Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
limma ventilstyrning med loctite cylinderlåsning ?
1501 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag behöver byta en ventilstyrning som var sprucken på en alu topp. Jag köpte styrningen på en motorfirma ifjol i samband med att jag planade tpppen där.

När jag knackade den på plats gick det väl enkelt. Och när jag tog loss styrningen för att kontrollera och mäta så är den ca 4/100mm smalare än dom 4 orginalstyrningar jag mätt på.

Kan jag limma fast styrningen med loctice cylinterlås ? vilken variant är lämpligt hård. Det är på avgassidan och motorn är turboladdad.

Orginal (mätt på 4st)
15.055 mm

Ersättning
15.015 mm

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Nej.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Nja nä det är nog ingen bra idé.

Du vill inte att styrningen börjar vandra för då kommer du skrota toppen.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: limma ventilstyrning med loctite cylinderlåsning ?

Benny Steen skrev:
Jag behöver byta en ventilstyrning som var sprucken på en alu topp. Jag köpte styrningen på en motorfirma ifjol i samband med att jag planade tpppen där.

När jag knackade den på plats gick det väl enkelt. Och när jag tog loss styrningen för att kontrollera och mäta så är den ca 4/100mm smalare än dom 4 orginalstyrningar jag mätt på.

Kan jag limma fast styrningen med loctice cylinterlås ? vilken variant är lämpligt hård. Det är på avgassidan och motorn är turboladdad.

Orginal (mätt på 4st)
15.055 mm

Ersättning
15.015 mm

tveksamt för långvarig hållbarhet. Står du i depån och tokmekar för att köra racet så prova... Är det mer än 2 vardagar till race köp eller låt tillverka en styrning med vettig dimension.

Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Tack för alla kloka svar. Jag crosspostade på sävarturbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=91708&p=655543 . . . . och den samlade åsikten vad samma som här.
Då skall jag strunta i att använda den nya styrningen.

Jag har försökt hitta nya orginal under på ebay. Dom är 8mm invändigt, sitter på Alfa Romeos 8v TS motorer mellan 88-98. Dock inga bra napp ännu.

En följdfundering. på Insugssidan är styrningarna gjorda i vad jag förmodar är brons. Går det använda sådana även på avgassidan ? Anledningen är att om jag tvingas knacka loss några från en skrottopp så misstänker jag dom inte är lika benägna att spricka vid demonteringen som dom gjutna på avgassidan.

På eftermarknadsgrejor verkar det vara vanligt att man kör med brons på båda sidorna.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Skillnad i temperaturtålighet kanske? När du skriver gjutna antar jag att det är något gjutjärnslikt.

Guson

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Är det brotomt borde du väl rimligtvis kunna anlita någon duktig firma som svarvar och sticker av i det material du behöver thumbs up
Folk har ju gjort egna styrningar för

Citera
Skruva banåkabil
1501 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande