Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsskivor fram som håller för bankörning? Zimmermann?
4 besök senaste veckan (4014 totalt)
NG
Göteborg
Här sen Apr 2015

Trådstartare

Hej,
Jag skulle behöva lite tips o råd inför byte av bromskivor fram.

Efter körning på BMW bandag så har jag märkt att mina orginal bromskivor blivit lite skeva, (vibrationer vid inbromsning).
Det sitter BMW performance bromsar på bilen, BMW 135 E82, ej hålborrade.
En Bromsskiva som jag funderar på att ersätta dessa med (istället för att byta till nya orginalskivor) är Zimmermanns hålborrade skiva.
Är det någon som har nån erfarenhet av Zimmermann skivor? Håller de för bankörning?

Fick också tipset att plocka bort skyddsplåten, på insidan av skivan, för att få till bättre kylning av skivorna. Finns det några nackdelar med detta?

Tacksam för råd om detta.
Mvh Nick

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Fina skivor, funkar finfint.

Ditt problem är bromskylning. Bygg luftkanaler från fronten som blåser luft ut ur centrumet på skivan.
Finns mängder med lösningar i olika bmw trådar här på rejsa.

Fartfabriken har lite lösningar som säkert passar bla.

Lycka till

/M

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Mitt tips är att INTE köpa hålborrade skivor. Dessa blir lättare men tappar både i hållfasthet och i hur mycket värme de kan ta emot.

Köp släta eller slitsade skivor.

Sen precis som blixten säger, bromskylning är viktigt.

Att ta bort sköldarna gör att värmen strålar bort bättre. Nackdelen kan vara att du exempelvis kan få en tunn vattenhinna på skivorna när det är blött ute. Detta händer dock inte med slitsade skivor (i min egen erfarenhet i alla fall).

En bra grej kan vara att montera tillbaka sköldarna på vintern om du kör bilen året runt.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Fina skivor, funkar finfint.

Ditt problem är bromskylning. Bygg luftkanaler från fronten som blåser luft ut ur centrumet på skivan.
Finns mängder med lösningar i olika bmw trådar här på rejsa.

+1
Enligt www.sandtler.de är det Zimmermann som tillverkar Påsses bromsskivor. Jag har kört med Zimmerman i många år, inga problem.

Jag instämmer också i rådet om hålborrat eller inte. Köp släta.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bromsskivor fram som håller för bankörning? Zimmermann?

NG skrev:
Hej,
Jag skulle behöva lite tips o råd inför byte av bromskivor fram.

Efter körning på BMW bandag så har jag märkt att mina orginal bromskivor blivit lite skeva, (vibrationer vid inbromsning).
Det sitter BMW performance bromsar på bilen, BMW 135 E82, ej hålborrade.
En Bromsskiva som jag funderar på att ersätta dessa med (istället för att byta till nya orginalskivor) är Zimmermanns hålborrade skiva.
Är det någon som har nån erfarenhet av Zimmermann skivor? Håller de för bankörning?

Fick också tipset att plocka bort skyddsplåten, på insidan av skivan, för att få till bättre kylning av skivorna. Finns det några nackdelar med detta?

Tacksam för råd om detta.
Mvh Nick

Jag sticker ut hakan och påstår att du mest troligt EJ har skeva skivor (ännu). Men mycket troligt har du antingen smetat ut bromsbelägg (överhettat) ojämnt över ytan och får sedan pulsering då friktionen är olika över bromskivan alternativt punkthärdat skivan och pulsering då friktionen är olika över skivan.

Det finns en sanning med hålborrade bromskivor, det spricker. Sedan är frågan om de håller 50 mil, 500 mil, 5000 mil eller mer....

Zimmerman hör till en av de större tillverkarna av kvalitetskivor, är även leverantör till flertalet biltillverkare. Men det behöver ju inte vara samma specifikation på en eftermarknadskiva som motsvarande original.

Att ta bort bromsköldar kan många gånger ge bättre kylning av bromskivor, men ibland tyvärr sönderbrända styr- och spindelleder, drivaxeldamasker etc. Det kan behöva kompletteras med värmestrålningsskydd för gummidetaljer i närheten.
Nästa nackdel är vid blöt väglag, det kan stänka upp en vattenfilm som ger en kort fördröjning av bromsverkan.

Vad som håller etc skiljer sig väldigt mycket mellan olika förare, rätt bromteknik får grejor att hålla längre och bättre än fel bromsteknik.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Har just monterat Zimmerman på både bruks E91an och Ban E90an och skivorna ser väldigt bra ut. De på bruksbilen har hunnit gå några mil nu och funkar perfekt.

BMW 330i -05
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015

Mina Zimmerman (hålborrade) har suttit på min E46 320ci ca 8000 mil nu inklusive 3 turer till ringen och en bandag på mantorp. Ser fortfarande bra ut..

Bromma
Här sen Nov 2002

Jag kör Biltema-skivor på min Kebab-räser. Har i skrivande stund gått 10+ träffar och funkar minst lika bra som de Bremboskivor jag hade tidigare. thumbs up

Några engelsmän tyckte följande om hålborrade skivor:
-"If you track, you crack"

Här sen Feb 2003

Re:

NiklasFalk skrev:
Jag kör Biltema-skivor på min Kebab-räser. Har i skrivande stund gått 10+ träffar och funkar minst lika bra som de Bremboskivor jag hade tidigare. thumbs up

Några engelsmän tyckte följande om hålborrade skivor:
-"If you track, you crack"

Jag har kört med Biltemaskivor på 318is i sex år (ungefär två trackdagar per år på Gotlandring).
Det har gått åt fem uppsättningar belägg.

Nu är det äntligen dags att byta skivor. Inte pga. att skivor är slitna eller skeva utan för att det har börjat bildas små sprickor på slitytan...

Första gången vi körde med dessa skivor var vi dumma nog att änven använda Biltemabelägg, vilket resulterade i oerhörda vibrationer som vi trodde var "sneda skivor". Men när vi bytte till vettiga belägg försvann "skevheten" också. Så jag tror också att det inte är skivor som är problemet utan mjuka belägg som har "smetat" ut ojämnt på skivan...

Det är värt att slipa slitytan en omgång med smärgelduk och skaffa riktiga belägg.

Göteborg
Här sen Apr 2015

Trådstartare
Tack för alla svar, det har varit hjälpsamt.
Jag kan tycka att det är lite synd att koncensus är att hålborrat inte passar till bankörning, för om de inte passar till detta så finns det ju ingen poäng med dom (förutom att det är snyggt)?!
Blir troligtvis ett par Stoptech klossar (då jag inte vill ha gnissel ljud på vardags/ban-bilen), hoppas att dessa klarar bankörning, och zimmermann skivor ifall originalskvorna inte går att rädda.
Mvh Nick

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Hålborrat är ju precis som du säger framtaget för motorsport. Vad dom andra tänker på är ekonomin. Man får byta skivor oftare och får ett ev. säkerhetsproblem med sprickande skivor vilket kan sluta illa om man har otur.
Riktiga racerbilar med god budget på hög nivå kan ju tycka att det är ok att byta skivor efter varje lopp. Då finns ingen risk men hög kostnad, något som vi hobbyracers inte tycker är så kul. Därmed alla dessa rekommendationer om solida skivor. Själv har jag kör zimmerman hålborrat bak på min cupbil och det funkade alldeles utmärkt. Dock så fick jag byta skivor minst en säsong tidigare än om jag hade haft solida skivor.

Vad gäller stoptechbelägg så är det dom rätt ok skulle jag vilja påstå. Det står uttryckligen på dom att dom inte ska användas till "track use". Jag använde dom av misstag en halv säsong i bmw cup och det funkade utmärkt. 70% av dom finnas kvar. Det som funkade lite mindre bra var bettet som var lite begränsat. Men dom är ju billiga och ett ok budget alternativ för lite trackday-åkande.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (4014 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande