Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 33 besök senaste veckan (22122 totalt) |
Re:
Tror du dig kunna få konkreta svar gällande denna eventuella övergångsperiod, och eventuellt andra "bra att veta" saker? _________________ Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen. |
||
Ja, frågan är bara när... Jag har sökt bekräftelse men inte fått något ännu.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Men om nån orkar ![]() ![]() |
||
En liten fundering: Ponera att jag i min Westfield vill byta ut nuvarande Duratec 25 (V6, 170 hp) mot en Jaguar AJ-V6 3.0 (240 hp). Naturligtvis vill jag ju även slippa de extra 120 kg som bilen är registrerad med, och hamnar i så fall på ca 640 kg utan gubbe och soppa. Bilen är registrerad utan katalysator, och en officiell tjänstevikt på 870 kg.
Har detta några chanser att gå igenom med de nya reglerna? Är min dispens för avgasrening förverkad i o m motorbytet, eller gäller den även den nya motorn? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Vi har fortfarande inget datum för när reglerna kan träda i kraft.
Knepig fråga. 870 kg är just under 240 hk om man räknar på 20kW/100kg men bra nära. Frågan är om man anser att ramen och bromsar etc. klarar så mycket effekt, det måste ju bedömas. Avgasdispensen BÖR följa bilen men även om man skulle tillämpa nya avgasreglerna vid motorbyte så borde du klara det. Ytterligare en komplikation är att de nya reglerna uttryckligen gäller registrering av nya fordon. Det är inte solklart att man kan tillämpa dem på ett amatörbyggt fordon som redan är reggat, och byggs om... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
En fråga- ett amatörbyggt fordon som man vill ändra motor på, blir det "ombyggt fordon" eller fortsätter "amatörbyggt" statusen? Vid motorbyte, är det SFRo1+2+ljud+reg som vanligt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Det fortsätter vara amatörbyggt. Normalt sett räcker det med en ny provkörning med bromsprov etc. av SFRo, och eventuellt bullerprov, samt regbes. Byggbesiktning kan behövas om man ändrar mycket (från stel till delad axel eller liknande).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Hur blev det med reglerna ang. 4-, 5-, och 6-punktsbälten, är det godkänt för amatörbyggen att endast ha detta monterat? _________________ Andreas Johansson |
||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 33 besök senaste veckan (22122 totalt) |