Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
POWERflex vs delrin
2536 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
POWERflex vs delrin

Sitter och funderar lite på bussningar till is:en.
Vad jag fått fram är att det rejsigaste är delrin
MEN hur påverkas komforten? Det är ju en hårfin gräns mellan att ha trevligt sällskap till träffarna och att få åka ensam och inte så ofta...

Med andra ord. Räcker det med att byta till powerflex fram och bak eller "krävs" det delrin för att få någon effekt av bussningsbytet? Nu pratar vi givetvis excentriska bussningar fram i båda fallen
Powerflex är även det lite dyrare alternativet...

*funderar*
Ska den här frågan ligga i en annan avdelning på forumet?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Den ligger nog rätt frågan.

Jag skulle vilja säga att en blandning är den bästa kompromissen.

Hur du blandar kan du spela tärning om...eller fråga.

Jag skulle rösta för att den excentriska fram ska vara i delrin då man på detta sätt har styrsel på hjulet även vid bromsningarna. Har du kvar topplagring med gummi i ska det inte sabba komforten allt för mkt.

Bak skulle jag vilja säga att det är silentblocken och diffklumpsupphängningen (de bussningrana som fäster i karossen) som sabbar komforten mest.

Typ Powerflex ger dock en markant skillnad mot original. Särskillt som originalen är 14 år gammla...

EDIT: Förstår inte frågan egentligen. Har samma frågor själv, men du har väl en 9k att åka i normalt...det har inte jag. Fast jag drömmer faktiskt om en andrabil. En Skoda...Diesel. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag har någon form av hårdplast fram och moddade gummitopplagringar och den enda komfort skillnaden som jag har märkt är lite mera väg/däcksljud...men det var det helt klart värt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
*massa text...*

EDIT: Förstår inte frågan egentligen. Har samma frågor själv, men du har väl en 9k att åka i normalt...det har inte jag. Fast jag drömmer faktiskt om en andrabil. En Skoda...Diesel. thumbs up


Javisst Men om jag ska åka till en träff på tex kinnekulle... Och vill ha med mig den andra hälften (och det vill man ju), då är det ju bra om bummern inte kräver att man är helt skadad för att kunna stå ut

Lutar åt en kombination då. Delrin fram, powerflex-variant till länkarmarna bak, standard till silentblock och diff. Hittade inte något annat än standard till silent block och diff.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är delrin du har Micke. Hur jag nu kan veta det...

Daniel, tricket är att inte byta alla delar på en gång utan ta en sak i taget. Då kommer Hanna inte märka den gradvisa försämringen/förbättringen som sker och kan tänka sig att åka med på träffarna då "Dendär röde iaf är acceptabel att åka i...den ser ju iaf ut som en vanlig bil så man behöver iaf inte skämmas."

PF finns även till kåpan och silentblocken vad jag vet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Det är delrin du har Micke. Hur jag nu kan veta det...

Daniel, tricket är att inte byta alla delar på en gång utan ta en sak i taget. Då kommer Hanna inte märka den gradvisa försämringen/förbättringen som sker och kan tänka sig att åka med på träffarna då "Dendär röde iaf är acceptabel att åka i...den ser ju iaf ut som en vanlig bil så man behöver iaf inte skämmas."

PF finns även till kåpan och silentblocken vad jag vet.


Så slugt

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström skrev:
Det är delrin du har Micke. Hur jag nu kan veta det...



Jo jag minns att du sa det men jag blev lite misstänksam iaf då jag pillade lite på dom och jämförde med dom svarta. Tyckte att det var en liten skillnad iaf...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag satte i hårda bussningar från Lotus Samuel för inte så länge sedan på M3:an. Kommer inte ihåg om det är delrin eller något annat material. Billigt och bra var det iaf!
Tycker inte att jag märkte någon direkt komfortmässig skillnad men bilen blev betydligt stabilare vid inbromsning jämfört med originalbussningarna. Powerflex finns till silentblocken men inte till diffklumpen vad jag kan se. Om någon har någon annan form av bussning dit så vore det intressant. Får se hur komforten blir med Powerflexbussningarna när jag får dit dem. Har beställt till hela bakvagnen samt till kränghämmaren fram. Borde vara på väg nu.

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Micke Eriksson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Det är delrin du har Micke. Hur jag nu kan veta det...



Jo jag minns att du sa det men jag blev lite misstänksam iaf då jag pillade lite på dom och jämförde med dom svarta. Tyckte att det var en liten skillnad iaf...


Det vita är hårdare än det svarta. Iallafall det vi ha på jobbet.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:
Jag satte i hårda bussningar från Lotus Samuel för inte så länge sedan på M3:an. Kommer inte ihåg om det är delrin eller något annat material. Billigt och bra var det iaf!
Tycker inte att jag märkte någon direkt komfortmässig skillnad men bilen blev betydligt stabilare vid inbromsning jämfört med originalbussningarna. Powerflex finns till silentblocken men inte till diffklumpen vad jag kan se. Om någon har någon annan form av bussning dit så vore det intressant. Får se hur komforten blir med Powerflexbussningarna när jag får dit dem. Har beställt till hela bakvagnen samt till kränghämmaren fram. Borde vara på väg nu.


Jo det är Delrin du har.

Till diffklumpen har jag gjort en stor delrinbussning med alubussning i mitten. Blev stumt och bra. Men nån komfort försämring märkte jag inte direkt. Däremot låter det lite mer från bakvagnen sedan jag monterade stumma delrinbussningar i silentblocken.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Så var kan jag nu få tag på alla dessa delrinbussningar som jag ska smyga dit på bilen?

Är det något du tillverkar samuel?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Hur det är med Delrin vet jag inte(vart hittar man sådana förresten?) men på min bil blev det knappt några komfortförändringar alls när jag bytte till PowerFlex. Ja, förutom att jag vågar svänga när det går över 50km/h numera. Förutom det så upplevde jag bara att bilen kommunicerar lite tydligare. Inte på något sätt obekvämare, men trycker jag arslet och ryggen ordentligt mot stolen får jag lite bättre känsla för kontakten med vägen. Det är bara trevligt och ingen passagerare märker av det.
Fast det här är ju förstås bara på min bil. Hårdare dämpare och fjädrar gör kanske att det märks mer och sedan har jag inte hunnit byta alla bussningar ännu. Själva komfortförändringen verkar dock bara bli till det lite tydligare, men inte för den sakens skulle mer obekvämt.
Hoppas du förstår vad jag menar och att det gav någonting.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



POWERflex vs delrin

Är det stora klumpen i 318iS? Isåfall kan man köpa den från M-coupe som är klart stöddigare.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Ekström skrev:
Så var kan jag nu få tag på alla dessa delrinbussningar som jag ska smyga dit på bilen?

Är det något du tillverkar samuel?



Jo jag har sånna. Både delrin och den hårdare till M-coupen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Skruva banåkabil
POWERflex vs delrin
2536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande