Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2149 besök totalt |
För farlig bak spoiler för Ringen?
När jag var nere första helgen i april, så körde den här BMW på lördagskvällen, gick verkligen fort. ![]() ![]() På söndagsmorgonen var jag vid parkeringen vid insläppet när dom öppnade, och då var dom redan där med den spoiler försedda BMW och höll på att lasta av den från släpet. Men då klev det fram en vakt och började titta lite närmare på spoilern på bakluckan, och som jag fattade det så fick dom inte köra med den, ![]() Så dom avbröt avlastningen, och bilen stod där på släpet hela dagen. Var framme och tittade på den senare, och kanterna var vassa, kan ju även ha varit dålig monterad på bilen, men vakten verkade mest intresserad av kanterna när han inspekterade den. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Hhmm....det är ju skönt att se att det finns någon gräns även för Nürburgring Gmbh. Annars finns det ju kusliga exempel (långt grövre än den där vingen) som rullat ut på banan...
Kanske är striktare krav på bilar en nyhet? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
måste bara vara lite petig...
![]() det där är väl en vinge och inte en spoiler? ![]() Hur vassa var kanterna? Var de vassa för att det var tunnt material eller vassa för att de inte var avgradade ordentligt? Med tanke på tjockleken vingar brukar ha så upplevs väl alla som vassa i 150 km/h? |
Jag fick den uppfattningen att det inte gällde hållfastheten på vingen utan det var mer en fråga om det var en giljotin vid en eventuell kollision med en mc det gällde.
Men jag kan ha missuppfattat det hela, ![]() Angående tjockleken så var sidoplåtarna verkligen tunna. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Den tyska vägtrafikkunggörelsen gäller (STVo och STVZo eller vad de nu heter). Alltså måste bilarna upffylla samma krav som gäller i all övrig trafik. Vad jag förstår är den tyska bilprovningen TüV hårdare än den svenska så med största sannolikhet är inte vingen på bilden godkänd. Därför fick han inte köra med den.
Jag tror vi kommer att få se alltmer i form av övervakning av bilarnas skick, förarnas uppförande, efterlevnad av trafikregler etc. Enligt min uppfattning är detta mycket välkommet. Turistkörningen är en alltför unik och fantastik upplevelse för att "slarvas" bort. Som alla säkert vet finns det en opinion (miljö-aktivister, bönder, media och annat löst folk) som vill se ett slut på turistkörningen. Dumt att ge dem ytterligare argument genom att köra runt med bilar som inte uppfyller vanliga krav på trafiksäkerhet. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
På söndagen efter Scuderiakursen hade polisen kontroll vid insläppet till påfarten/depån. De kollade att inga delar var stulna genom motornummer odyl. Dessutom hade de en helikopter som cirkulerade över banan och rapporterade de som körde om till höger vilket är förbjudet. Dessa stannades vid infarten och fick hyffsade böter. Dessutom var de ute med decibelmätern hela tiden och stoppade en mängd bilar på detta sätt. Inkl oss tyvärr...
![]() _________________ Joachim Qvarnström |
Just den bilen som Lennart postat bild på kör ganska ofta på turistkörningen. Senast nu i slutet på Juli. Precis som Anders Jonsson skriver så är TÜV ganska hårda på modifieringar, men finns det bara papper på grejorna (dvs TÜV-intyg) så är det oftast ok. Dock måste det föras in i "fahrzeugbrief" också. De flesta tillverkare av såna där tillbehör brukar se till att få sina prylar godkända av just TÜV.
Just den där vingen ser iofs ut att vara hämtad från en Cessna eller liknande, men den kan mycket väl vara godkänd också. Huruvida en compact behöver en vinge av den storleken kanske vi ska låta vara osagt. Såvitt jag vet sitter den en M3-snurra under huven på den bilen, och med tanke på compactens avhuggna rumpa så kanske det behövs lite marktryck i de farterna. _________________ Anders Dauner |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2149 besök totalt |