Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1M RennSport Edition
<<   1, 2
31168 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1156



Kanonfin bil, det ser nästan ut som att den står i en bilhall någonstans? Kan man springa förbi och kika lite spontant i hallen kanske? (jag bor ju ändå i Göteborg)

Verkar som du har gjort lite mer än vanligt med n54an också ;-)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
9-3 Mike
Verkstaden i Växjö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 64



Re: BMW 1M RennSport Edition

Peter Larsen skrev:




Älskar din kärra och alla mods, så jag vill inte alls klaga för bilen är det häftigaste jag sett på länge, men undrar bara om det inte finns en mer sofistikerad lösning på luftfilter och insug? Har sett andra som gjort likadant som detta, men jag funderar över hur det är med värmeutvecklingen under huven. Nu har du ju en ventilerad huv, men jag tänker ändå att det borde finnas bättre lösningar där man inte har filterna helt öppet, mitt under huven precis bredvid maskinen?

Jag tycker att 1M är den häftigaste busbilen, var på vippen att köpa en när dom fanns att beställa men blev tyvärr snuvad på den enda bilen handlaren fick ta hem..

_________________
Mikael Tornberg , Växjö
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Re: BMW 1M RennSport Edition

9-3 Mike skrev:
Peter Larsen skrev:




Älskar din kärra och alla mods, så jag vill inte alls klaga för bilen är det häftigaste jag sett på länge, men undrar bara om det inte finns en mer sofistikerad lösning på luftfilter och insug? Har sett andra som gjort likadant som detta, men jag funderar över hur det är med värmeutvecklingen under huven. Nu har du ju en ventilerad huv, men jag tänker ändå att det borde finnas bättre lösningar där man inte har filterna helt öppet, mitt under huven precis bredvid maskinen?

Jag tycker att 1M är den häftigaste busbilen, var på vippen att köpa en när dom fanns att beställa men blev tyvärr snuvad på den enda bilen handlaren fick ta hem..



Jag har besök lite då och då av en kille som har gjort en del jobb åt Vishnu, ett amerikanskt företag som jobbar med tuning av BMW. Han berättade att när Vishnu testat olika insug i samband med bromsningar, fann man 20 hk mer när man satte dit luftfiltren sådär som på bilden. Detta trots försök med diverse airboxar i olika form och storlek. På denna nivån av effekt, samt de facto att bilen körs några varv i taget på trackdays och inte åker tävlingar, valde vi att satsa på den enkla lösningen och få 20 hk till. Går man härifrån till ännu mer effekt, andra turboaggregat, behov av ännu mera luft, bör man skaffa en stor airbox.
Det stämmer också väldigt bra in på mina erfarenheter med min gamla 944 (Gustavs Porsche), som hade en Volvo sugmotor. Vi hade en kolfiber airbox vars storlek vi hade testat fram, som gav 100 literhästar. Ovanpå boxen satt en liten lucka som var ditskruvad med 4 skruv. Tog man bort den vid bromsningen, blev det en öppning direkt ovanför trattarna på ca 12x25 cm. Detta ökade effekten med 10-15 hk varje gång vi bromsade, vilket var lite då o då. Bromsningarna gjordes av Polestar's bänk guru, o han visste had han gjorde.

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

johmei skrev:
Sådär ja! Härligt bygge! Var kommer denna köras?


Trackdays i Sverige och Europa😉

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

andreas.e skrev:
Sjukt cool bil!

Vad är det för splitter?


Tuningwerk.de

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

Matz skrev:
Verkar vara minst lika trevlig Cayman projektet!
Porsche-Filip verkar vara en hyvens kille!


Noggrannhet o känsla är hans signum

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Re:

BMW-DJ skrev:
Kanonfin bil, det ser nästan ut som att den står i en bilhall någonstans? Kan man springa förbi och kika lite spontant i hallen kanske? (jag bor ju ändå i Göteborg)

Verkar som du har gjort lite mer än vanligt med n54an också ;-)



Tyvärr är bilen i vinterförvaring annorstädes

_________________
Peter Larsen
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103



Trevliga uppdateringar! thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



Hej Peter !

Väldigt fin bil !

Vi ses kanske som vanligt på en race bana någonstans.

Alltid lika trevligt att snacka lite.

Med vänlig hälsning Tobbe

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Åk med ett varv vet ja .
Tyvärr kör jag av lite granna i utgången ur Fuchsröre, var första gången jag körde bilen överhuvudtaget. Dessutom går den av nån anledning i safe mode i ingången till Schwalbenschwanz, så jag fick puttra förbi de tre sista domarna på uppkörningen till höstens Scuderia Hanseat. Insuget på min Cayman Turbo hade spruckit, så jag hade inget laddtryck. Därför fick jag låna BMW'n av Johan.

http://youtu.be/BTqxOq_WMw0

_________________
Peter Larsen
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 769



Används denna trevliga vagn? Jag är nyfiken på vilka tider ni presterat på svenska banor?

/ Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Joannis1m
malmö
Här sen Apr 2016
Inlägg: 14



KW

hej, bygger själv om min 1m nu. och har ett par KW v3 på gång. Såg du körde med kw själv? är du nöjd? hört delade meningar och kan inte bestämma mig om jag ska ha KW el öhlins. fantastiskt fint bygge

_________________
Joannis Gougoussakis
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Länge sedan jag hade nåt att skriva om i denna tråden.
Nu skickar jag ner bilen till Peter Reith på Tuningwerk i München för lite kärlek.
Förlängning av hjulbas, från gummibussningar till uniballs, mer camber, bättre rideheight, och lite annat.
Sen levereras bilen direkt till Scuderia Hanseat 1/5.

_________________
Peter Larsen
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 468



Enormt läcker 1M!
Blir också lite fundersam över placeringen av luftfilterna. Är det en friskluftskanal in till filterna som inte syns på bild?
Att man får mer effekt med öppna filter i en bromsbänk kan jag förstå, eftersom de flesta (dumt nog) har huven öppen under bromsning.

Ovanstående är bara en tanke av akademisk karaktär, inte menat som negativ kritik.

Grattis till en riktigt rå och smakfullt moddad 1M thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2414



Bra drag i kärran & friskt kört!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 720



Mycket fin bil👍🏻

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Luftfiltrens placering behöver ni inte va oroliga för. Det ska genom intercoolern och den väsentliga temperaturen mäts i plenumet. Det går inte förbi 40° ens med 450hk på standardaggregaten med den laddluftkylen och en utetemp på 25°.

Detta motorstyrdonet justerar sig mot luftmassan också och ger olika laddtryck för att uppnå rätt syremängd. Högst sofistikerade grejor som sätter gammalt tänk i rubbning.

Standard luftburk och inloppsrör klöktes vid 401hk på min maskin som lite kuriosa. Så det vill till filter/inlopp, intercooler och gärna downpipes utan kattar eller med bättre flödande dito för att gå vidare.

Men kort summerat: Filtrerna sitter bra där, de tillåts svälja undan den luftmassan maskin behöver. Den försummbara tempskillnsden rubbar inte fördelen som kraftigt ökad luftmassa ger. (Ja, vi har testad i dynon. Jajamensan, både 400hk och 450hk kit till n54b30 finns att köpa)

_________________
Sammy Lundin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1M RennSport Edition
<<   1, 2
31168 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande