Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Extracktorgrenrör på sugmotor?
1, 2   >>
4880 besök totalt
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Nu är min fråga säkert väldigt svår att ge nått rakt besked på, det är jag medveten om... men iaf, nån som vill göra ett försök? Bilen ifråga är en 9000i från -88 som jag håller på o gör en "budget" banbil av.

Bilen min är nu chippad, har öppet luftfilter samt 2,5" efter katalysatorn... Och känns pigg. Min fråga är nu vad ett extractorgrenrör skulle kunna göra i "effekt", kommer jag märka nån skillnad eller är det bortkastat?

Tacksam för svar

Ljungby
Här sen Mar 2004

angående just din motor så vet jag inte, men annars är ju extraktor helt klart en av de modifieringar som brukar märkas mest på (lätt trimmade / otrimmade i övrigt) sugmotorer.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Inte för att vara tråkig men om du vill ha en budget bil o göra saker som märks på klockan så är motortrim långt ner i prio, tyvärr. Se dock till så att den mår bra osv så kommer man ganska långt på det oftast.

Bromsar, däck och framförallt träning ger mer resultat initialt.
Extractor rör rätt utformat kan göra en hel del annars men tänk på att det skall matchas mot motorn för övrigt, alltså vill du trimma mer med högre komp, andra kammar osv så är det inte säkert att lirar alls med dit extractor rör

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Glömde skriva att x-röret jag kommit över för 700 kr (om jag köper dvs.) är lite användt och suttit på en av saabs testbilar på slutet av 80-talet som jag föstått det, tror det är skapat för att ge mer flås på en o övrigt rätt så orginal motor.

Men det som egentligen intresserade mig det är ifall man kan rent generellt säga att det kommer ge bättre gasrespons eller mer flås på höga varv. Vet inte men jag tror inte nuvarande grenröret är nån direkt optimal lösning, ser ut som om den mer är byggd för att vara enkel att ta bort (den är fäst som två delar vid motorn) och för att spara utrymme som det dock finns gott om.

Budget o budget, är student så jag fösöker hålla nere priserna... uttryckte mig lite klantigt, väghållningen är redan en bit på väg, likaså bromsarna... dock som alltid finns det mer o göra.

Ljungby
Här sen Mar 2004

700:- för ett extraktor som fungerar är ruggigt billigt, som sagt, väghållning är mer för pengarna, men tja, motor är roligt

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

jag hade gått ner te 2" istället för 2,5 för bättre gashastighet

backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
jag hade gått ner te 2" istället för 2,5 för bättre gashastighet

Har det nån större sexuell betydelse om det är efter katalysatorn?

Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Niklas skrev:
700:- för ett extraktor som fungerar är ruggigt billigt, som sagt, väghållning är mer för pengarna, men tja, motor är roligt

Håller med, man vill juh inte vara en på rakorna.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

backhead skrev:
Niklas skrev:

Hastigheten på rakan hänger mycket på utgångshastigheten från kurvan

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

backhead skrev:

Nej, det vill man ju inte, men det är desto mer tillfredställande att komma ikapp och köra förbi i nästa kurva.
om du har ett bättre spår ut ur kurvan (dvs högre utgångshastighet) än din "konkurrent" med 100 hästar extra så kommer han att ha problem med att dra dig på rakan. Om vi nu inte pratar flygrakan på Anderstorp alltså...

Chippningen du gjort, jag antar att det bara är originalchipet som du ersatt med ett annat?
jag skulle istället plocka ur det och när allt var monterat och klart åka till någon som gör en riktig mappning av motorn. Unichip?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vi verkar vara eniga Daniel.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
ok, tack för alla svar... förbettrad väghållning jobbar jag redan på, men finns det nåmer jag kan förbätra på motorbiten förutom avgas, motorstyrning... nått som inte kostar så fasligt men ger lite mer?

Det jag gör nu närmast är att byta alla bussningar som går till Polyurethane, bilstein dämpare med H&R fjädrar samt fjäderbensstag fram, är det nått mer jag bör tänka på förutom däck biten? Stag bak gör det märkvärd skillnad? Erfarenheter?

Inte tänkt bygga bur eller liknande då jag faktiskt använder bilen mer eller mindre till vardags också.

Katrineholm
Här sen Aug 2004

om det är någon effektvinst beror inte enbart om det är extraktor eller inte. Men ett korrekt anpassat extraktor kan ge lite effekt och i många fall en hel del vridmoment extra. Men som tidigare sagts så skulle nog ett 2" system ge en vridmomentsökning oxå. 2.5" behövs inte vid dessa effektuttag.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

gzon skrev:
om det är någon effektvinst beror inte enbart om det är extraktor eller inte. Men ett korrekt anpassat extraktor kan ge lite effekt och i många fall en hel del vridmoment extra. Men som tidigare sagts så skulle nog ett 2" system ge en vridmomentsökning oxå. 2.5" behövs inte vid dessa effektuttag.

kan ju tillägga att även vissa STCC bilar med 2L motorer & över 300 hk kör på 2"

backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Men är detta nån tumregel eller finns det nått sätt att räkna ut vad som är "optimalt" så att säga?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Men är detta nån tumregel eller finns det nått sätt att räkna ut vad som är "optimalt" så att säga?

se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6488&highlight=merge

ps sökfunktionen är fiffig

Sundsvall
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tack fuling, tänkte inte ens på att det fanns en sökfunktion på detta forumet med...

Borås
Här sen Nov 2007

skrev i fel del

Sverige
Här sen Aug 2003

tråden var nog lite antik tog bort inlägget

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Michael Bäck skrev:
tråden var nog lite antik tog bort inlägget

Verkar vara ett ganska tidlöst ämne så det gör väl inget.
Alla inlägg är lika uppskattade.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007

Gör ett nytt försök.

vårat team har en 855 2,5 GLT som vi ska köra lite långlopp med i år.

tanken är att vi ska bygga ett riktigt avgassystem med extraktor rör och det som hör till.

min fråga är då som följande. det sitter en variant av extraktor orginal som volvo har knopat ihop.

detta är med 340mm långa rör som är 40mm i diameter. dock så slutar rören tvärt och så sitter det ingen kollektor.

(ska fixa lite bilder på detta ikväll.)

Min tanke var att bygga vidare på dessa rör så att de når rätt längd och sedan fixa en kollektor som snyggar till flödet en del.

låter detta som en bra idé?

MVH Björn Hall

1, 2   >>
4880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande