| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bromsbelägg Mondeo 3.0 v6 MK3
|
1630 besök totalt |
|
Provade på bankörning första gången i höstas på Teknikens världs bandag och fick verkligen blodad tand. Då körde jag på standardgrejjer utom bromsvätska (motul rbf600). Bromsbeläggen skulle jag nu vilja uppgradera då dessa verkade tappa friktionen kraftigt efter att ha blivit varma efter ca 10 min, fick trycka mkt hårdare för att få samma bromseffekt. Nu till mitt problem. Har letat runt massor efter bättre bromsbelägg som funkar både för bana och hyffsat till vardags men upptäckt att de enda som verkar finnas till min bil är EBC-beläggen, ex yellowstuff. Pratat med Stacke på PEAN och han kunde inte heller hjälpa mig. Ingen annan därute som haft samma bil och fått tag i bättre belägg? Annars får det väl bli till att testa Yellowstuff men har läst mycket dåligt om dem så hade helst velat ha tag i nåt bättre. Eller nån som kört på yellowstuff och tycker de funkat bra? Tack på förhand. /filip _________________ Filip Lindälv |
|
Finns Yellowstuff till din bil? Ska vara tåligare än greenstuff som främst är för lätta små bilar och inte bankörning. Blå och orange är bättre än grön också.
Greenstuff Brake Pads Perfect for lightweight vehicles and hot hatches. Yellowstuff Brake Pads High performance brake pads for both street and track use. _________________ Magnus Thomé
|
|
Yellowstuff finns. Men har hört så mycket negativt om dem, är det ngn som har bra erfarenheter av dem?
Måste både fram och bak bytas isf eller räcker det att uppgradera frambeläggen till yellowstuff? Eller finns det risk att det blir konstig obalans då?
_________________ Filip Lindälv |
|
På en bil med ABS kan det knappast bli problem med olika belägg bak och fram. Utan ABS har jag själv haft lite skum funktion med rejsiga belägg fram och gatiga belägg bak. Ville gärna låsa bak med helt kalla bromsar när balansen var inställd med varma bromsar (justerbar reduceringsventil bak).
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Lutar åt att det blir yellowstuff runt om till att börja med.
Hittade även att det fanns Bluestuff, som ska vara snäppet vassare än yellowstuff, till min bil. Dock var dessa betydligt dyrare. Funderar på vad som kan vara bäst: Yellowstuff runt om eller Bluestuff fram och orginal/brembo bak? Kostnaden är ungefär samma för Bluestuff fram som för komplett sett 4 hjul Yellowstuff. Spontant känns det bäst med samma belägg runt om. Vad tror ni?
|
Beställde Yellowstuff runt om. Monterar på till helgen, återkommer med utförlig rapport. Blir även bandag på Mantorp 5 maj så då får vi se vad de går för på bana
Ska bli spännande att testa och se hur de är, speciellt när man läst så mycket negativt.
|
Har nu testkött yellowstuff en längre tid. Monterade på dem i våras och kört en bandag på Mantorp park.
Första intrycket: Whoao! Vilket bett direkt, även vid kalla bromsar...Detta visade sig dock bara vara "break-in coating" så efter några dagar var friktionen mer normal. På banan Mantorp funkade bromsarna över förväntan. Man märker här tydligt att de är gjorda för att ge bäst bett när de blivit varma, och då var de riktigt bra bett. Skillnaden mellan varma och kalla är ganska märkbar, men även kalla funkar de utmärkt till vardags. Har aldrig vid vardagskörning saknat bättre bett eller svurit att jag monterat på yellowstuff. På banan kämpade de på hela tiden och visade aldrig någon tendens till mattning (kör en mondeo kombi på ca 1550kg och 205hk) så jag är supernöjd med yellowstuff då de funkade fint både till vardags och för enstaka bandagar. Två tummar upp från mig. På mer extrema bilar är det möjligt att de inte står pall, men med en hyfsat vanlig bil räcker de mer än väl verkar det som, iaf för mig. _________________ Filip Lindälv |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1630 besök totalt |