Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1673 totalt) |
El solenoider
Hallå Tänkte höra om det är nån som vet om det finns och vart man kan köpa el solenoider som man kan styra med en PLC, dom ska vara på 12v. Har ett litet projekt/ide att bygga paddel shift till min bil. Skulle vilja kunna styra de så att dom inte rör sig med fullt slag på en gång utan ca 10mm fram och tillbaka (trycka och dra) slaget bör väl vara runt 30mm och orka med ca 2-3kg kan jag tro. Har ni nå bra ideer? //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
Vad har du för tidskrav på det hela?
Vad klarar du för maxström? Har du möjlighet till strömreglering? Hur mkt energi kan du klampa? Nu vet jag inte hur du tänkt att den mekansika lösnigen ska se ut, tänker du att solenioderna skall hålla i ändläge? Eller behöver du bara skjuta sakerna till sin position och sedan slå av strömmen. Ska du hålla solenoiderna i ändläge kommer du snabbt gå få problem med effektförluster/värmeproblem. Du skrev att du ville ha push/pull spolar. Det finns aktuatorer med dubbelspole som går att driva åt två håll. Hur tänkte du hålla koll på positionen med detta? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Re:
Vill börja med att säga att det här är helt nytt för mig.....vad menar du med tidskrav. Hur fort den ska växla eller hur lång tid det får klart det? tänkte köra 12v och kanske 50amp (det som generatorn ger) Reglering vet jag inget om och vad menar du med klampa? Lådan jag har är en 01E låda till Audi, den har en axel som sticker ut på vänster sida där växelreglaget sitter på. Där var min första ide att göra ett öra på den o en solenoid som drar den fram o tillbaka medans en annan solenoid sitter på sidan och trycker ut den för att kunna välja mellan 1-2 3-4 5-6. Men då måste man kunna styra den solenoiden som ska flytta axeln ut och in med kanske 10mm steg åt gången. Sen vill jag ju ha så att solenoiden står i "mitten" så man ha friläge. Blir från mitten och framåt(1:an) sen bakåt förbi mitten (2:an) sen ska den skjutas ut ca 10mm och framåt förbi mitten (3:an) sen bakåt förbi mitten (4:an) osv Min andra ide var att göra ingrepp på själva lådan, och bygga så att solenoiderna (3st) kopplas direkt på stagen där skiftgafflarna sitter i lådan. Första står i mitten och sen framåt (1:an) sen förbi mitten och bakåt (2:an) sen ställer den första dig i mitten och den andra trycker framåt (3:an) sen bakåt förbi mitten (4:an) osv. Men jag kan har kollat lite mer o jag kan tror att det kan gå att lösa på axeln som jag nämde överst o köra med snabba ställdon och PLC, då behöver man 2st. Eller är jag helt ute och cyklar? //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
Jag anser att du valt fel metod att påverka mekanismen. Solenoider är inte lämpade för att röra sig lite i taget utan de rör sig allt eller inget. Likaså är de inte lämpliga om det behövs stor kraft (läs: mycket elektrisk effekt) för att hålla kvar i det dragna läget.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Re:
Har läst lite nu...tror ett ställdon kan funka bra. Får lägga solenoiden åt sidan ![]() //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
ställdon brukar vara rätt långsamma. Typ 1s/cm eller liknande.
Finns kanske snabbare, men det låter inte som kanonlösningen för paddellösning. Skulle gissa att pneumatiska cylindrar och elektriska ventiler till dessa är snabbare (men svåra att kontrollera om man ska stanna halvvägs). Rallyvärlden börjar gå över till hydrauliskt, men annars är det elektropneumatisk styrning på lådorna som verkar ha gällt rätt länge. |
||
Elektropneumatisk styrning av lådan håller på att ramla in i min ena lekbil. Lite pyssel när det ska stoppa i ett mittenläge, men det har jag löst med en typ av dubbelkolvscylinder som kan låsa i mitten.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Konverterar du något H-mönster eller?
Intressant cylinder. Nåt du konverterat själv, eller finns det sådana över disk? |
||
Vi kanske driftar lite från ämnet, men om syftet är paddle shifting i allmänhet kanske det ändå är okej. Sponton; kan du berätta lite mer om vilka tryck systemet arbetar i, och hur du hanterar styrningen med två cylindrar (en i X- och en i Y-led, jag kan inte se att cylindern i filmen jobbar i två axlar?) utan att de belastar växellådan väldigt hårt genom att trycka på vid fel tillfällen?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Jag går i samma funderingar, dock har jag det ganska så lätt med den lådan jag har. jag behöver tre stycken cylindrar som drar/trycker utan att behöva vrida.
![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Re:
Cylindern är en dubbelkolvsspecialare med 3positioner. Till H-låda behöver man två såna, en för fram/bakrörelsen, och en för sidorörelsen. Trycket styrs av styrsystemet och det varierar jag mellan 4 och 9 bar beroende på om jag komfortväxlar eller åker i banmod. Sekvensen i styrningen av cylindrarna taktas genom återkoppling från positionsgivare. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Om kopplingen är nedtryckt när växlingsbegäran kommer så är det föraransvar att koppla och gasa. Om man inte rör kopplingen så sköter styrsystemet det. Det sitter en aktuator som blippar ur kopplingen om systemet tar hela ansvaret. Dessutom blippar den gasen vid nerväxlingar då. Om man vill så gör den automatiska uppväxlingar vid ett uppmappat varvtal för varje växel för bästa acceleration. Faktiskt ganska sympatiskt system och lätt att bli vän med.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
|
||
Så för min del så blir det att ha tre stycken cylindrar på lådan och en cylinder på kopplingen. känns inte som att det borde vara så svårt att koda ihop, iochmed att cylindrarna bara behöver trycka/dra till ett l läge vardera.
Vart hittar man dock lagom små tryckluftcylindrar som lämpar sig i den miljön som blir i en racebil där allt sitter nästan stummonterat. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Det har kommit växlingssysten med elektriska ställdon sista åren. Så det finns nog ställdin som klarar tidskraven, frågan är om de klarar priskraven.
Jag har varit lite involverad i olika växlingsstyrningar, bla till tävlingsbilar. Skulle satsa på pneumatik eller linjärdon. Hydraulik om man inte behöver köra positionsåterkoppling för att nå sätta en position. Dock är positionsåterkoppling väldigt skönt att ha för att göra det robust. Har jobbat med system med ändlägesgivare. Det kräver ju viss funtionalitet för att ta reda på vart man befinner sig om ingen givare är aktiv. Spontons cylinder verkar ju dock trevlig för denna typ av styrning. Tummen upp. En genomtänkt mekanik gör ju alltid regleringen enklare. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1673 totalt) |