagren jag använt till mina nav syns på bilderna ovan ![]() Kommer snart med bilder, nu är motivationen påväg upp igen ![]() ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Sådär då var det dags att slänga upp en liten status uppdatering utav vad som hänt i garaget
![]() Som man kan se så hade grenröret inte världens vackraste kollektor och så kan man ju inte ha det, så det fick ble att knåpa ihop en ny måla lite och pilla dit lite bandage ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Man vill ju inte ha hardyskiva på en race bil, så det fick bli en att tillverka en modell rejsigare variant som också passar suberbt ihop med kardanaxeln ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öl paus ![]() Kortat av kardanaxeln så att den passar i en opel ![]() Specialgjorda bultar till coloverna fram, varför? för att det var aldeles för jobbigt att få tag i långa 1/2 tums bultar ![]() Dörrarna va såklart för tunga, hej då dörrsidor ![]() ![]() ![]() Bågen målad och isatt för sista gången ![]() ![]() Bromsvåg monterad ![]() Termostathus och vattenpump modifierat för att passa bättre med el pump ![]() Lite el jobb har också blivit avbovkat på att-göra listan Skrivaren fick offra sig för min vattenpumpstyrning ![]() ![]() Tilläggskort monterat och klart i ecu:n ![]() Babelhärvan till motorstyrningen klart ![]() ![]() Kastade dit generatorn som passade sådär, kanske min dåliga kastararm de va fel på...men hur som så måste ett nytt fäste fixas ![]() Gjort nya bakljus ala super leggera, lite mer sladdvänlifga än fina orginal lysena tycker jag ![]() Instrumenteringen på plats och ser riktigt gött ut ![]() ![]() ![]() Sen blev det ett egengjort insug ala downdraft/velocitystack, hoppas det fungerar bra. Ballt vart de iallafall ![]() ![]() Sådär det vart en väldans stor update, kanske skulle delat upp det lite i fler inlägg? Men påtal om ingenting, nu närmar det sig snart uppstart typ 2 veckor dit ![]() Tack och bock för den här gången _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Re:
Kul projekt. Ser ut att bli riktigt fint. ![]()
Är du 100% säker att man inte vill det? Dom jag vet som har testat stum "hardy" har fått bygga om igen. Verkar nästan standard med massa vibrationer och strul. Om man trots allt slipper detta, tror jag diff och axlar lär få ett hårt liv med quartermaster kopplingen (beroende på spec på denna) samt ingen hardy. Brukar vara bra om det finns liite flex nånstans längs vägen ![]() ![]() _________________ Robert Spångberg. Team ARG Nuvarande bil: E36. Nu: 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad. |
||||
Re:
Vad är det för display du använder, det ser nästan ut som en instrumentpanel till en nyare MC? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Re:
Tackar! vad roligt att höra ![]() Tanken bakom att byta ut haryskivan mot aluminium är för att det måsta vara en adapter till kardanets knutkors då den inte kom original med hardy, vilket växellådans yoke gjorde. Har sett sådana lösningar lite här och där, men det är nog helt rätt som du säger att om har en kardan som ska ha hardy då blir det nog inte så bra att ta bort den helt. På punkten med att grejerna kommer få leva ett hårt liv med denhär setupen så kommer jag inte säga emot, har dock vänner som kör is med liknande setuper och vassare motorer och isdubb som klarar sig relativt bra så jag hoppas jag överlever en stund iallafall. Men det heter ju Race it, Brake it, Fix it eller hur ![]() ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Re:
Det är en ACEWELL dash. Jajamen direkt plockad från MC världen _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Halloj! Helgens arbete resulterade i ett städat garaget, målat avgassystem och påbörjat bygge av nytt generatorfäste.
![]() Hämtade även ut mina nya coilovers idag, till en bil jag inte ens har längre ![]() *Ascona A kaross *Rörramsbygge *Mittmonterad typ ej20 turbo motor och såklart bakmonterad växellåda Har ju sett lite här på rejsa att det byggs lite nya byggen med rörram och jag har finulat lite på om jag också ska ge mig in i skaran av rörchassin och suget för att bygga blev ju inte mindre när jag fick coils Men innan jag kapar golv skulle jag gärna vilja ha lite input om vad ni tycker om detta ![]() _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (64127 totalt) |