Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiering av topplagring, E30
1447 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Tänkte göra en tillfällig budgetlösning och borra nya hål i topplagringen på is:en.
Tänkte lägga mig på -2,5 grader camber. Hur mycket måste jag då vinkla in fjäderbenet?

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Modifiering av topplagring, E30

Daniel Ekström skrev:
Tänkte göra en tillfällig budgetlösning och borra nya hål i topplagringen på is:en.
Tänkte lägga mig på -2,5 grader camber. Hur mycket måste jag då vinkla in fjäderbenet?

Det verkar som fulings räknesticka lyser med sin frånvaro, så jag får väl plocka fram mina dimmiga trigonometrikunskaper från forntida studerande...

Allt beror ju på vad du har för camber från början.
Antag att du har nollcamber. 2,5 grader ändring får du genom att ta "topplagringens avstånd till spindelleden" gånger tangens för 2,5.
Jag vet inte hur långt fjäderbenet från topp till led, men antag att det är 680mm. Då ska du flytta 680*tan2,5=knappt 3cm. (Går det att flytta topplagringen så mycket utan att fjäderjoxet tar i nå'nstans?)

Hoppas jag tänkte rätt nu...

Rice and shine
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Det går inte flytta in mycket mer än -3,5 grader fjädern tar emot orginal ligger den väl på -1,5 och med excentriska bussningar från grupp-N katalogen så mätte jag upp -2,0 på min. men det kan variera beroende på hur rak bilen är från början.

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
mattias becker skrev:
Det går inte flytta in mycket mer än -3,5 grader fjädern tar emot orginal ligger den väl på -1,5 och med excentriska bussningar från grupp-N katalogen så mätte jag upp -2,0 på min. men det kan variera beroende på hur rak bilen är från början.

Går det att få 3,5 grader? Blev lite rörigt med allt i en mening

Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Det går att få -3,5 tror jag men det är om du kör med ställbara camberplattor och orginal fjäderben.Vad det går att få om man borrar orginalen vet jag inte, vet bara att någonstans runt -3,5 så börjar fjädern ta emot tornet.

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
ok! thumbs up

Citera
Skruva banåkabil
1447 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande