Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yokohama A048 medium. Vad kan man förvänta sig?
3334 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Köpte en uppsättning yokohama A048 till timeattack festivalen i 235/45-17 medium.
Har aldrig kört riktiga r däck för, utan bara snabba gat däck.
Så min fråga är, är det någon här som har erfarenhet av dessa däck och kan säga om dom tillhör snabbare eller långsammare skaran r däck?
Svår att få temp i?
Är dom nå snabbare än Ad08r?
Dom finns ju i soft/medium/medium-hard.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag tror inte du skall förvänta dig någon jättestor skillnad då AD08:orna är greppmässigt ganska nära ett R-däck. Däremot kommer de tåla mer värme och framförallt under längre tid innan de blir smetiga/hala.

Körde Yoko A048 på den svarta första deltävlingen förra året och kom aldrig riktigt överens med dem.
Dom är ganska rundade i ytterkant på slitbanan, så man får ett bredare "footprint" med tex ett Kuhmo V70A som en 4-kantigare stomme/plattare slitbana.

Jag körde festivalen för 2 år sedan på Michelin pilot sport 2 för att sedan växla till MPSC1 dagen efter på deltävlingen, det skiljde inte riktigt 1sek. Däremot överhettade gatdäcken efter ett fåtal attackvarv vilket inte cup1:orna gjorde. Körde 1.30 på gatdäck och 1.29 på R-däck typ.

Notera att jag jämför båda set däck nya och fräscha i samma dimension.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Ha ha okej vilken down sider.
Men men bara köra och se glad ut då
Jo de är sprillans ny AD048, så måste ju hinna med att skrubba in dom samt helst lägga en ban dag på dom efter de också, innan festivalen thumbs up

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

A048orna verkar skilja mycket i de olika storlekarna. När jag hade en Mini (215/45/17) så var de de bästa däcken jag kört på den bilen. Stommen är bättre än i AD08 och jag gillade A048orna väldigt mycket. Överhettade aldrig till skillnad mot R888 tex.

Jag tror att de kan fungera bra till din bil!

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Hade A048 bak på min bil förra året, inte imponerad... i 225 bred är de 5mm bredare än 205 888or.
Jämför jag med 888 och gamla a032 så greppet i alla fall inte bättre, notera då att A048 var 225or och de andra 205.

Nu tog de tack och lov slut rätt fort och jag har fått på 888or i 225. Stor skillnad!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Jag har kört två omgångar A048 och anser att det är ett av de bästar r-däcken. Styv och stabil stomme, bra grepp och rimlig livslängd. Det enda negativa jag kan säga är att de inte verkar klara lika många heatcycles som andra däck och därmed tappar greppet med tiden samt att de är dyra.

Rikard

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Rikard Svensson skrev:
Jag har kört två omgångar A048 och anser att det är ett av de bästar r-däcken. Styv och stabil stomme, bra grepp och rimlig livslängd. Det enda negativa jag kan säga är att de inte verkar klara lika många heatcycles som andra däck och därmed tappar greppet med tiden samt att de är dyra.

Rikard

Hur många heatcycles skulle du uppskatta innan det märks på klockan

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Re:

Fricke.w skrev:
Rikard Svensson skrev:

Rikard

Hur många heatcycles skulle du uppskatta innan det märks på klockan

Vet inte, det märktes främst på en omgång jag köpte begagnade men kan även ha berott på felaktig lagring.

Rikard

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Glömde att säga den lilla detaljen
Föra veckan när jag köpte genom lokala däck firman, så hade Yokohama Sverige en drive på 17" A048 köpte mina för ungefär halva ny priset
Vet inte om det fortfarande är det erbjudandet, men skynda fynda om så skulle vara fallet thumbs up
18" var det tyvärr normal pris på, frågade pris på dom också.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Fricke.w skrev:
Köpte en uppsättning yokohama A048 till timeattack festivalen i 235/45-17 medium.
Har aldrig kört riktiga r däck för, utan bara snabba gat däck.
Så min fråga är, är det någon här som har erfarenhet av dessa däck och kan säga om dom tillhör snabbare eller långsammare skaran r däck?
Svår att få temp i?
Är dom nå snabbare än Ad08r?
Dom finns ju i soft/medium/medium-hard.

De bygger temp normalsnabbt för att vara r-däck. Toyo R888 (de gamla) greppar väldigt bra även kalla och de är den ena extremen bland r-däck, upplevde att gamla Bridgestone RE540 och Kuhmo V70 tog lite längre tid att få temp i än Yokohama.
Yokohama A048 är bland de snabbare r-däcken, bör vara snabbare än de sportigare gatdäcken efter ett antal varv då gatdäcken börjar överhetta. Men det vet du väl vid det här laget. Gatdäcken är nog snabbare första två-tre varven och kan fungera förvånadsvärt bra.

Upplever Kuhmo V70 som något snabbare än Yokohama däcken, men jag har inte kört dem i exakt samma dimension. Toyo R888 överhettar lättare och håller sämre än Yokohama A048, dock är Toyo riktigt bra även på gatan.

Däck för banåka
3334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande