Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4880 besök totalt |
Extracktorgrenrör på sugmotor?
Hej! Nu är min fråga säkert väldigt svår att ge nått rakt besked på, det är jag medveten om... men iaf, nån som vill göra ett försök? Bilen ifråga är en 9000i från -88 som jag håller på o gör en "budget" banbil av. Bilen min är nu chippad, har öppet luftfilter samt 2,5" efter katalysatorn... Och känns pigg. Min fråga är nu vad ett extractorgrenrör skulle kunna göra i "effekt", kommer jag märka nån skillnad eller är det bortkastat? Tacksam för svar _________________ René Hedback |
||||
Inte för att vara tråkig men om du vill ha en budget bil o göra saker som märks på klockan så är motortrim långt ner i prio, tyvärr. Se dock till så att den mår bra osv så kommer man ganska långt på det oftast.
Bromsar, däck och framförallt träning ger mer resultat initialt. Extractor rör rätt utformat kan göra en hel del annars men tänk på att det skall matchas mot motorn för övrigt, alltså vill du trimma mer med högre komp, andra kammar osv så är det inte säkert att lirar alls med dit extractor rör _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Glömde skriva att x-röret jag kommit över för 700 kr (om jag köper dvs.) är lite användt och suttit på en av saabs testbilar på slutet av 80-talet som jag föstått det, tror det är skapat för att ge mer flås på en o övrigt rätt så orginal motor.
Men det som egentligen intresserade mig det är ifall man kan rent generellt säga att det kommer ge bättre gasrespons eller mer flås på höga varv. Vet inte men jag tror inte nuvarande grenröret är nån direkt optimal lösning, ser ut som om den mer är byggd för att vara enkel att ta bort (den är fäst som två delar vid motorn) och för att spara utrymme som det dock finns gott om. Budget o budget, är student så jag fösöker hålla nere priserna... uttryckte mig lite klantigt, väghållningen är redan en bit på väg, likaså bromsarna... dock som alltid finns det mer o göra. _________________ René Hedback |
||||
Hastigheten på rakan hänger mycket på utgångshastigheten från kurvan ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nej, det vill man ju inte, men det är desto mer tillfredställande att komma ikapp och köra förbi i nästa kurva. om du har ett bättre spår ut ur kurvan (dvs högre utgångshastighet) än din "konkurrent" med 100 hästar extra så kommer han att ha problem med att dra dig på rakan. Om vi nu inte pratar flygrakan på Anderstorp alltså... Chippningen du gjort, jag antar att det bara är originalchipet som du ersatt med ett annat? jag skulle istället plocka ur det och när allt var monterat och klart åka till någon som gör en riktig mappning av motorn. Unichip? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
ok, tack för alla svar... förbettrad väghållning jobbar jag redan på, men finns det nåmer jag kan förbätra på motorbiten förutom avgas, motorstyrning... nått som inte kostar så fasligt men ger lite mer?
Det jag gör nu närmast är att byta alla bussningar som går till Polyurethane, bilstein dämpare med H&R fjädrar samt fjäderbensstag fram, är det nått mer jag bör tänka på förutom däck biten? Stag bak gör det märkvärd skillnad? Erfarenheter? Inte tänkt bygga bur eller liknande då jag faktiskt använder bilen mer eller mindre till vardags också. _________________ René Hedback |
||||
om det är någon effektvinst beror inte enbart om det är extraktor eller inte. Men ett korrekt anpassat extraktor kan ge lite effekt och i många fall en hel del vridmoment extra. Men som tidigare sagts så skulle nog ett 2" system ge en vridmomentsökning oxå. 2.5" behövs inte vid dessa effektuttag.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
kan ju tillägga att även vissa STCC bilar med 2L motorer & över 300 hk kör på 2" _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
citat:
Men är detta nån tumregel eller finns det nått sätt att räkna ut vad som är "optimalt" så att säga? se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ps sökfunktionen är fiffig ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Gör ett nytt försök.
vårat team har en 855 2,5 GLT som vi ska köra lite långlopp med i år. tanken är att vi ska bygga ett riktigt avgassystem med extraktor rör och det som hör till. min fråga är då som följande. det sitter en variant av extraktor orginal som volvo har knopat ihop. detta är med 340mm långa rör som är 40mm i diameter. dock så slutar rören tvärt och så sitter det ingen kollektor. (ska fixa lite bilder på detta ikväll.) Min tanke var att bygga vidare på dessa rör så att de når rätt längd och sedan fixa en kollektor som snyggar till flödet en del. låter detta som en bra idé? MVH Björn Hall _________________ Björn hall |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 4880 besök totalt |