| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Höga varvtal
|
2 besök senaste veckan (1561 totalt) |
|
Höga varvtal
Om man har en motor (rad4 16v) Och vill varva högt av nån anledning.. Slaglängden är 76.2 så den siffran på kolvhastighet på max ca 25m/s uppnås inte förrän uppåt 10000 varv. Förhållandet mellan slag/borr är i detta fall ca 76.2mm/95.5mm Ca 0.8 som jag oxå läst ska vara bra. Vevstakar en är 146mm lång och 1.91 ggr/slaget ,har oxå läst ska vara bra. Med lätt kolv och stake och liten 20mm kolvbult Nicasil belagda foder i aluminium Nu till frågan.. jag kan ha fel i vad som är bra ovan,det är bara sånt jag läst här. Är detta bra fysiska förutsättningar för att varva högt låt säga 10000 som då ger den maximala rekommenderar kolvhastigheten? Det beror såklart totalt sett på mycket annat men är de uppgifterna och måtten ovan vettiga? _________________ emil andreasson |
||||
|
Den motortillverkare som tar fram en sådan motor gör det inte för att den är praktisk och ska passa i en familjekombi. Motor är gjord för att det finns ambitioner. Har ingen aning om vad det är för motor, med det skulle verkligen förvåna mig om det inte finns massor med trevliga trimbitar till den. Som sagt måtten låter verkligen trevliga för en rapp motor.
Men det är inte på automatik motorn varvar 10'000 bara för att måtten är så. Kolvar, stakar, men framför allt andningen ska orka med det också. Mats _________________ Mats Lind |
||||
|
Jag har inget konkretatt komma med......men man måste tänka på att det finns grejor utanför motorn som också ska snurra med hysteriska varvtal.
Jag har varit inne på att bygga en Chevy Bigblock som varvar 10.000 rpm.......men ångrat mej när jag inser vilket varv det blir på tex kardanstången med en växellåda med överväxel på högsta växeln....
Men fränt är det..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Det handlar väl mer om att ordna en växellåda och bakaxel med vettig utväxling? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Ja...men växellådor med lägre utväxling är 1:1 på högsta växeln är inte så vanliga. Och dom flesta är överväxlade. Men 1:1 och en kardan som snurrar 10.000 rpm...räcker att slå ihjäl sig på....
Transaxel underlättar förstås. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Var ligger gränsen för en hög, med rimlig max kolvhastighet ?
Jag skulle behöva hjälp med att räkna på Ls:en i BMWn. Borr: 96 mm Slag: 92 mm Stake: ca 150 mm (svårt att mäta på plats) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det här som diskuteras är egentligen MPS, mean piston speed och är en genomsnittshastighet på kolven. Man har sagt i många år att 25m/s är någon form av magisk gräns. Honda körde väl sin serieproducerade motor F22 med ett MPS på 25.2m/s.
Jag planerar att varva runt 8800 med min motor med 92mm slag och 88mm borr, det ger ungefär 27m/s. De som ligger närmre 30m/s är typ top fuel och liknande motorer. Sen ska man inte stirra sig helt 100 blind på detta utan man ska titta på vilken accelration det är på kolven och det är såklart beroende på vevstakens längd. Kortare stake ger mer accelration. Edit: Här är en gammal uträkning jag gjort för min motor där jag försökt ta reda på accelration och övrig info. Skulle dock vilja ha någon att bolla med när det gäller min kalkylator
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
|
10 000 rpm
Så här lät min gr2 fiat jag byggde, växlar vid 10 000 https://www.youtube.com/watch?v=Xw7e _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
En till grej att kika på är ju så att ventiler/ventilfjädrar hänger med, men även oljepumpen.
Vet att Saab 4:ornas oljepump får lite problem med just någon form av surge (eller kavitation som det kanske heter) när man börjar komma upp på 7-8000 varv. _________________ Gustav Altzar |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Höga varvtal
|
2 besök senaste veckan (1561 totalt) |