Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1846 besök totalt |
Sämre tider med lägre tryck i sliks?? varför?
Brorsan var idag och körde bana (Kemora) med sin BMW 318is (e36). Bilen är standard sånär som på en kina coilovers (TA-technix) Däcken som sattes under är gamla STCC sliks i diam 240/620-17 Eftersom vi inte hade en aning om hur däcken skulle bete sig så började vi med 2.2bar kalla som blev 2.6bar (varma) efter 20min stint. Bästa varvtid 1:32.47. Till nästa stint sänkte vi trycket till 2.0bar varma och tiden sjönk till 1:33.99 som bäst. Till tredje stintet ökade vi till 2.3bar varma och tiden sjönk en aning till 1:33.20. Däcken visade tydliga täcken på överhettning, vilket verkar konstigt på en bil med ~140hp och amatör bakom ratten.. Varför överhettades däcken med så liten belastning? För mjukt chassi, så de inte sätter sig mot asfalten eller vad? Samma däck klarade för något år sedan 1:23.xx på samma bana i en BMW 323i (E30) med ~30hp mera men grupp-N chassi (Millway) utan täcken på överhettning. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
Nu spekulerar jag bara, då jag inte är någon expert
![]() Men de jag reagerar på är att du säger att samma däck har körts snabbare på annan bil för några år sedan? Däck är ju färsk vara och blir ju faktist sämre också av heat cycles, så dom har nog kannske helt enkelt gjort sitt. Tror inte heller om jag får spekulera, att däck blir bättre av att varit duktigt upphätade och sedan föfvaras ett par år, då har ju föråldrings processen skyndats på? Skulle vara intressant att se vad du får för tider med nya däck. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
Så kan det ju vara för däcken är verkligen gamla och vi nu bara råkade ha dem så vi krängde dem på passliga fälgar till denna bandag för att testa på kul. Brorsan körde så jag kan inte ge exakt analys på hur den uppförde sig men ha sa att det inte var problem med greppet så att han skulle ha stört sig på det. (Effekten klagade han på.. 140hp är inte mycket i dagsläget!)
Det konstiga var att det blev sämre tider överlag med lägre tryck. Kanske vi borde ha sänkt ännu mer för att se hur den hade uppfört sig då men körpassen tog slut. (även chauffören behövde paus efter 3x20min pass) Kändes lite som att fuska med att ha sliks på bruksbilen när det testades på kul. Vi kommer troligen inte att skaffa fler sliks för dessa bandagar utan det blir nog R-däck så man kan jämföra tider på ett mer rättvist sätt med andra.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1846 besök totalt |