| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tjockare fjäder alltid hårdare? (nya fjädrar till Audi S3)
|
769 besök totalt |
|
Hur är det med diametern på fjädrar? Behöver teknisk hjälp här. (min första tråd på rejsa) Fixar till min Audi S3 så den kan funka skapligt på banan. (nybörjare, andra året) Köpte ett paket med Bilsteindämpare B8 Sprint och en kartong med Eibach prokit fjädrar. Men funderar på om det är dumt att använda dessa fjädrar. jag vill ju inte att den blir mjukare i fjädringen. Orginalfjädrarna bak är 17,3mm tjocka och är ungefär 4varv. Men Eibach fjädrarna ca 3 varv. 13mm i ca 1 varv. Och 16mm tjock i 2 varv. Då tycker jag att de borde bli mjukare än orginalfjädrarna???? Framfjädrarna är 13mm o 6 varv både original och Eibach. Vilket borde innebära att de är väldigt lika. Så Eibachfjädrarna gör bilen mjukare bak, mera understyrning! Vill jag inte ha! Tänker jag rätt?? Tack på förhand! _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
|
En fjäder blir hårdare med färre varv, så även om det är lite tunnare gods så kan Eibachfjädern mycket väl vara hårdare än original.
Tänk så här: Om du har en fjäder med 10 varv och trycker ihop den 10 cm så kommer varje varv tryckas ihop 1 cm och detta kräver en viss kraft. Om man sedan tar och kapar fjädern på mitten så man bara har hälften av varven kvar men allt annat lika (diameter, godstjocklek) och trycker ihop den 10 cm så kommer varje varv nu tryckas ihop 2 cm vilket kräver dubbelt så mycket kraft, d.v.s. fjädern har blivit dubbelt så hård. Samtidigt gör skillnad i godstjocklek mycket, för fjäderhårdheten är proportionell mot tjockleken^4. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Re: Tjockare fjäder alltid hårdare? (nya fjädrar till Audi S
Här kan du själv räkna: https://rejsa.nu/im/_excel/fjaderkon . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
769 besök totalt |