| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjul instälning BMW e30
|
1201 besök totalt |
|
Hjul instälning bmw e30
Heej alla räääcers
Ska ställa hjulen på min bil och tänkte fråga vilka värden jag ska ha, iaf att utgå ifrån ska försöka åka lite bana i sommar 17" Ksport coilisar Exentriska bussningar fram Skulle vilja ha några värden som jag kan börja med Med vänlig hälsning, kim
_________________ Kim byström |
||
|
Re:
Tack! Bak har jag inte fixat justering, får se om det blir nu eller senare jag fixar. _________________ Kim byström |
||
|
Intressant tråd, jag är ju i exakt samma situation.
Nu är ju alla inställningar till viss del beroende på resten av bilen/däcken, så det finns ingen enskilt perfekt värde. Jag har läst igenom en del trådar och tips och har försökt resonera mig fram till en lämplig "grundinställning" som man kan utgå ifrån. Om jag tolkat all information och tips rätt så är detta en bra början för framvagnen. Camber : 2-3 grader (negativt) I de flesta fall finns det viss begränsning så det brukar bli så mycket negativt camber som möjligt. Jag kommer att köra så mycket camber som möjligt innan det tar emot inuti fjäderbenstornet, kommer gissningsvis att landa på runt 2.5 grader (negativt). Toe : Jag tänkte att köra safe och lägga mig på exakt 0 grader. Men kanske en minimal toe-out är bättre? Vilka fördelar får man med en viss toe-out? Caster : Inte en susning vad som är bra eller dåligt! Vad ska man börja med, max eller min caster? Kommentarer? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
Fram:
Camber: Börja nånstans runt 3-3,5 grader för att stämma av vad som fungerar på din bil med dom däck du kör behöver tempmätaren fram & lite tester. Toe: 0,15 grader toe out brukar funka fint blir runt 1mm per sida. Caster: E30 gillar caster så mycket du kan få till med med caster kan du köra mindre statisk camber. Bak: Camber: Börja nånstans runt 2,5-3 grader för att stämma av vad som fungerar på din bil med dom däck du kör behöver tempmätaren fram & lite tester. Toe: 0,15 grader toe in brukar funka fint blir runt 1mm per sida. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Håller med kettmpa, härlig feedback!
Just nu har jag faktiskt satt det till maximal caster (då flera verkar använda sig av detta). Ska inom kort åka in och göra en hjulinställning, så då får jag reda på vad jag faktiskt har. Tror jag kommer att be om 0 grader toe vid hjulinställningen. Är ju enkelt att ändra det i efterhand till något man tycker fungerar bra (och man har ett känt värde på toe som man kan använda för att kolla att sin toemätmetod fungerar korrekt). Vad jag läst så verkar lite toe in ge viss stabilitet rakt fram medans lite toe out verkar kunna ge en aningens bättre turn-in. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjul instälning BMW e30
|
1201 besök totalt |