| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spridare flyback
|
2232 besök totalt |
|
Spridare flyback
Håller på att bygga ihop mitt VEMS med original elsystem från Mercedes DTM. Enligt VEMS så vill man ha en kabel som går från plusmatning tillbaka till en pinne på boxen, för spridare flyback. Tydligen för att förhindra att man bränner boxen när spridarna stänger. Det hade väl inte varit några konstigheter om man jag gjort eget system, problemet är att spridarns plusmatning kommer direkt från den switchade polen på huvudbrytaren (solenoid). Så jag har liksom ingen möjlighet att få till detta. Vad säger experterna om detta. Har gjort en snabb skiss nedan. Mitt VEMS är monterat inuti en Bosch Motronic Box, så originalt BOSch kablage används fram till Motronic, inuti så är det kopplat ihop med VEMS:et kontaktstycken
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
|
Lite svårt att förstå hur systemet ska vara från din beskrivning, men som jag tolkar dig:
VEMS har en pinne som ska gå till plusmatningen på spridarna, för att hantera flyback strömmar, dvs det sitter flyback dioder i boxen. I sådana fall spelar det egentligen ingen roll vart på plusmatningen, Innan spridarna du kopplar ihop med pinnen så länge det är efter solenoiden, men förslagsvis så nära spridarna som möjligt. du kan till och med göra så att du river lite i härvan och sätter en flyback diod per spridare och skippar pinnen men känns ju jäkligt onödigt. kika lite här: https://en.wikipedia.org/wiki/Flybac idéen är ju att man "frihjular" strömmen när spridaren stänger och inducerar spänning, så du behöver ha en sluten krets när strömmen induceras så den går "runt runt" istället. Syns tydligen på wiki-skissen. hoppas jag tolkade frågan rätt _________________ MVH |
|
Precis som du säger så har VEMS:et en inbyggd Flyback diod. Då vill dom att man kopplar en kabel enligt skissen nedan.
Menar du då att jag kan var som helst kan dra kabeln från plusmatning till ingången på boxen för flybacken? Typ så här
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
|
Ja principiellt ska det du ritat funka. När spridaren stänger och den får högre spänning på låg-sidan när den inducerar kommer strömmen kunna gå via dioden och frihjula runt i kretsen.
Jag är inte tvärsäker på hur kabellängden, dvs resistansen påverkar men jag är tämligen säker på att det inte är något att oroa sig för. _________________ MVH |
![]() |
Skruva banåkabil
Spridare flyback
|
2232 besök totalt |