Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (14248 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Det är bara att börja bygga! ![]() ![]() Jag har dålig koll på hur det är med delar till de där. Utmaningen för alla verkar också vara att ha koll på vad man får göra och inte. SAAB:arna och Kojorna har det ju rejsats med under åren så där finns referenser. Jag vet att förra ägaren till min väns A40 fick kämpa en evighet bara för att bevisa att han fick sätta på en Weber för att få bilen att andas lite. För att bara ta en bil och köra helt standard kan vara rätt trist. Man får parkeringsböter på Mantorp-rakan... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
1000 cup
Innan man bygger en 1000 cups bil så skall man noga kolla upp handlingarna på den bil man fungerar på att bygga på. Ex så är det klassat Weber DCOE med insug på en A40 men på en Anglia 105E så får man inte byta insuget och inte bredare fälgar en 4,5" ! Snabbas är nog en Koja som har två klassningar en 998 och en 970 sist nämnda är nog att föredra. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Skit skoj med 1000-cupen
![]() Stora startfält / stor variation / visuellt spektakulärt / doft & ljud ! Hade jag haft mer tid (pengar) hade jag nog dubblerat och kört 1000-cupen också, och antagligen i en A40 ! Pratat någonting med Elmon ang A40 bygge ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Re:
Kul! Min vän Jan Christians kör Elmons gamla bil och våra bilar står i samma garage. Och tips från Elmon har tagits in. Senast i förra veckan när vi diskuterade vilka lager vi behöver i hjul och bakaxel för att det ska hålla. Jag bygger min bil som mer eller mindre en kopia på Jans bils spec-mässigt. Jag insåg ju inte när jag köpte bilen att jag två månader senare skulle ha en inköpslista på grejor som nu ligger på 67 rader. DHL-killarna bara garvar när de kommer med paket från alla möjliga håll. Men den ska bli bra! Lägger tid på alla detaljer nu så slipper man i alla fall de mest uppenbara barnsjukdomarna när man väl anstränger materialet. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Det plockar till otroligt fort !
![]() Kanske helt missat det, men vilken tävling har du som "mål" att vara klar till ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Re:
Har inte satt något mål. Det får ta den tid det tar. Bilen står utanför Borlänge och jag bor utanför Stockholm. Det blir skruva de helger där annat tillåter. Men nästa år ska den definitivt ut. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Nu i helgen blir det lite fix och trix. Blästra lite utvalda delar och förbereda för lack. Montera stolsfästen och försöka hitta lite passande kolvringar och kolvbultar. Jobbar lite kosmetiskt bara för att få känslan att det rör sig framåt. Här är lite bilder på de våldsamma prestandaförbättringar vi är tillåtna att göra i denna klass.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
När startnumret och klassbokstaven (E /F ) sitter så är det inte långt kvar.
![]() Vi träffades på Mantorp när du ställde upp som lekledare på 1000cupens obligatoriska grillkväll. Tror att du hade samlat upp ett antal oljespill under racerbilar ( engelska ? ) i depån i provflaskor som vi var och en skulle gissa vad det var för typ. Deltagarna blev en mycket engagerande = lyckad kväll. Att bygga en historisk racer som är klassad tar sin tid - min tog 3 år. ![]() Lycka till och du är välkommen när du kommer. Reinhold F/#50 Fiat Abarth Corsa 1000TC _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 5 besök senaste veckan (14248 totalt) |