Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rör till grenrörsbygge?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (12067 totalt)
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Tack för ditt inlägg, Göran!

Det lät mkt vettigt. Även om man skulle vilja prova ut alla de olika teorierna, så brister det
i ekonomisk synvinkel. Jag tror precis som du sa "Alltså, i grova drag, rätt rördiameter och längd för primärrören. Rätt grundform på kollectorn."

Sen går det ju alltid att jobba med finliret, frågan är om det är värt besväret?
Jag menar, hur mkt extra ger det?
Är man något sånär rätt på det från början, så är det väl mest en fråga om var man vill ha effektregistret, eller?

Men det är onekligen ett mkt intressant område!

Nu är det inte någon panik med grenrör till min bil, den är under renovering med för mig helt ny motortyp.
Jag vill dock ligga ett par steg före, så det inte blir att kasta ihop ett avgassystem när det börjar närma sig..
och med tanke på alla de fakta som ni gett mig i denna tråd, så är det inte fel att vara ute i god tid.

Stort tack till er alla!

/Hp

_________________
Håkan Persson
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Holy moses!
Jag som ett tag trodde mig kunna tillverka ett relativt vettigt grenrör till en rak sexa av
för forumet ganska välkänt bilmärke.
Svar: Nej!


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re:

old blue oval skrev:
Jag tror precis som du sa "Alltså, i grova drag, rätt rördiameter och längd för primärrören. Rätt grundform på kollectorn."

Jag funderade och tittade efter liknade grenrör på nätet
innan jag började med mitt.

Det slutade med att jag fick tag på
ett original extraktorrör till en Ford Focus som jag kapade sönder.....
där fick man ju flänsen mot toppen, 4-2 delen och 2-1 delen sen så var det bara att
köpa lite rörbitar och börja

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

old blue oval skrev:


Sen går det ju alltid att jobba med finliret, frågan är om det är värt besväret?
Jag menar, hur mkt extra ger det?

Är man något sånär rätt på det från början, så är det väl mest en fråga om var man vill ha effektregistret, eller?
/Hp


Har man tid så är det klart att man kan "finlira" lite, men frågan är hur man skall studera resultatet. Oftast så flyttar man bara fyllnadsgraden till ett annat område varvid effekten på det tidigare området blir sämre.
Är det tidigare området toppeffekten så kan det naturligtvis se ut som man gjort en förlust om det blivit sämre siffror, men det kan vara så att effekten över säg 1000 rpm blivit genomsnittligt bättre. Då får man be Fuling räkna på utväxling gentemot effektkurvor för att komma någon vart.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Så långt jag pallade läsa Blair så är det att man bara flyttar runt effekten i varvtals regsiteret.
Men det är inte linjärt typ losar lite på toppeffekten men vinner massor i mellan regsitret eller visser versa.
Så det gäller att hitta den gylende medelvägen. Lätt??? nej.
Jag bara konstaterade att jag var tvungen att gräva mig ski... djupt i ämnet för att komma helt rätt så jag la ner. Pluss att det är alldelse för många parametrar att håll koll på.
Jag byggde mitt grenröret på tumme pekfinger formler och hoppades på det bästa.
Hälst hadde jag velat ha primärrörens längd justerbara med det gick åt he... pga platsbrist.
Så bygger man grenrör så man ligger i rätt bollblank och kan göra primärrören(4-1) justerbara eller sekundär rören i 4-2-1 justerbara och har tid/ork/pengar att köra tester i en bromsbänk kan man nog vinna en hel del. Hur mycket bra fråga.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

fuling skrev:
Så långt jag pallade läsa Blair så är det att man bara flyttar runt effekten i varvtals regsiteret.
Men det är inte linjärt typ losar lite på toppeffekten men vinner massor i mellan regsitret eller visser versa.
Så det gäller att hitta den gylende medelvägen. Lätt??? nej.
Jag bara konstaterade att jag var tvungen att gräva mig ski... djupt i ämnet för att komma helt rätt så jag la ner. Pluss att det är alldelse för många parametrar att håll koll på.
Jag byggde mitt grenröret på tumme pekfinger formler och hoppades på det bästa.
Hälst hadde jag velat ha primärrörens längd justerbara med det gick åt he... pga platsbrist.
Så bygger man grenrör så man ligger i rätt bollblank och kan göra primärrören(4-1) justerbara eller sekundär rören i 4-2-1 justerbara och har tid/ork/pengar att köra tester i en bromsbänk kan man nog vinna en hel del. Hur mycket bra fråga.


Ett variabelt grenrör behöver inte ta så stor plats, ja man behöver inte ens ha olika längder på rören. Man kan bredda registret genom att montera styrbara spjäll i avgassystemet.

Här beskrivs ett sådant system för motorcyklar:
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTo2&Sect2=HITOFF& . . . .

Man monterar alltså ett spjäll i var pipa precis innan de går samma i kollektorn.
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 95



Kolla klippet...

http://youtu.be/azPKIjxmmdU


_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18 Såld
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det ser förskräckligt ut men motorn har inga ögon, den känner av avgasrörens fysik. Headers har några olika egenskaper som pulslängd, diameter-flödesmotstånd-gashastighet och man får titta på hur de enskilda delarna påverkas av bucklor. En buckla rör en kort bit av röret. Födesmotståndet är ett resultat av area * längd och en kort bit gör liten skillnad. Hur stor minskningen av arean i röret blir överensstämmer inte alltid med hur man tycker det ser ut. Formen på bucklan har även betydelse för vilken turbulens som skapas, t,ex vassa kanter är sämre. Pulslängden påverkas i liten grad så den kan vi räkna bort i det här fallet. Med vänlig hälsning Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12341




_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Rör till grenrörsbygge?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (12067 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande