| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrörsbygge?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (12067 totalt) |
|
Tack för ditt inlägg, Göran!
Det lät mkt vettigt. Även om man skulle vilja prova ut alla de olika teorierna, så brister det i ekonomisk synvinkel. Jag tror precis som du sa "Alltså, i grova drag, rätt rördiameter och längd för primärrören. Rätt grundform på kollectorn." Sen går det ju alltid att jobba med finliret, frågan är om det är värt besväret? Jag menar, hur mkt extra ger det? Är man något sånär rätt på det från början, så är det väl mest en fråga om var man vill ha effektregistret, eller? Men det är onekligen ett mkt intressant område! Nu är det inte någon panik med grenrör till min bil, den är under renovering med för mig helt ny motortyp. Jag vill dock ligga ett par steg före, så det inte blir att kasta ihop ett avgassystem när det börjar närma sig.. och med tanke på alla de fakta som ni gett mig i denna tråd, så är det inte fel att vara ute i god tid. Stort tack till er alla! /Hp _________________ Håkan Persson |
||
|
Re:
Jag funderade och tittade efter liknade grenrör på nätet
innan jag började med mitt. Det slutade med att jag fick tag på ett original extraktorrör till en Ford Focus som jag kapade sönder..... där fick man ju flänsen mot toppen, 4-2 delen och 2-1 delen sen så var det bara att köpa lite rörbitar och börja
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re:
Har man tid så är det klart att man kan "finlira" lite, men frågan är hur man skall studera resultatet. Oftast så flyttar man bara fyllnadsgraden till ett annat område varvid effekten på det tidigare området blir sämre. Är det tidigare området toppeffekten så kan det naturligtvis se ut som man gjort en förlust om det blivit sämre siffror, men det kan vara så att effekten över säg 1000 rpm blivit genomsnittligt bättre. Då får man be Fuling räkna på utväxling gentemot effektkurvor för att komma någon vart. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Så långt jag pallade läsa Blair så är det att man bara flyttar runt effekten i varvtals regsiteret.
Men det är inte linjärt typ losar lite på toppeffekten men vinner massor i mellan regsitret eller visser versa. Så det gäller att hitta den gylende medelvägen. Lätt??? nej. Jag bara konstaterade att jag var tvungen att gräva mig ski... djupt i ämnet för att komma helt rätt så jag la ner. Pluss att det är alldelse för många parametrar att håll koll på. Jag byggde mitt grenröret på tumme pekfinger formler och hoppades på det bästa. Hälst hadde jag velat ha primärrörens längd justerbara med det gick åt he... pga platsbrist. Så bygger man grenrör så man ligger i rätt bollblank och kan göra primärrören(4-1) justerbara eller sekundär rören i 4-2-1 justerbara och har tid/ork/pengar att köra tester i en bromsbänk kan man nog vinna en hel del. Hur mycket bra fråga. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Ett variabelt grenrör behöver inte ta så stor plats, ja man behöver inte ens ha olika längder på rören. Man kan bredda registret genom att montera styrbara spjäll i avgassystemet. Här beskrivs ett sådant system för motorcyklar: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-P Man monterar alltså ett spjäll i var pipa precis innan de går samma i kollektorn. |
||
|
_________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||
|
Det ser förskräckligt ut men motorn har inga ögon, den känner av avgasrörens fysik. Headers har några olika egenskaper som pulslängd, diameter-flödesmotstånd-gashastighet och man får titta på hur de enskilda delarna påverkas av bucklor. En buckla rör en kort bit av röret. Födesmotståndet är ett resultat av area * längd och en kort bit gör liten skillnad. Hur stor minskningen av arean i röret blir överensstämmer inte alltid med hur man tycker det ser ut. Formen på bucklan har även betydelse för vilken turbulens som skapas, t,ex vassa kanter är sämre. Pulslängden påverkas i liten grad så den kan vi räkna bort i det här fallet. Med vänlig hälsning Göran
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Även diskuterat i: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrörsbygge?
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (12067 totalt) |