Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 31168 besök totalt |
Kanonfin bil, det ser nästan ut som att den står i en bilhall någonstans? Kan man springa förbi och kika lite spontant i hallen kanske? (jag bor ju ändå i Göteborg)
Verkar som du har gjort lite mer än vanligt med n54an också ;-) _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Re: BMW 1M RennSport Edition
Älskar din kärra och alla mods, så jag vill inte alls klaga för bilen är det häftigaste jag sett på länge, men undrar bara om det inte finns en mer sofistikerad lösning på luftfilter och insug? Har sett andra som gjort likadant som detta, men jag funderar över hur det är med värmeutvecklingen under huven. Nu har du ju en ventilerad huv, men jag tänker ändå att det borde finnas bättre lösningar där man inte har filterna helt öppet, mitt under huven precis bredvid maskinen? Jag tycker att 1M är den häftigaste busbilen, var på vippen att köpa en när dom fanns att beställa men blev tyvärr snuvad på den enda bilen handlaren fick ta hem.. _________________ Mikael Tornberg , Växjö |
||||
Re: BMW 1M RennSport Edition
Jag har besök lite då och då av en kille som har gjort en del jobb åt Vishnu, ett amerikanskt företag som jobbar med tuning av BMW. Han berättade att när Vishnu testat olika insug i samband med bromsningar, fann man 20 hk mer när man satte dit luftfiltren sådär som på bilden. Detta trots försök med diverse airboxar i olika form och storlek. På denna nivån av effekt, samt de facto att bilen körs några varv i taget på trackdays och inte åker tävlingar, valde vi att satsa på den enkla lösningen och få 20 hk till. Går man härifrån till ännu mer effekt, andra turboaggregat, behov av ännu mera luft, bör man skaffa en stor airbox. Det stämmer också väldigt bra in på mina erfarenheter med min gamla 944 (Gustavs Porsche), som hade en Volvo sugmotor. Vi hade en kolfiber airbox vars storlek vi hade testat fram, som gav 100 literhästar. Ovanpå boxen satt en liten lucka som var ditskruvad med 4 skruv. Tog man bort den vid bromsningen, blev det en öppning direkt ovanför trattarna på ca 12x25 cm. Detta ökade effekten med 10-15 hk varje gång vi bromsade, vilket var lite då o då. Bromsningarna gjordes av Polestar's bänk guru, o han visste had han gjorde. ![]() _________________ Peter Larsen |
||||
Re:
Tyvärr är bilen i vinterförvaring annorstädes ![]() _________________ Peter Larsen |
||||
Hej Peter !
Väldigt fin bil ! Vi ses kanske som vanligt på en race bana någonstans. Alltid lika trevligt att snacka lite. Med vänlig hälsning Tobbe _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
||||
Åk med ett varv vet ja
![]() Tyvärr kör jag av lite granna i utgången ur Fuchsröre, var första gången jag körde bilen överhuvudtaget. Dessutom går den av nån anledning i safe mode i ingången till Schwalbenschwanz, så jag fick puttra förbi de tre sista domarna på uppkörningen till höstens Scuderia Hanseat. Insuget på min Cayman Turbo hade spruckit, så jag hade inget laddtryck. Därför fick jag låna BMW'n av Johan. http://youtu.be/BTqxOq_WMw0 _________________ Peter Larsen |
||||
KW
hej, bygger själv om min 1m nu. och har ett par KW v3 på gång. Såg du körde med kw själv? är du nöjd? hört delade meningar och kan inte bestämma mig om jag ska ha KW el öhlins. fantastiskt fint bygge ![]() _________________ Joannis Gougoussakis |
||||
Länge sedan jag hade nåt att skriva om i denna tråden.
![]() Nu skickar jag ner bilen till Peter Reith på Tuningwerk i München för lite kärlek. Förlängning av hjulbas, från gummibussningar till uniballs, mer camber, bättre rideheight, och lite annat. Sen levereras bilen direkt till Scuderia Hanseat 1/5. ![]() _________________ Peter Larsen |
||||
Enormt läcker 1M!
Blir också lite fundersam över placeringen av luftfilterna. Är det en friskluftskanal in till filterna som inte syns på bild? Att man får mer effekt med öppna filter i en bromsbänk kan jag förstå, eftersom de flesta (dumt nog) har huven öppen under bromsning. Ovanstående är bara en tanke av akademisk karaktär, inte menat som negativ kritik. Grattis till en riktigt rå och smakfullt moddad 1M ![]() _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
|
||||
Luftfiltrens placering behöver ni inte va oroliga för. Det ska genom intercoolern och den väsentliga temperaturen mäts i plenumet. Det går inte förbi 40° ens med 450hk på standardaggregaten med den laddluftkylen och en utetemp på 25°.
Detta motorstyrdonet justerar sig mot luftmassan också och ger olika laddtryck för att uppnå rätt syremängd. Högst sofistikerade grejor som sätter gammalt tänk i rubbning. Standard luftburk och inloppsrör klöktes vid 401hk på min maskin som lite kuriosa. Så det vill till filter/inlopp, intercooler och gärna downpipes utan kattar eller med bättre flödande dito för att gå vidare. Men kort summerat: Filtrerna sitter bra där, de tillåts svälja undan den luftmassan maskin behöver. Den försummbara tempskillnsden rubbar inte fördelen som kraftigt ökad luftmassa ger. (Ja, vi har testad i dynon. Jajamensan, både 400hk och 450hk kit till n54b30 finns att köpa) _________________ Sammy Lundin |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 31168 besök totalt |