Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2536 besök totalt |
POWERflex vs delrin
Sitter och funderar lite på bussningar till is:en. Vad jag fått fram är att det rejsigaste är delrin ![]() MEN hur påverkas komforten? Det är ju en hårfin gräns mellan att ha trevligt sällskap till träffarna och att få åka ensam och inte så ofta... Med andra ord. Räcker det med att byta till powerflex fram och bak eller "krävs" det delrin för att få någon effekt av bussningsbytet? Nu pratar vi givetvis excentriska bussningar fram i båda fallen ![]() Powerflex är även det lite dyrare alternativet... *funderar* Ska den här frågan ligga i en annan avdelning på forumet? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Den ligger nog rätt frågan.
Jag skulle vilja säga att en blandning är den bästa kompromissen. Hur du blandar kan du spela tärning om...eller fråga. ![]() Jag skulle rösta för att den excentriska fram ska vara i delrin då man på detta sätt har styrsel på hjulet även vid bromsningarna. Har du kvar topplagring med gummi i ska det inte sabba komforten allt för mkt. Bak skulle jag vilja säga att det är silentblocken och diffklumpsupphängningen (de bussningrana som fäster i karossen) som sabbar komforten mest. Typ Powerflex ger dock en markant skillnad mot original. Särskillt som originalen är 14 år gammla... ![]() EDIT: Förstår inte frågan egentligen. Har samma frågor själv, men du har väl en 9k att åka i normalt...det har inte jag. ![]() ![]() |
||||
Javisst ![]() ![]() Lutar åt en kombination då. Delrin fram, powerflex-variant till länkarmarna bak, standard till silentblock och diff. Hittade inte något annat än standard till silent block och diff. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det är delrin du har Micke. Hur jag nu kan veta det...
![]() ![]() Daniel, tricket är att inte byta alla delar på en gång utan ta en sak i taget. Då kommer Hanna inte märka den gradvisa försämringen/förbättringen som sker och kan tänka sig att åka med på träffarna då "Dendär röde iaf är acceptabel att åka i...den ser ju iaf ut som en vanlig bil så man behöver iaf inte skämmas." ![]() PF finns även till kåpan och silentblocken vad jag vet. |
||||
Så slugt ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jo jag minns att du sa det men jag blev lite misstänksam iaf då jag pillade lite på dom och jämförde med dom svarta. Tyckte att det var en liten skillnad iaf... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag satte i hårda bussningar från Lotus Samuel för inte så länge sedan på M3:an. Kommer inte ihåg om det är delrin eller något annat material. Billigt och bra var det iaf!
Tycker inte att jag märkte någon direkt komfortmässig skillnad men bilen blev betydligt stabilare vid inbromsning jämfört med originalbussningarna. Powerflex finns till silentblocken men inte till diffklumpen vad jag kan se. Om någon har någon annan form av bussning dit så vore det intressant. Får se hur komforten blir med Powerflexbussningarna när jag får dit dem. Har beställt till hela bakvagnen samt till kränghämmaren fram. Borde vara på väg nu. _________________ Jonas Edling |
||||
Det vita är hårdare än det svarta. Iallafall det vi ha på jobbet. |
||||
Jo det är Delrin du har. Till diffklumpen har jag gjort en stor delrinbussning med alubussning i mitten. Blev stumt och bra. Men nån komfort försämring märkte jag inte direkt. Däremot låter det lite mer från bakvagnen sedan jag monterade stumma delrinbussningar i silentblocken. |
||||
Hur det är med Delrin vet jag inte(vart hittar man sådana förresten?) men på min bil blev det knappt några komfortförändringar alls när jag bytte till PowerFlex. Ja, förutom att jag vågar svänga när det går över 50km/h numera. Förutom det så upplevde jag bara att bilen kommunicerar lite tydligare. Inte på något sätt obekvämare, men trycker jag arslet och ryggen ordentligt mot stolen får jag lite bättre känsla för kontakten med vägen. Det är bara trevligt och ingen passagerare märker av det.
Fast det här är ju förstås bara på min bil. Hårdare dämpare och fjädrar gör kanske att det märks mer och sedan har jag inte hunnit byta alla bussningar ännu. Själva komfortförändringen verkar dock bara bli till det lite tydligare, men inte för den sakens skulle mer obekvämt. Hoppas du förstår vad jag menar och att det gav någonting. ![]() |
||||
Jo jag har sånna. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2536 besök totalt |