| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Banåka med tjocka spacers, ofarligt eller dålig idë?
|
1620 besök totalt |
|
Med de fälgar jag har liggande i garaget, verkar jag behöva upp mot 30-40 mm spacers för att hjulet ska gå fritt. Vad anser ni med erfarenhet om att använda så tjocka spacers på bana? Och har ni någon rekommendation huruvida man ska satsa på genomgående hjulbult eller typen som först skruvas i naven, och där man sedan skruvar fälgen i spacern? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Går fint. Ev får du byta hjullager lite oftare men annars går det bra.
Lättast är att använda sådana som skruvas i navet/hubben. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
|
Re:
Xantia original har ET15, jag skulle hamna på ET+/-5 (fälgarna ET35) med det intervall jag tittat på. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
|
Det finns. Jag kör 41mm spacer med genomgående. Det skapar dock väldigt många problem som kostar pengar att lösa...
För ditt ändamål så rek. Jag sådana som skruvas fast. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
|
Jag har kört rallycross i 3 säsonger med 45mm bolt-on spacers. Allt annat i hjulupphängningar går sönder före, även riktiga rallyfälgar
Du gör ju dessutom ingen större geometriförändring från original så då är det absolut inget att oroa sig för. _________________ Mattias Holmgren |
||
|
Det fungerar bra att ha spacer för att kompensera för et på fälg, men använder man dem bara för att få ut hjulet så förändras styrradie. Isåfall bör det vara bättre att förlänga länkarmar, på stel axel spelar det ingen roll...
_________________ Hampus Linde |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1620 besök totalt |