Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket avgör vikten i Gocart?
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
hoax
Stockholm
Här sen Apr 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hejsan.

Ska tävla lite mot en polare på Racetown (tider)
Då efter vi bestämt att köra sa han "Kom ihåg skyll inte på att jag väger mindre"

Så nu till min fråga hur mycket spelar vikten in i gokartracing på föraren då allstå?

Han lär iallafall väga 30kilo mindre än mig

Jag 80kg
Han ~50kg

(Har sökt men hittade inget)

Täby
Här sen Feb 2003

Helt beroende på bana och kart. Har man t.ex. en bana av typen raka-hårnål-raka-etc. så har vikten stor betydelse, men om man som på Racetown har kurvor med ökande radie och där maxaccelerationen inte bara avgörs av vikten så har det inte lika stor betydelse. Det kan även vara en nackdel att vara för lätt om man inte får upp tempen i däcken, eller om man inte får upp det bakre innerhjulet i kurvorna. De snabbaste i RBC brukar väl inte vara allt för tunga, men visst finns det några 80-kg människor som hänger på 50-60kg:sarna hyfsat, så jag gissar att det är inom några få tiondelar, om någonting alls.
om man däremot missar, får hastighetssänkande sladdar, etc., så bestraffas man mer om man är tyngre, så ju sämre chaffisar ju större betydelse har det.

#24, #64, #88
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

ojoj vilka fantasier vissa verkar ha. Jag väger 113 kg och kan åka med bra spår osv, min polare väger 65 och har inte ett spår rätt men åker ifrån mig på den lokala gocart-banan, så att påstå att vikt inte spelar så stor roll beroende på bana är bull****. Det är ALLTID en STOR nackdel att väga mera. Om du väger 30kg mer och ni är likvärdiga förare så har du inte en chans, tyvärr.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:
ojoj vilka fantasier vissa verkar ha. Jag väger 113 kg och kan åka med bra spår osv, min polare väger 65 och har inte ett spår rätt men åker ifrån mig på den lokala gocart-banan, så att påstå att vikt inte spelar så stor roll beroende på bana är bull****. Det är ALLTID en STOR nackdel att väga mera. Om du väger 30kg mer och ni är likvärdiga förare så har du inte en chans, tyvärr.

Tja som Anders säger.... på din bana... där har vikten säkert stor betydelse.... men på en bana som Racetown har vi sett att det har INTE slika stor betydelse...... Och där har vi nog lite mer torrt om fötterna för att uttala oss än vad du har eftersom vi har kört och deltagit i ett antal RBC tävlingar där.... med många olika duktiga förare.... t.ex så brukar aldrig gokart-juniorerna hänga med oss gamla feta ärrade RBC förare även fast dom väger sådär en 40kg mindre typ

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
t.ex så brukar aldrig gokart-juniorerna hänga med oss gamla feta ärrade RBC förare även fast dom väger sådär en 40kg mindre typ

Fast det har väl mer att göra med hur stor portion samvete man har ang. hur man knuffas och puffas ute på banan En del har definitivt mindre samvete än andra i alla fall...

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Fredrik - SLC skrev:

Tja som Anders säger.... på din bana... där har vikten säkert stor betydelse.... men på en bana som Racetown har vi sett att det har INTE slika stor betydelse...... Och där har vi nog lite mer torrt om fötterna för att uttala oss än vad du har eftersom vi har kört och deltagit i ett antal RBC tävlingar där.... med många olika duktiga förare.... t.ex så brukar aldrig gokart-juniorerna hänga med oss gamla feta ärrade RBC förare även fast dom väger sådär en 40kg mindre typ

Poäng till dig att jag inte kört RAcetown, men väl 10-talet andra banor där jag konstaterat samma faktum. Det ÄR inte skoj att väga mer.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:

Poäng till dig att jag inte kört RAcetown, men väl 10-talet andra banor där jag konstaterat samma faktum. Det ÄR inte skoj att väga mer.

Banta då om det är så viktigt..... annars funkar ju huff&puff metoden rätt bra för att bli av med lättviktarna som Westfield skrev.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:

Du konstaterar bara att du är långsammare än andra chaffisar och att de väger mindre, några andra fakta kan du inte konstatera. Däremot tolkar du det som att din långsamhet beror på din högre vikt, vilket ju är möjligt men inte säkert.

om vi t.ex. tar RBC-LL som vi körde i vintras på Racetown så var det ett antal gokartelitåkare med, bl.a. den då regerande svenske mästaren i ICA, och en del av dem vägde säkert under 60 kg, men ändå var det en del i 90-95kg-klassen som låg på ungefär samma varvtider. Naturligtvis väldigt bra förare det också, men ändå 50% mer i vikt. Som sagt, ju sämre chaffisar ju större betydelse har det. Så de fantasier som vissa verkar lida av verkar ganska gravt ockupera den del av din hjärna som sköter förarursäkterna.

#24, #64, #88
Citera
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

På Race town har vikten inte så stor betydelse. Det som avgör mest är att lära sig att köra på banan för om man inte känner till banan så spelar nog vikten större roll skulle jag tro.

Men på andra banor spelar vikten stor roll, racetowns bana är den enda jag känner till där vikten inte avgör.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Detta låter kanske idiotiskt men inför slutet på Club Alfa Romeos vinterserie - vi kör ett antal tävlingar på samma bana, spridda över vintersäsongen - bantade jag bort fem kg (till 94 från 99) och det gav märkbar skillnad. Allt dessutom genom mat och inte genom träning, så bättre tider är inte ork/muskelberoende i detta fall. thumbs up Men jag har kört mot 60-kiloskillar som kör rent uselt men ändå fått spö. Det spelar ingen roll att jag är på väg ikapp ordentligt i utgången på kurvan, de kan få sladd och ändå acca ifrån mig. Sånt är livet!

Men ett räkneexempel kan vara bra:

Miata 950 kg
Full tank 40 kg
Jag 100 kg med hjälm och kläder.
Totalt: 1090 kg.
Stoppa in 80 kg fullvuxen. 7.3 % ökning. Det märker man lätt på prestanda....

Kart: 120 kg?
Komplett ekipage med stor förare 220 kg
Komplett ekipage med liten förare 180 kg
Det är 22% ökning av vikten.... Borde ju märkas minst sagt!

/Kristoffer

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Skulle vilja påpeka att inställningen på stolen spelar löjligt stor roll på racetown...
Hade stolen längst fram ett pass mot polarna... man gjorde inget annat än att sladda överallt

Fast det kanske inte har så mycket med vikt att göra iaf
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

AndersY skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Du konstaterar bara att du är långsammare än andra chaffisar och att de väger mindre, några andra fakta kan du inte konstatera. Däremot tolkar du det som att din långsamhet beror på din högre vikt, vilket ju är möjligt men inte säkert.

om vi t.ex. tar RBC-LL som vi körde i vintras på Racetown så var det ett antal gokartelitåkare med, bl.a. den då regerande svenske mästaren i ICA, och en del av dem vägde säkert under 60 kg, men ändå var det en del i 90-95kg-klassen som låg på ungefär samma varvtider. Naturligtvis väldigt bra förare det också, men ändå 50% mer i vikt. Som sagt, ju sämre chaffisar ju större betydelse har det. Så de fantasier som vissa verkar lida av verkar ganska gravt ockupera den del av din hjärna som sköter förarursäkterna.

Hehe, även om det kan låta som världens ursäkt så är det sant i fallet jag exemplifierade, då jag åkte bakom verderbörande ett antal varv. Dock är ju givetvis inte fallet så ALLA gånger jag blir frånkörd, vare sig av tyngre (finns det? ) eller lättare förare.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Kristoffer R skrev:
Detta låter kanske idiotiskt men inför slutet på Club Alfa Romeos vinterserie - vi kör ett antal tävlingar på samma bana, spridda över vintersäsongen - bantade jag bort fem kg (till 94 från 99) och det gav märkbar skillnad. Allt dessutom genom mat och inte genom träning, så bättre tider är inte ork/muskelberoende i detta fall. thumbs up Men jag har kört mot 60-kiloskillar som kör rent uselt men ändå fått spö. Det spelar ingen roll att jag är på väg ikapp ordentligt i utgången på kurvan, de kan få sladd och ändå acca ifrån mig. Sånt är livet!

Men ett räkneexempel kan vara bra:

Miata 950 kg
Full tank 40 kg
Jag 100 kg med hjälm och kläder.
Totalt: 1090 kg.
Stoppa in 80 kg fullvuxen. 7.3 % ökning. Det märker man lätt på prestanda....

Kart: 120 kg?
Komplett ekipage med stor förare 220 kg
Komplett ekipage med liten förare 180 kg
Det är 22% ökning av vikten.... Borde ju märkas minst sagt!

/Kristoffer

Tack!

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Även jag tillhör decitonklubben och menar att det är själklart att man lider av högre vikt i karten. Märks inte minst när man ibland ligger bakom en lättviktare som fegar i kurvorna och blir uppvaktad bakifrån i varje kurvparti men åker från en med ett par kartlängder i ren acceleration på alla raksträckor..

om det nu är så att vikten inte har särskilt stor betydelse varför viktar man annars upp kartar i en del tävlingar och sedan sysselsätter sig med att skrapa underredsmassa under hela garagesäsongen?

Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
Även jag tillhör decitonklubben och menar att det är själklart att man lider av högre vikt i karten. Märks inte minst när man ibland ligger bakom en lättviktare som fegar i kurvorna och blir uppvaktad bakifrån i varje kurvparti men åker från en med ett par kartlängder i ren acceleration på alla raksträckor..

om det nu är så att vikten inte har särskilt stor betydelse varför viktar man annars upp kartar i en del tävlingar och sedan sysselsätter sig med att skrapa underredsmassa under hela garagesäsongen?

Det vi skrev var att det har olika mycket betydelse.... dvs på en bana som Racetown inte speciellt mycket medans på en annan (dom allra flesta) så har det stor betydelse.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:

Det vi skrev var att det har olika mycket betydelse.... dvs på en bana som Racetown inte speciellt mycket medans på en annan (dom allra flesta) så har det stor betydelse.

Ah, då innebar mitt inlägg ytterligare en chans att poängtera det..

Lidköping
Här sen Nov 2002

Mitt inlägg i debatten blir följande:

Jag får nog betecknas som en lättviktare och på två banor där jag kört många varv så märks det helt klart att vikten spelar roll.
Utomhus på Kinnekulles bana så har jag kommit 1:a eller 2:a varje gång vi kört. (Jag skryter inte utan delger bara fakta ).
På dåvarande inomhusbanan i Götene så har jag inte kommit 1:a eller 2:a varje gång. (Även detta är fakta och definitivt inget skryt )

Inomhus, på lackat betonggolv, blev jag hopplöst efter, speciellt i en lång svepande böj, dom som vägde mer. Dom bara försvann med "hur mycket grepp som helst" medan jag sladdade och hade nollgrepp.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nisse Classon skrev:
Mitt inlägg i debatten blir följande:

Jag får nog betecknas som en lättviktare och på två banor där jag kört många varv så märks det helt klart att vikten spelar roll.
Utomhus på Kinnekulles bana så har jag kommit 1:a eller 2:a varje gång vi kört. (Jag skryter inte utan delger bara fakta ).
På dåvarande inomhusbanan i Götene så har jag inte kommit 1:a eller 2:a varje gång. (Även detta är fakta och definitivt inget skryt )

Inomhus, på lackat betonggolv, blev jag hopplöst efter, speciellt i en lång svepande böj, dom som vägde mer. Dom bara försvann med "hur mycket grepp som helst" medan jag sladdade och hade nollgrepp.

Testade du att t.ex. sitta på ett par liggunderlag? Det kan ibland hjälpa att man får upp tyngdpunkten lite så att bakdäcken inte "river loss" varandra. Olle, som brukar vinna våra våra klubbtävlingar, sa att han hade testat med lite olika många tuna liggunderlag i sin stol på tävlingskarten och han märkte klar skillnad för varje 5 mm, så det har helt klart betydelse.

Så alla tunga grabbar har inte ensamrätt på att hitta viktursäkter när det gäller gokart.

Problemet är nog mer entydigt när det gäller tävlingskartar eftersom de går att ställa in så att nackdelar med att få rätt temperatur i däcken, få upp bakhjulet, etc. försvinner och då återstår bara det rent fysikaliska problemet med att en högre vikt ger sämre acc och däck har oftast bättre grepp vid lägre belastning. Men det har fortfarande olika stor betydelse på olika banor. En av klubbkompisarna som vann klubbmästerskapet ifjol i S2000 sa att när han viktade upp 20+ kg för att nå rätt vikt så förlorade han ca en sekund i varvtid och även andra har sagt att det gör ca 1% per 10 kg, alltså 0,4 s per 10 kg. Men det är på Järfällabanan det, på andra banor gäller säkert andra procentsatser.

#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

om man tar en lite mer vetenskaplig vinkel (vilket jag tycker är kul) så finns det två situationer, två axlar som vi arbetar i, längsled och sidledes och vi kan behandla dessa separat:

Längsled:
Vi talar acceleration av karten. F=ma, dvs mer massa = sämre acceleration. Odiskutabelt att den lättare föraren vinner i denna situation.

Sidledes:
Nånstans här på forumet finns en utomordentlig artikel skriven av Göran (även i hans bok) som behandlar friktionskoefficient på däck. Där kommer han tydligt (med hjälp av empiriska mått) fram till att koefficienten är aningen högre ju lägre belastning däcket har (inom vissa gränser), dvs. en lättare bil har högre koefficient och därmed kan hålla en högre hastighet i kurvorna.

om vi bortser från effekter av körskicklighet/erfarenhet, och vi förutsätter att kartarna har fått upp samma temp i däcken (t.ex. långlopp) och vi bortser från förmågan att lyfta innerhjul osv. p.g.a olika höga CG, så kommer den lättare karten att gå snabbare. Är inte detta solklart?

Däremot, kanske vikten spelar in med 2% skillnad på totala tiden, men erfarenhet och körskicklighet kan göra upp till 5%, innebär ju troligtvis att det är den viktigaste komponenten ändå och kan därmed göra att en tyngre men mer erfaren förare får bättre tider.

Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Vi har testat att montera vikter på karten dock med snabbaste föraren som kör i hallen här hemma.

Satte en axel på var sida om stolen i golvet på karten sen lassade vi på vanliga vikter som du har på en skivstång kommer inte ihåg hur mycket vi la dit men tror det var 20-25kg. Vikten kommer ju nära backen även viktfördelningen blev bra.

Föraren påpekade att det var klart anorlunda efter han kört ett par varv, men redan efter 10-15varv så var han nere och körde på sina vanliga varvtider som han kör utan straffvikter.

Detta test utfördes pga. att vissa lipade om att killen i fråga körde så fort tack vare sin låga vikt men det blev inget mer gnäll efter att vi bevisat motsattsen.

Malmö
Här sen Maj 2003

I regn har jag känsla av att mer vikt kan vara lite positivt, framförallt när man kör slicks (hårda sådana på en hyrkart t.ex).

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande