Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffbromsmysterium
1 besök senaste veckan (1426 totalt)
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Diffbromsmysterium

Jag håller på att renovera en gammal växellåda från an Alfa 75 TS som ska sitta i min banalfetta. Nu har jag kommit till diffbromsen och där har jag stött på problem. Jag har mätt upp och plockat ihop ett paket av inner och ytterlameller som tillsammans ger vad jag tror är rätt tjocklek på lamellpaketet och satt ihop diffhuset med samma kugg och axlar som innan (Dock har jag inte provkört lådan själv som köptes otestad).

När jag nu sticker i en drivaxelhub i diffen och drar runt den är känslan allt annat än len. Man känner och hör tydligt varje kugg i diffen och om man förspänner diffen blir resultatet att den hackar sig fram när man drar runt den. Det känns som att vi har provat allt och nu har jag ingen aning om hur jag ska komma vidare. Är det någon rejsaian som kan lamelldiffar?

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är en ramplamelldiff, eller hur? Om så är fallet låter det som du har spänt in lamellpaketet när det borde vara ett litet spel när allt är ihopskruvat. Hur har du säkerställt att du inte har lamellerna förspända?

Guson

Göteborg
Här sen Nov 2002

Diffkugg känns alltid som en stenkross när det är nybyggt och okört. De kommer kännas som en stenkross senare med men inte riktigt lina jävligt.

Kör på!

BMW 330i -05
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Hej Tomas, hej Mats! :-)

Ok Mats då tar jag dig på orden och stoppar i den som den är så får det slita in sig eftersom! Får väl dra några extra börnisar runt korvmojjen. Har hört att det är enda skälet att ha mer än 25% diffverkan på en 116-bil. :-D

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Om du snurrar på ingående axeln och bägge medbringare snurrar åt samma håll så ska det inte spela någon roll hur mycket du har förspänt lameller eller om diffen är öppen eller svetsad....då ska den agera som en vanlig vinkelväxel. Naturligtvis ska backlash mellan pinjongen och kronhjulet vara korrekt för att den inte ska sjunga. Har du shimsat in pinjongen och mätt "avtryck" den gör på kronhjulet innan du skruvade ihop allt?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag tolkar Björn som att detta test är gjort på diffhuset och han vrider utgående axel/hylsa från diffhuset, inte hela transaxeln.

Guson

Uppsala
Här sen Feb 2003

Just ja, det är en transaxel och inte en vanlig diff! Sorry, my bad. I vilket fall som helst är det bra att bulta på difflocket och dra ett varv runt med märkpasta på kronhjulet för att se att pinjongen nöter rätt ... på Porscharna är det en hel vetenskap med mikrometer och beräkning av shimsar...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Som jag läser det så är det själva diffen Björn pratar om och inte vinkelväxeln/hypoiden. Vi pratar om diffkugg alltså, rakskurna "net formed" dvs smidda till rätt form utan någon form av slipning eller nåt.

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Aha! Dessa vinkelkuggar i själva differentialen är som du säger stämpade/smidda och har raka kuggar och ofta tveksam finish...de känns alltid hackiga och osmidiga när man snurrar på medbringare med ingående axeln låst. Som tur är används de knappt förutom litegrann när man svänger...

Diffbromsmysterium
1 besök senaste veckan (1426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande