Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1447 besök totalt |
Modifiering av topplagring, E30
Tänkte göra en tillfällig budgetlösning och borra nya hål i topplagringen på is:en. Tänkte lägga mig på -2,5 grader camber. Hur mycket måste jag då vinkla in fjäderbenet? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Re: Modifiering av topplagring, E30
Det verkar som fulings räknesticka lyser med sin frånvaro, så jag får väl plocka fram mina dimmiga trigonometrikunskaper från forntida studerande... Allt beror ju på vad du har för camber från början. Antag att du har nollcamber. 2,5 grader ändring får du genom att ta "topplagringens avstånd till spindelleden" gånger tangens för 2,5. Jag vet inte hur långt fjäderbenet från topp till led, men antag att det är 680mm. Då ska du flytta 680*tan2,5=knappt 3cm. (Går det att flytta topplagringen så mycket utan att fjäderjoxet tar i nå'nstans?) Hoppas jag tänkte rätt nu... ![]() |
||
Det går inte flytta in mycket mer än -3,5 grader fjädern tar emot orginal ligger den väl på -1,5 och med excentriska bussningar från grupp-N katalogen så mätte jag upp -2,0 på min. men det kan variera beroende på hur rak bilen är från början.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Går det att få 3,5 grader? Blev lite rörigt med allt i en mening ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Det går att få -3,5 tror jag men det är om du kör med ställbara camberplattor och orginal fjäderben.Vad det går att få om man borrar orginalen vet jag inte, vet bara att någonstans runt -3,5 så börjar fjädern ta emot tornet.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1447 besök totalt |