Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 37611 besök totalt |
Nankang AR-1 TW80
Nytt E-märkt däck som kommer att finnas i ett fåtal dimensioner under året (iaf enligt de i montern). TW80 säger inte mycket men det kanske kommer att vara i Toyo R888 klass kanske (hoppas på snabbare torrprestanda). ![]() ![]() |
||||||||
|
||||||||
Snälla snälla kolla vad som är nytt för i år, vad gäller snabba gatdäck över 180TW E märkning.
Potenza RE-71R? Hankook RS3 V2? Dunlop ZII SS? BF Goodrich rival S? Vet att Kumho också har ett nytt i ecsta XS KU36 klass? ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
Re:
Känns lite spontant som fel tråd... Är det någon som säljer Nankangs "sport"-däck i Sverige? Däckonline har dem väl, men jag funderar på att pipa över till Nankangs HQ här i Taipei och fråga om man skulle få sig en agentur, om det inte redan existerar. _________________ ![]() Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||||
En shop som listar dimensioner och priser.
Http://www.motmotorsport.co.uk/nanka Jag ha naturligtvis inte handlat och vet inte ett jota om tillgänglighet. |
||||||||
Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.
Men jag har ett frågetecken:
Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet? Annars lockar ju Toyos senaste också. |
||||||||
Re:
Står följande när jag tittar:
Ang Toyo är R888 utgången och R888R ersätter. Så att jämnföra med R888 känns inte rätt på nått sätt ![]() |
||||||||
Re:
Däcket är e-märkt, 1c klassning är något för de som tävlar att hålla koll på ![]() ![]() Återkommer när jag har testat däcket! ![]() _________________ Fabian Nilsson |
||||||||
Re:
Har du någon uppfattning om hur styv däcksidan är jämför med Federal 595orna? Jag kommer köra med rätt hög profil och tung bil, och skulle därför vilja ha något som inte viker sig särskilt mycket. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Re:
Yokohama har styva däcksidor. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re:
Svårt att säga innan jag har provkört dom vilket blir om 3v på gotland ring, 595 är rätt känsliga för vikt.. Vet flera här som har haft problem med däcket med tunga Audis. Vad åker du? Mina 595 fick tvärsprickor och andra skumma skador så jag slängde dom. _________________ Fabian Nilsson |
||||||||
Re:
För mig blir det en Citroën Xantia Activa, så 1490kg tjänstevikt och 60-65% av vikten på framhjulen. Planen är att köra 15"-are med cirka 50 profil. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Nankang AR-1 provade i Roadsport C på Mantorp i helgen. Har tidigare kört Toyo R888 och Kumho V70A.
Bil: Miata 1073 kg med ca 140 hästar. Väder: Sol och varmt som fan. Förare: högst amatörmässig. Däckdimension: 205/50-15 på sjutumsfälg fram och bak. Första intrycket, innan de ens hamnat på bil: de ser väldigt feta ut, mulligt mönster. De väger rätt mycket också, jag mätte 9,9 till 10,0 kg per däck. Ut på banan. Oväntat bra kallgrepp, men dåligt svar på mina inputs. Veka stommar? Börjar bygga värme, får konsekvent beteende. Inga obehagliga överraskningar. Känns fortfarande såsiga i stommarna. Greppsläpp meddelas väldigt tydligt och sedan såsar någon ände av bilen i väg utan dramatik, tills man bestämmer sig för att hämta hem igen. Mycket lättkört alltså. Varmgreppet är däremot knappt märkbart bättre än kallgreppet. Kändes nästan som vanliga gatdäck i det avseendet. Tydlig skillnad mot Kumho som är kall-halkiga, varm-supergreppiga, överhettar-halkiga. Så: Nankang AR-1 i 205/50-15 är snälla men inte snabba. Och med lite avslappnad respons. Bra trackdaydäck/nybörjardäck, (kanske borde passa mig då?) särskilt sett till priset. Inte lika bra för perfekt, varvtidsoptimerat torrgrepp. Det var mina ![]() Vore kul att höra om någon upplevt dem annorlunda. |
||||||||
Re:
Tack för input, jag ska pröva mina i helgen om det inte regnar. Tror inte dessa däck är så jätte effektiva att trycka bort vatten med tanke på mönstret. Vad körde du för lufttryck? _________________ Fabian Nilsson |
||||||||
Re:
Startade på ungefär 1,55 kalltryck, siktade på två bar i varmtryck. Verkade stämma rätt bra, med vettig tempprofil enligt pyrometern också. |
||||||||
Re:
Kör du Audi? eller vad för bil? Är det med GRC du ska köra i helgen? jag ska själv dit men titta.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Re:
Jag kör bmw 1m, vi ska köra på söndagen och inte med grc. 1m har jag bara kört med supersport innan men återkommer med en rapport iaf. _________________ Fabian Nilsson |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 37611 besök totalt |