Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Rallycross supernationell Lexus IS200 4-länk / 3-länk? | 1 besök senaste veckan (5496 totalt) |
Tjena Rejsa!
Jag håller för närvarande på att bygga en supernationell lexus is200 som Jag kommer att tävla SM i rallycross med framöver. Jag har kört rallycross i några år nu och senast resulterade det i ett SM Guld i en BMW e30. pågrund av regeländringar såldes BMWn och Lexus bygget tog fart. Jag hade lite funderingar kring min bakvagnslösning. de flesta andra kör med stel axel och vanlig 4länk, relativt parallella stag ca 600-700mm långa~ och en wattlänk på det och det fungerar förvånansvärt bra! Jag körde med uniballs i ena änden och en vanlig bussning i andra änden på fyrlänkstagen. Men när jag sitter och funderar vidare så känns de klart att 3-länk egentligen kanske skulle vara en bättre lösning. Dels för att bli av med axel "låsning" vid roll och för att kunna byta ut dom bussningar emot uniballs överallt och för att kanske kunna ställa en aggresivare setup på stagen utan att få något bryt i axel. har även haft lite problem tidigare med att de är svårt att få bakaxel banjon att hålla pågrund av vridning/låsning i stagen vid roll. Min grundtanke var att köra 3länk, med wattlänk i chassi, 2st övre stag på axeln och ett singelstag under (mest pågrund av att de är svårt att bygga tvärtom reglementsenligt, om inte omöjligt). mitt huvudsakliga problem är väl egentligen att jag absolut vill maximera fjädringsvägen med och siktar på en fjädringsväg kring 320-330mm totalt och jag kan då få problem med att få plats med kardanen ovanför mitt chassifäste för singelstaget till 3-länken. då kom nästa tanke att jag kanske kan förskjuta singelstaget något i sidled och finns de isåfall några nackdelar med det? De blir kanske något olika rollstyrning på vänster / höger sida men är det överkomligt? för övrigt tror jag rätt mycke rollstyrning kan vara till godo i just rallycrossen. Finns de några andra nackdelar med att inte ha 3länkstaget centrerat? En annan fundering jag hade var 3-länk vs 4länk i just startegenskaper? blir det nån stor skillnad på just det? vill gärna inte tappa startegenskap då de är lika viktigt som att åka fort på banan! Kom gärna med tips, hjälp och erfarenheter! All hjälp uppskattas! MVH Fredrik _________________ Fredrik Avelin |
||||
de va också en tanke Jag hade, tex att ha 4 infästningar i chassi och 3 på axeln å ha över eller undre gå ihop till samma. Men jag lärde mig mycke ifjol när jag byggde om min wattlänk å satt propellern i chassi. De blev ganska stor skillnad! antar att de va att få rollcenter fast som inte rörde sig med fjädringsvägen som va störst skillnad vart hamnar rollcenter med sån y-länk? _________________ Fredrik Avelin |
||||
Ja man kan nog ha 2st i mitten så men jag tror nästan låsningen blir värre än med 4 länk, då "V" länken håller axeln i sidled. Min förhoppning va ju att kunna få en del rollstyrning, och ställa lite aggressivare setup på 3-länk utan att bli särskilt lidande av de på banan. funderar på om jag ska försöka sätta ett singelstag i mitten och bygga fjädringsvägen efter vad som får plats. de känns dock som en kompromiss jag gärna undviker. Vet dock inte exakt hur mycke jag skulle tappa i fjädringsväg. Wattlänken jag bygger i chassi blir justerbar i höjdled. _________________ Fredrik Avelin |
||||
Att förskjuta singelstaget på 3-länk kan användas för att ta bort kaross-roll orsakat av drivlinans vrid Från Mark Ortiz Newsletter februari 2014 (http://www.auto-ware.com/ortiz/ChassisNewsletter--February2014.htm). Står även lite i detta http://www.auto-ware.com/ortiz/Chass
_________________ Johan Lekås |
||||
Racetech Rallycross supernationell Lexus IS200 4-länk / 3-länk? | 1 besök senaste veckan (5496 totalt) |