Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktips Mod-Mustang 1970
2 besök senaste veckan (2028 totalt)
bossrules
Lycksele
Här sen Maj 2016

Trådstartare

Hej!

Sökes råd och rön från de som är bättre vetande än en blygsam lekman som jag. Söker vettiga däck till min Mustang och detta borde vara stället att söka svar

Problemet i dagsläget är att den rullar på gamla uttorkade Maxxis däck fram och nå andra billiga skitdäck bak. Så bilens prestande går inte att utnyttja då däcken kort sagt suger.

Förutsättningarna är följande;
Mustang -70 med Shelby GT 500 motor och låda. ca 800hp och 870Nm. Vikt ca 1650. Audi Q7 bromsar runt om 350mm fram och 330mm bak. Fälgbredd okänd men gissningsvis 8*17 fram och 10*17 bak. 225/45-17fram och 275/40-17bak. Estetiskt så ser det bra ut med den storleken och profilen på däcken och jag vill helst behålla de fälgar jag har. Men har ni nå tips på nå 18 fälgar som kan passa så är jag öppen för förslag. Bilen rullar mest på gatan med "vanlig framvagnsinställning". Har väl nån dröm att testa skrothögen på bana någon gång.

Så vad säger proffsen? Det jag kollat på lite själv är; Federal (SS) 595, Federal 595RS-R eller Yokohama Advan Neova AD08R. Såg att en del klagade på att Federal 595RS-R däck "gick isär" i skarvarna i slitbanan? Någon som haft problem med det?

En liten parantes är att ibland så snurrar bakdäcken fortare än framhjulen så man vill inte köpa nå skitdyra bakdäck som bokstavligen går upp i rök.

Är också fullt medveten om att man inte kan skita och hålla igen samtidigt så tipsa på så får vi vart det slutar

Mvh
Peter

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Om du kollar på semi (R-däck) som det verkar, mycket däck per krona och funkar i våt + funkar även på bana utan att brinna upp.
Så kolla även dessa thumbs up
Kumho ecsta XS KU36
Hankook RS3
Nankang NS2R
Toyo R1R
Och Yokohama AD08R som du nämnde.

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har provat Federal 595RS-R både på gata och lite bana, väldigt bra däck med tanke på priset.

Renoverade en Mustang -70 cab för några år sedan och gick ganska hårt in för att bygga bra väghållning med originalgrejorna. I korta drag gjorde jag följande:

Shelbysänkning
850 lbs/in fjädrar fram ( hade en 302 under huven )
25 mm k-hämmare fram
Kullagrade undre fjäderfästen fram
Boxade undre länkarmar
Koni dämpare fram/bak, ställbara i rebound.
Kuggstångsstyrning
En del poly och en del hårdare gummibussninger.
Panhardstag och momentstag bak
Krängningshämmare bak, tror det var 16 mm.
Chassieförstärkningar under hela bilen ( cabben är löjligt klen i karossen...)

Sänk inte för mycket, undre länkarmarna bör vara parallella med marken annars blir det lätt bumpsteer.
Mycket caster fram, lite neg camber.
Min bakaxel var illa hanterad så det var toe out bak, fixades såklart.
Se till att bakaxeln linjerar med framaxeln, jag fick flytta min bakaxel ganska många mm på ena sidan innan bilen blev rak.

Testade olika fälgar och däck, hade som mest 18*8,5 med 235/40 däck fram = ingen höjdare. Såg bra ut men gav absolut inget positivt till väghållningen, till slut körde jag 17*7 med 205/50 fram för att få bäst egenskaper.
Framvagnen är inget underverk geometriskt, väldigt mycket scrub original, byter man sedan till fälgar som ändrar offset och breddar utåt blir bara problemet värre. På en bil som ska gå mestadels på gata rekommenderar jag att man inte ändrar offset alls från original.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
bossrules
Lycksele
Här sen Maj 2016

Trådstartare
Re:

Janne J skrev:
Jag har provat Federal 595RS-R både på gata och lite bana, väldigt bra däck med tanke på priset.

Renoverade en Mustang -70 cab för några år sedan och gick ganska hårt in för att bygga bra väghållning med originalgrejorna. I korta drag gjorde jag följande:

Shelbysänkning
850 lbs/in fjädrar fram ( hade en 302 under huven )
25 mm k-hämmare fram
Kullagrade undre fjäderfästen fram
Boxade undre länkarmar
Koni dämpare fram/bak, ställbara i rebound.
Kuggstångsstyrning
En del poly och en del hårdare gummibussninger.
Panhardstag och momentstag bak
Krängningshämmare bak, tror det var 16 mm.
Chassieförstärkningar under hela bilen ( cabben är löjligt klen i karossen...)

Sänk inte för mycket, undre länkarmarna bör vara parallella med marken annars blir det lätt bumpsteer.
Mycket caster fram, lite neg camber.
Min bakaxel var illa hanterad så det var toe out bak, fixades såklart.
Se till att bakaxeln linjerar med framaxeln, jag fick flytta min bakaxel ganska många mm på ena sidan innan bilen blev rak.

Testade olika fälgar och däck, hade som mest 18*8,5 med 235/40 däck fram = ingen höjdare. Såg bra ut men gav absolut inget positivt till väghållningen, till slut körde jag 17*7 med 205/50 fram för att få bäst egenskaper.
Framvagnen är inget underverk geometriskt, väldigt mycket scrub original, byter man sedan till fälgar som ändrar offset och breddar utåt blir bara problemet värre. På en bil som ska gå mestadels på gata rekommenderar jag att man inte ändrar offset alls från original.

Tack för all input.

Har bytt ut hela framvagnen så jag har dubbla a-armar, kuggstångstyrning och coils. Scrubradien ligger nu på ca 75mm. Vill byta fälgar och då samtidigt minska scrubradien. Hittar tyvärr inget vettigt till överkomligt pris.

All bakaxelupphängning är också utbytt. Så det är trelänk, coils och wattlänk. Det man kanske borde ha gjort är att mäta upp allt en gång till så att man är 100% på att allt linjerar. Dom sa förvisso inget då jag gjorde framvagnsinställningen men mitt förtroende för den däckverkstaden är ganska nära 0 så man vet aldrig hur det är egentligen.

Det som var intressant var att du säger att dom bredare däcken inte gav något positivt till väghållningen. Vad kan det bero på?

Ett problem som jag har med mina 225/45-17 är att dom låser upp sig. Men det beror nog mest på att dom heter Maxis och är utgamla. Så det lutar åt att testa Federal 595RS-R.

Lycksele
Här sen Maj 2016

Trådstartare
Re:

Fricke.w skrev:
Om du kollar på semi (R-däck) som det verkar, mycket däck per krona och funkar i våt + funkar även på bana utan att brinna upp.
Så kolla även dessa thumbs up
Kumho ecsta XS KU36
Hankook RS3
Nankang NS2R
Toyo R1R
Och Yokohama AD08R som du nämnde.

Mången tack för tipsen

2 besök senaste veckan (2028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande