Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gear indicator från ebay
2448 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Gear indicator från ebay

Jag har köpt en sekvensiell växellåda och det vore kul att ha en visning av vilken växel som ligger i.

Det finns "gear indicators eller shift indicators på ebay för hundralappar avsedda för motorcyklar. Med små induktiva givare som skulle funka utmärkt även på min låda. Men Motorcyklar har ju 1:an neråt och sedan resten av växlarna uppåt.

Är det någon om provat sådant här. går ju alltid och beställa och testa, kostar ju inget.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008

Har du eftermarknadssprut går det kanske att lösa via det? Jag kör med Autronic och har indikator på dashen Dock med vanlig låda då den går på utväxling, hastighet och rpm så den visar ju dock ej neutral när man står still utan enbart 1ans växel. Kanske går att lösa det med om man vill.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Du tänkte den skall beräkna vilken växel som sitter utifrån hastighet och varvtal ? Jag kör med MS2 v3, men har ingen givare för hastighet.

Hittar jag en enkel fristående lösning med fysiska givare som känner av en rörelse så väljer jag gärna det.

Här är två enklare installationer den nedre skulle passa fint för min lådas växelförare.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Ebay-indikatorerna till hoj, läser inte de bara varvtal och hastighet? Så vitt jag minns "installeras" de genom att köra en enkel acceleration genom alla växlarna.

Måste väl vara absolut enklaste lösningen att skaffa hastighetssignal. På nåt hjul eller på växellådans utgående axel.

Ny kulbil i garaget.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

DJ skrev:
Ebay-indikatorerna till hoj, läser inte de bara varvtal och hastighet? Så vitt jag minns "installeras" de genom att köra en enkel acceleration genom alla växlarna.

Måste väl vara absolut enklaste lösningen att skaffa hastighetssignal. På nåt hjul eller på växellådans utgående axel.

Jo, de måste rulla en bit med växel i för att visa växel.

Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
det finns båda varianterna. Både som som räknar ut växel utifrån varvtal och hastighet. Men också sådana som har två sensorer på växelspaken.

Jag har beställt en med sensorer för testa. Ett problem kan vara att 1:an på motorcyklar är uppåt, vi får se hur det lirar på min vxlåda som har alla växlar i samma riktning

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

tjoflöjt

Om du vill ha en bra växel indikator till rätt pris har jag en till salu för 1200:-
Använde den bara kort förra året, nedan kan du se den i aktion!

https://youtu.be/16U-CxgDh7M

och här är en bild!

Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008

Re:

Benny Steen skrev:
Du tänkte den skall beräkna vilken växel som sitter utifrån hastighet och varvtal ? Jag kör med MS2 v3, men har ingen givare för hastighet.

Hittar jag en enkel fristående lösning med fysiska givare som känner av en rörelse så väljer jag gärna det.

Här är två enklare installationer den nedre skulle passa fint för min lådas växelförare.

https://rejsa.nu/im/user/1337/2016-03-19-23-41-19_ladda_ned.jpg

https://rejsa.nu/im/user/1337/2016-03-19-23-39-33_2magnets.jpg

Ja precis, funkar klockrent förutom när man står still då Vet dock inte om MS har den funktionen.
Vad händer med en sån med två "brytare" om växeln inte hoppar i riktigt så man får lägga i den igen?

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Benny Steen skrev:
det finns båda varianterna. Både som som räknar ut växel utifrån varvtal och hastighet. Men också sådana som har två sensorer på växelspaken.

Jag har beställt en med sensorer för testa. Ett problem kan vara att 1:an på motorcyklar är uppåt, vi får se hur det lirar på min vxlåda som har alla växlar i samma riktning

Är det inte så att växlarna ligger i rad men att det finns ett friläge mellan 1&2? När man bara drar i spaken från ettan går den alltid i tvåan medan klicket till friläge är en mycket snällare rörelsen.

EDIT: På en del hojar är det inga problem att hitta fler frilägen om man bara klickar ur växeln vid uppväxling.

Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
tjoflöjt

Om du vill ha en bra växel indikator till rätt pris har jag en till salu för 1200:-
Använde den bara kort förra året, nedan kan du se den i aktion!

https://youtu.be/16U-CxgDh7M
och här är en bild!

Fränt . Den är ju dessutom lagom stor. Den jag handlade från Kina är nog i minsta laget för att hinna med att se på.

Tillkomm det några komponenter för din setup skulle funka? Roxracing.eu Verkar ju säljer ju den själv för 16800 HUF= 500 SEK.

/b

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Det blev en likadan indikator som den Puppan ville sälja till mig. Den vill ha en insignal från en potentiometer eller fasta mostånd för varje växel. Jag har ingen lust att borra hål i min växellåda för att montera mot skiftskivan

så jag tänkte mig något mekanism i Christofer Polhems anda som konvertera den fram & återgående rörselsen vid växling till en roterande. som i bilden till höger nedan.
Någon som har något tips på sådant ? Den skall bara vrida på en potentiometer så något väldigt klent funkar.

Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Ett tips är väl att kolla på skjut potentiometrar, Kan ju bli enklare mekanism med framåt bakåt.

Ricky Bobby!...
Citera
Skruva banåkabil
Gear indicator från ebay
2448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande