Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
5684 besök totalt |
BMW M3 E36 7:46 BTG
Hej! Var nere och körde förra vecka och lyckades åka 7.42.25, tyvärr kom bara halva det varvet med på film då minnet tog slut men logg finns under Varvtider/Loggar. Tror varvet såg ut ganska exakt som det på videon förutom en del olägliga omkörningar men med samma "wet patches", rinner vatten över banan vid Metzgefeld 2 och står en hel del vatten i ingången till Steilstrecke. Har själv en del kritik om varvet men skulle gärna vilja höra vad ni andra kan ha att komma med ![]() Allt i strävan om att bli snabbare ![]() Hastigheterna hänger inte riktigt med då GPS-Pucken inte fick tillräckligt bra Connection av någon anledning. Väl mött _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Re:
Absolut, det kändes som ett bra steg på vägen ![]() Jag har inte vägt bilen i år men med halvtank och mig i borde den väga cirka 1300kg och har 330hk. Sitter grupp N kammar i som har en lägre duration än original vilket gör att jag har tidigare effekt men mindre på toppen.. Passar inte ringen bra och märkte att bilen blev lite "slöare" nu när jag förlängde utväxlingen. _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Re:
_________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Härligt kul attack!!
![]() ![]() ![]() Imponerande Vmin / hög fart i snabba partier; Hatzenbachbogen ca.160, SX ca.190, Metzgesfeld ca.160. ![]() Var detta på TF alltså? Vad kör du för däck? Hur upplever du nya Flugplatz jämfört med gamla? Hoppas själv kunna komma i närheten (läs SUB 8) när jag är nere nästa gång. Med lite aerogrejor som hindrar lyft och KW CS så hoppas jag få till det lite bättre. Eftersom du är snabbare än jag känns det tokigt att komma med tips, så här från bakom tangentbordet. ![]() Men om du nu ber om det... ![]() Jag kör mer eller mindre exakt det spår du kör. Jag bromsar innan hoppet i Planzgarten (men kanske är jag därför inte heller lika snabb? ![]() ![]() Varje gång man lyckas träffa detta ställe så låter det som om någon dragit av en salva i automatläge med en AK5. Vi har därför kommit att kalla det för en "gun report". Man skall alltid(!) ha "gun report" på väg mot Kuppe Rechts. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re:
Härligt, tack för bra tips ![]() Detta var inte på TF men startade från depån. Jag kör Kuhmo V70a 245 runt om. Nya flugplatz ingen jätte skillnad i min bil som ändå inte går så fort där men absolut känns det mycket tryggare och man har bra mycket mer tid på sig att i lugn och ro hitta turn-in. _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Tanken jag får är att det oftast är svårare att göra adekvata bedömningar när man inte har något egentligt facit för vad biltypen presterar likt sport auto eller fabrikstider. Om vi hade det vore det enklare att avgöra hur väl du använder bilen. Jag har egentligen ingen aning om vad denna typ av bil kan prestera som max. Spår etc. är ju inget att diskutera med någon som har talang och åker bra likt dig.
Vad som hade varit intressant är att se hur du använder bromsen/gasen. Ett par missar gör man ju oavsett alltid på varvet. Nåväl om jag inte felräknar så släpar du på ca. 3.9kg per hästkraft. Om jag får gissa, skulle den kunna nå 7.30 btg? Helt klart åket du relativt lätt 7.42 btg enligt filmen om man bortser från trafik etc. Troligen är både du och bilen kapabel till lite snabbare tider, på samma sätt som min bil och jag är det. Du har säkert svaret, vad tror du din bil är kapabel till? Jag har ju ett facit mot Porsche fabrikstiden i GT4 och dem ca. 10sek jag är ifrån den tiden tar jag relativt enkelt 3-5 sekunder. Därefter blir det mycket svårare gissar jag. Kanske något liknande för dig? Kanske bör din bil gå 7.30-33btg. Jag spekulerar ju bara, har ju ingen aning men man tar sällan ut max ur bilar, mer så jag tänker. Från 7.42 tar du troligen enkelt bort 3-5 sekunder i detta skick som bilen är nu? Troligen blir det svårare därefter att ta 3-5 till? Som sagt, försöker mig endast på en adekvat gissning.. Finns ju en hel del E36 M3 där nere så nog finns facit på dem bilarna, dock har jag ingen aning om spec. eller tider för dessa. Troligen bör andra här ha vetskap om dem? Min bil väger 1510kg med mig i bilen samt 385hk, således släpar vi på ca. lika många kg per hk, vad nu det säger? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Re:
Hej, tack för ditt svar ![]() Ja, där finns facit och det snabbaste jag hittat är Adam Osieka (Getspeed) som körde 7.34 på ett fritt varv förutom en omkörning i T13. Den hade då liknande chassi som jag har idag och i övrigt likt modifierad. 7.34 har alltså omedvetet varit mitt mål. Vikt/effekten som du nämner borde stämma ganska bra, har inte vägt den i år. Jag brukar kunna skapa mig en hyffsad uppfattning om vad som är möjligt och inte och 7.42 var ett bra kvitto på det. Jag tror som du säger mellan 3-5 sekunder hittas hyffsat enkelt, även jag har en hel del kvar att prova gälande körning (har bara 40 varv än så länge). Detta tillsammans med att bilen blir lite bättre inställningsmässigt och gynnsamma förhållande borde en tid kring 7.35 vara inom räckhåll. Men som du säger så blir varje sekund mångdubbelt svårare att kapa ju längre ner vi kommer, ju mer vi närmare oss materialets förmåga. Vi har ungefär samma vikt effekt men jag saknar den där sista effekten på toppen vilket gör att jag tappar v/max farter på viktiga snabba partier. Tidigare varva jag ut bilen i 235 gps innan SX och 234 i Fuchsrohre vilket gjorde att jag tog beslutet att växla upp bilen så att jag kunde nå de önskvärda 245 km/h.. Men tyvärr tappar jag då moment och nu när jag väl prova så når jag inte högre hastigheter, snarare tvärtom tyvärr.. Alltså så går det nog inte åka snabbare V/max med nuvarande aero/effekt/vikt. Till nästa år kommer jag sätta i en vassare kam som ger mig lite mer toppeffekt och ett ordentligt grenrör så borde de sista Km/h komma och då försöka krypa ner ytterligare.. Men har även kommit till insikt med att jag tjänare inget på att skynda, jag vill ju fortsätta åka ner.. Då är det bra för en tävlingsmänniska som en själv att fortsatt ha rimliga mål. Hade jag åkt 7.34 redan nu på våren så hade jag inte haft något att göra resten av året ![]() ![]() _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Re:
Tack ![]() Nja, den är rätt neutral faktiskt.. när det gnäller är det oftast på alla fyra. Understyr gör den lite ut ut svängarna om man går på gas utan att man fått runt bilen riktigt, många har problem med detta på E36.. Ex-muhle svär jag för att jag missar turn-in och hamnar utanför det där goa greppet man får i insidan, detta gjorde att jag tappa jätte mycket fart. Helt fel ställe att tappa fart när man har en GT3a i röven ![]() ![]() _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
Re:
Jag tror att mindre attack på vissa ställe du ska testa oxå, alltså bara lite. Just för att hitta mer rullande effekt där du koncentrerar dig på körningen istället för att kompensera för din överattack.. Kan man säga så=)))... Att bilen är liiite lugnare på ca 4-5 ställen, tror jag du kommer tjäna på. Du kommer nog ha lättare att sätta bilen rätt på rätt ställe utan att jobba den så hårt. Endast mina tankar såklart.... Kör hårt...=) _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||
härligt
![]() åkte på 10:14 på mitt 4varv nånsin i min 325 e36 då vart vi nästan stående efter breidsheide då en annan e36 kört i räcket på krönet i högern efter där, mitt mål e låga 9min tider nästa år,tack för guidningen i filmen ![]() _________________ janne pettersson |
||
Re:
Har du säkert rätt i.. Alltid svårt att hitta gränsen! Behöver nöta varv och som du säger prova lite olika approacher! ![]() _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
5684 besök totalt |