Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler för amatörbyggt fordon (bil) på remiss
<<   1, 2, 3, 4
33 besök senaste veckan (22122 totalt)
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359



Re:

therealpinto skrev:
Hej

Nu kan jag i alla fall säga att det med största sannolikhet kommer att bli en övergångsperiod då man kan tillämpa de "gamla" reglerna, även efter 29/4. Åtminstone under hela 2009 bör man kunna göra regbesiktning mot kapitel 41 i VVFS 2003:22.

När det gäller utseendet på de nya reglerna är det inte klart än, så där kan jag inte säga så mycket.

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRo


Tror du dig kunna få konkreta svar gällande denna eventuella övergångsperiod, och eventuellt andra "bra att veta" saker?

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855


Trådstartare
Ja, frågan är bara när... Jag har sökt bekräftelse men inte fått något ännu.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mantel
Kungsgården
Här sen Dec 2006
Inlägg: 23



Kanske lite OT men...
Skulle vara bra om reglerna kring Hydralisk handbroms blev tydligare.
eller har jag missat något?

_________________
Jonas Hjälsten
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6140



Re:

Mantel skrev:
... reglerna kring Hydralisk handbroms blev tydligare...

men bara om dom är tillåtande, annars föredrar jag gråzonen

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

2fast4u skrev:
men bara om dom är tillåtande, annars föredrar jag gråzonen
Det där sammanfattar ju rätt mycket när det gäller besiktningsregler, gråzonerna är ibland användbara och ibland frustrerande.
Men om nån orkar thumbs up så är det ju lite trevligare om man får gränsen mellan svart/vitt där man vill ha den, då kan man ju komma fram trots att morgonkaffet (inspektörens dvs) inte smakat som det skulle...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



En liten fundering: Ponera att jag i min Westfield vill byta ut nuvarande Duratec 25 (V6, 170 hp) mot en Jaguar AJ-V6 3.0 (240 hp). Naturligtvis vill jag ju även slippa de extra 120 kg som bilen är registrerad med, och hamnar i så fall på ca 640 kg utan gubbe och soppa. Bilen är registrerad utan katalysator, och en officiell tjänstevikt på 870 kg.

Har detta några chanser att gå igenom med de nya reglerna?

Är min dispens för avgasrening förverkad i o m motorbytet, eller gäller den även den nya motorn?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855


Trådstartare
Vi har fortfarande inget datum för när reglerna kan träda i kraft.

Knepig fråga. 870 kg är just under 240 hk om man räknar på 20kW/100kg men bra nära. Frågan är om man anser att ramen och bromsar etc. klarar så mycket effekt, det måste ju bedömas.

Avgasdispensen BÖR följa bilen men även om man skulle tillämpa nya avgasreglerna vid motorbyte så borde du klara det.

Ytterligare en komplikation är att de nya reglerna uttryckligen gäller registrering av nya fordon. Det är inte solklart att man kan tillämpa dem på ett amatörbyggt fordon som redan är reggat, och byggs om...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

therealpinto skrev:

Ytterligare en komplikation är att de nya reglerna uttryckligen gäller registrering av nya fordon. Det är inte solklart att man kan tillämpa dem på ett amatörbyggt fordon som redan är reggat, och byggs om...

/Gustaf


En fråga- ett amatörbyggt fordon som man vill ändra motor på, blir det "ombyggt fordon" eller fortsätter "amatörbyggt" statusen? Vid motorbyte, är det SFRo1+2+ljud+reg som vanligt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855


Trådstartare
Det fortsätter vara amatörbyggt. Normalt sett räcker det med en ny provkörning med bromsprov etc. av SFRo, och eventuellt bullerprov, samt regbes. Byggbesiktning kan behövas om man ändrar mycket (från stel till delad axel eller liknande).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Egrom
Herrljunga
Här sen Sep 2006
Inlägg: 27



Re:

therealpinto skrev:
Hej

Nu kan jag i alla fall säga att det med största sannolikhet kommer att bli en övergångsperiod då man kan tillämpa de "gamla" reglerna, även efter 29/4. Åtminstone under hela 2009 bör man kunna göra regbesiktning mot kapitel 41 i VVFS 2003:22.

När det gäller utseendet på de nya reglerna är det inte klart än, så där kan jag inte säga så mycket.

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRo


Hur blev det med reglerna ang. 4-, 5-, och 6-punktsbälten, är det godkänt för amatörbyggen att endast ha detta monterat?

_________________
Andreas Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855


Trådstartare
Nej, det ska vara trepunkts rullbälte.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya regler för amatörbyggt fordon (bil) på remiss
<<   1, 2, 3, 4
33 besök senaste veckan (22122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande